Ellez, Ahmet MuratTunaboylu, Mesut2024-05-272024-05-272015https://hdl.handle.net/20.500.14517/3237Bu araştırma İlkokul ve Ortaokulda görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, mesleki kıdem, branş, okul türü, sınıflardaki ortalama öğrenci sayısı, okulun bulunduğu çevrenin sosyo ekonomik durumu, çalışma ortamından memnuniyet durumu, üstlerinden taktir görme durumu,mesleği isteyerek yapma durumu ve mesleki açıdan manevi doyumu değerlendirme değişkenlerine göre farklılaşıp farlılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmış betimsel bir araştırmadır. Bu araştırmanın evreni İzmir İli Torbalı sınırları içerisinde bulunan 18 İlkokul 12 Ortaokul kurumunda görevli 1200 öğretmen bulunmaktadır. Bu araştırmanın örneklemine, random tekniği ile Torbalı İlçesinde görevli öğretmenler Küme Örnekleme yöntemiyle seçilmiştir.Örneklem İlkokullarda görev yapan 296 öğretmen ve ortaokullarda görev yapan 297 öğretmen olmak üzere toplam 593 kişidir. Araştırmada, veriler, iki bölümden oluşan bir anket (Ek-1) aracılığı ile toplanmıştır. Anketin İlk bölümü araştırmacı tarafından geliştirilen,ankete katılan öğretmenlerin kişisel bilgilerinin yer aldığı Kişisel Bilgi Formudur.Anketin ikinci bölümünde ise öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini ölçmek üzere Maslavh Tükenmişlik Envanteri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS 19 programından yararlanılmıştır. Araştırma için frekans (f),yüzde (%),aritmetik ortalama (x), t testi ve tek yönlü varyans analizi (F) hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; yaş, mezuniyet durumu, medeni durum, mesleki kıdem,branş,sınıflardaki öğrenci sayısı,çevrenin sosyo-ekonomik durumu,çalışılan ortamdan memnuniyet,üstlerinden takdir görme,mesleği isteyerek yapma,işten manevi doyum alma öğretmenlerde tükenmişlik düzeyini arttıran değişkenlerdir.Cinsiyet tükenmişliği önemli ölçüde etkileyen bir faktör değildir. Anahtar Sözcükler: Tükenmişlik, Kişisel Başarı, Duyarsızlaşma, Duyusal Tükenme.This research is a descriptive study which has beenperformed o determine whether primary and secondary school teachers levels of occupational burnout can differ according to the variables such as age,sex,marital status,educational background, number of years speng and teaching,branch,school types,average number of students in the clasroom socioeconomic situation of the school environment,pleasantness of the work environment,be approved by the administrators,levelof Professional accomplishment,willignes for teaching and moral satisfaction. This research was done by suveying the 1600 teachers from 18 primary and 12 secondary schools, in Torbalı district within İzmir.The teachers are randomly selected as the samples of the research by the method of Group Sampling.The sample consisted of 593 teachers,from primary (n=296) and secondary (n=297) schools. In the research,the data were accumulated by means of a survery that contais two separate parts.The first part includes Personal Infarmotion From wich was improvet by the investigator,and in the second part Maslach Burnout Invertory wasapplied to measure the teachers burnout levels. For evaluating the data gathered from the study,SPSS 19.0 program were used.For the research freduency (f), percent (%), mean (x), one-way variance analysis (F) and t-test were used. According to results found from the research following variables increase the level of teachers burnout: age,marital educational, status,background, number of years spent teaching,branch,average number of students in the classroom,socioeconomic situation of the environment,pleasantness of the work environment, be apporeved by the administrators,level of Professional accomplishment,willinges for teaching and moral satisfaction.Age is not the factor whivh significantly affect teacherts burnout levels. Key words : burnout , personal accomplishment, desensitization, emotional exhaustion depersonalizationtrEğitim ve ÖğretimOrtaokul öğretmenleriTükenmişlikEducation and TrainingSecondary school teachersTükenmişlik düzeyiBurnoutÖğretmenlerBurnout levelTeachersİlkokul öğretmenleriPrimary school teachersİlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyi(İzmir ili Torbalı ilçesi örneği)Master Thesis130https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t2bW5nJZM8CuIENoBXlNUafRL4sbXekiw8UtyxBa1syL