Çapan, Aylin SözerÖzoğlu, Muhammet Zahid2024-08-072024-08-072020https://hdl.handle.net/20.500.14517/4559Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine ilişkin yeterlilikleri ile 60-72 ay çocukların temel bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2019-2020 eğitim ve öğretim yılı güz dönemi İstanbul İl Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olan resmi ve bağımsız okul öncesi kurumlarında çalışan 100 öğretmen ve bu kurumlarda eğitim gören 500 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada istatistiksel yöntem olarak ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin demografik bilgilerini elde etmek için 'Kişisel Bilgi Formu', öğretmenlerin fen etkinliklerine ilişkin yeterliliklerini elde etmek için Özbey ve Alisinanoğlu (2010) tarafından geliştirilen 'Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Etkinliklerine İlişkin Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği', 60-72 ay çocukların temel bilimsel süreç becerilerini elde etmek için Howe ve Jones (1998) tarafından geliştirilen, Akman, Üstün ve Güler tarafından Türkçeye uyarlanan 'Fen Süreçleri Gözlem Formu' kullanılmıştır. Kullanılan ölçekler ve formlardan elde edilen bilgilerin çözümlenmesi için SPSS veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, 60-72 ay okul öncesi çocuklarının temel bilimsel süreç becerilerinin yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı ortaya konmuştur. Ayrıca temel bilimsel süreç becerileri alt boyutunda 'gözlemleme', 'sınıflama', 'iletişim', 'ölçme' ve 'tahminde bulunma' alt boyutları için anlamlı düzeyde farklılaşma bulunmaması ile birlikte en yüksek ortalamanın 'gözlemleme', en düşük ortalamanın ise 'ölçme' alt boyutunda olduğu görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine ilişkin yeterlilikleri için yapılan analize göre ise öğretmenlerin yeterliliklerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine ilişkin yeterliliklerinin mesleki deneyim, üniversitede fen eğitimi dersi almış olma, fen eğitimi ile ilgili hizmet içi eğitim almış olma ve çalıştığı kurum tipine göre anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine ilişkin yeterlilikleri ile 60-72 ay çocukların temel bilimsel süreç becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: Çocuk, Okul Öncesi, Fen Yeterliliği, Temel Bilimsel Süreç.The objective of this study is to analyze the relationship between preschool teachers' competencies related to science activities and basic scientific process skills of 60-72 month children. The study group of the research; The fall semester of the 2019-2020 academic year consists of 100 teachers working in official and independent preschool institutions and 500 children studying in these institutions. In the study, relational screening method is used as statistical method. 'Personal Information Form' to obtain demographic information of preschool teachers participating in the research, 'Scale of Pre-School Teachers' Competency in Science Activities ', developed by Özbey and Alisinanoğlu (2010) to obtain teachers' competencies related to science activities, 60-72 month 'Science Process Observation Form' developed by Howe and Jones (1998) and adapted to Turkish by Akman, Üstün and Güler is used to obtain scientific process skills. SPSS data analysis program is used to analyze the information obtained from the scales and forms. According to the findings of the study, it is revealed that the basic scientific process skills of preschool children of 60-72 month is not differ significantly according to age and gender. In addition, the main scientific process skills sub-dimension 'observation', 'classification', 'communication', 'measurement' and 'estimate' sub-dimensions is not differ significantly, while the highest mean 'observation' and the lowest mean 'measurement' sub It is observed to be in size. According to the analysis for the competencies of preschool teachers regarding science activities, the competencies of teachers are found to be high. There is no significant relationship between pre-school teachers' competencies related to science activities, professional experience, science education at university, in-service training about science education and the type of institution they work for. As a result of the research, no significant relationship is found between the competencies of preschool teachers regarding science activities and basic scientific process skills of 60-72 month children. Keywords: Child, Preschool, Science Sufficiency, Basic Scientific Process.trEğitim ve ÖğretimBilimsel süreçFen bilgisiEducation and TrainingOkul öncesi eğitimScientific processScienceOkul öncesi öğretmenlerPreschool educationYeterlilikPreschool teachersSufficiencyÖğretmen yeterliliğiTeacher proficiencyOkul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerine ilişkin yeterlilikleri ile 60-72 ay çocukların temel bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesiInvestigation of the relationship between pre-school teachers competencies in science activities and basic scientific process skills of 60-72 months childrenMaster Thesis111https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Eb5EkakJlp3olBdo_wNEGULpjsSUHDJzznFp5CBvzkQNlngpqQyzcFIzjmkx_C54