Kahriman, AliPolat, Ümit Can2025-11-152025-11-152025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ftqJzTasnJUH9hg-S5861miKAstSeZKc32-e3lW2t1d34wLvHjuUayE9HOUsJ0SLhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/8573Bu çalışma, F4 (Boğaziçi Üniversitesi/Hisarüstü-Aşiyan) Füniküler Hattı kapsamında farklı tip tünel kesitlerinde gerçekleştirilen patlatmalı kazı çalışmalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Tünel kazılarında kullanılan delme ve patlatma yöntemleri, mühendislik uygulamalarının önemli bir bileşenidir ve bu yöntemlerin etkinliği, projenin ekonomikliği ve çevresel etkiler üzerinde doğrudan bir etkiye sahiptir. Araştırmada öncelikle delme ve patlatma tekniklerinin temel prensipleri, kullanılan patlayıcı maddeler, ateşleme sistemleri ve patlatma geometrisi detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Ardından tünel patlatmalarında kullanılan yöntemler, tünel kazı yöntemlerinin fiziksel düzen ve inşaat yöntemlerine göre sınıflandırılması incelenmiştir. Bu bağlamda, parçalı kesit, tam kesit, batırma tüp, TBM, aç-kapa, NATM ve mikrotünelcilik gibi çeşitli tünel kazı teknikleri tartışılmıştır. Füniküler hattındaki patlatmalı kazı çalışmalarında karşılaşılan çevresel sorunlar da çalışmanın önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Özellikle kaya fırlaması, toz emisyonu, yer sarsıntısı ve hava şoku gibi etkiler detaylandırılarak, bu sorunların minimize edilmesi için öneriler sunulmuştur. Sonuç olarak, farklı tünel kesitlerinde kullanılan patlatmalı kazı yöntemlerinin etkinliği, kaya sınıflandırma parametreleri, ölçüm sonuçlarının istatistiksel analiz gibi projeye özgü tasarım ve çevresel koşullar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu çalışma, tünel kazılarında delme ve patlatma tekniklerinin mühendislik açısından önemini vurgulamakta ve bu alanda yapılacak gelecekteki çalışmalara ışık tutmaktadır.This study aims to investigate blasting excavation works in different types of tunnel sections within the scope of the F4 (Boğaziçi University/Hisarüstü-Aşiyan) Funicular Line. The drilling and blasting methods used in tunnel excavation are crucial components of engineering applications, and the effectiveness of these methods has a direct impact on the project's economic feasibility and environmental effects. The research first examines the basic principles of drilling and blasting techniques, the explosive materials used, detonation systems, and blasting geometry in detail. It then investigates the methods used in tunnel blasting, classifying tunnel excavation methods according to their physical arrangement and construction techniques. In this context, various tunnel excavation techniques such as sectional methods, full-section methods, immersed tube, TBM, cut-and-cover, NATM, and microtunneling are discussed. Environmental issues encountered in the blasting excavation works on the funicular line are also an important part of the study. Specifically, effects such as rock ejection, dust emission, ground vibrations, and air shock are detailed, and recommendations are provided to minimize these issues. In conclusion, the efficiency of drilling and blasting excavation methods used in different tunnel cross-sections has been evaluated within the framework of rock classification parameters, statistical analysis of measurement results, project-specific design, and environmental conditions. This study highlights the engineering significance of drilling and blasting techniques in tunnel excavations and provides insights for future research in this field.trJeoloji MühendisliğiMaden Mühendisliği ve Madencilikİnşaat MühendisliğiGeological EngineeringMining Engineering and MiningCivil EngineeringF4 (Boğaziçi Üniversitesi Hisarüstü-Aşiyan) Füniküler Hattında Farklı Tip Tünel Kesitinde Patlatmalı Kazı Çalışmalarının İncelenmesiInvestigation of Blasting Excavation Works in Different Types of Tunnel Sections on the F4 (Boğaziçi University Hisarüstü-Aşiyan) Funicular LineMaster Thesis141968102