Kürkçüoğlu, SetaKürkçüoğlu, SetaÖzkan, HandeMüzik / Music2024-08-072024-08-072022https://hdl.handle.net/20.500.14517/5534Türkiye'de 90'lı yıllar oldukça gerilimli ve birçok yeni karşılaşmaya şahit olunmuş yıllardır. Bu gerilimi tetikleyen ana unsur serbest piyasa ekonomisine geçiş olmuştur. Bu yeni karşılaşmaları mümkün kılan ana unsur ise küreselleşme ile doğrudan ilişki kurulması olmuştur. 80'li yılların bu kaos ortamı, yeni bir kültürün habercisi olmuştur: Popüler kültür. İnsanın bütün yaşamı boyunca ortaya koyduğu her şey, tüm davranış modelleri, üretimi ve eğilimleri kültürün bir parçasıdır. İnsanın emeği, çabası ve üretimi olmadan herhangi bir kültürden söz edilemez. Dolayısıyla kültür bütünüyle insan ile ilişkili bir kavramdır. 90'lı yıllarla birlikte iyice hayatımıza giren popüler kültür kavramı, en sade biçimiyle halka ait olan anlamına gelmektedir. Popüler kültürün belirleyici unsuru halktır. Halkın yerel olarak oluşturduğu, dinlediği ve sevdiği müzik de, popüler müzikle bağdaşmaktadır. Popüler (Pop-Arabesk) müzik, 90'lı yılların belirleyici müziği olmuştur. Popüler kültürün ana değeri tüketimdir. Popüler müzik de tüketim unsuru etrafında şekillenmiştir. Hızlı bir ritmi, anlamsız içeriği ve akılda kalıcı sözleri vardır. Ana özelliği hızlı tüketilebilir olmasıdır. Bu özellikleriyle serbest piyasa ekonomisine eklemlenebilmiş ve pazarda bir değer edinmiştir. Adorno, popüler müziği standartlaşmış ve pazarda bir meta halini almış müzik olarak ifade etmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada, kültürdeki değişimin 90'lı yıllar müziğindeki yansımasının nasıl olduğunu incelenmiş, popüler kültür kavramından hareketle 90'lı yılların toplumsal ortamı ve 90'lı yıllarda yapılan müziğin popüler kültürle ilişkisi ele alınmıştır. Bestelenen şarkıların söz ve müziklerinde önceki yıllara göre değişiklik gösterdiği görülmüştür. Eski yıllarda sevda, gurbet, yalnızlık gibi konular işlenirken; bu yıllarda cinsellik, aşk, ihanet, aldatma gibi konuların işlendiği görülür. Argonun kullanımı da yine bu yıllarda üretilen şarkılarda gözlemlenmiştir.The 90s in Turkey were very tense years and many new encounters were witnessed. The driving force behind this tension was the transition to a free market economy and the establishment of a direct relationship with globalization is what made these new encounters possible. This chaos environment of the 80s has been the harbinger of a new culture: popular culture. The collective and cumulative expressions and revelations of a person throughout their life, all behavior patterns, productions and tendencies are a part of culture. It is not possible to talk about any culture without human labor, effort and production. Therefore, culture is a concept that is directly correlated with human beings. The concept of popular culture, which came into our lives in the 90s, means that which belongs to the public in its simplest form. The defining element of popular culture is the people. The music that the public creates, listens to and loves locally is also tied into popular music. Popular music (Pop- Arabesque) was the defining music of the 90s. The main value of popular culture is consumption. Popular music has also been shaped around the consumption element. It has a fast rhythm, meaningless content and catchy lyrics. Its main feature is that it can be consumed quickly. With these features, it was able to be integrated into the free market economy and gained a value in the market. Adorno expresses popular music as standardized music that has become a commodity in the market. From this point of view, this paper examines how the change in culture and the social environment were reflected in the music of the 90s. It has been observed that the lyrics and music of the songs composed have changed compared to the previous years. In the past, while subjects such as love, hometown and loneliness were covered; during these years, topics such as sexuality, love, betrayal, and deception were in the foreground. The use of slang was also an important feature in the songs produced during that time period. Key words: Culture, Populer Culture, Popular Music, Pop Music , 90'strMüzikMusicTürkiye'de tarihsel gelişim sürecinde 90'larda popüler müzikPopular music in the 90's in the historical development process in TurkeyMaster Thesis100https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCOdnh1yBkBYReA6MnsZmIm_Q-sEB8L0H45IEJ0sPJq7B