Ada, ŞükrüMemiş, Barış2024-08-072024-08-072019https://hdl.handle.net/20.500.14517/4380Bu araştırmada 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Bursa'nın merkez ilçelerinde resmi ve özel ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmen ve yöneticilerin stratejik planlama uygulamalarına yönelik görüşleri ve stratejik planlamaya ilişkin algıları belirlenmiş, aralarındaki ilişki incelenmiştir. Stratejik planlama algısı ve stratejik planlama uygulamalarına ilişkin bazı değişkenler (görev, kurum türü, kıdem, öğrenim durumu, stratejik plan eğitimi alma, stratejik plan ekibinde görev alma, ilçe, mali durum) araştırılmıştır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışmada 4 özel ortaokul ve üç merkez ilçedeki her eğitim bölgesinden bir resmi ortaokul olmak üzere, toplamda 25 ortaokul tabakalı örneklem ile yansız olarak seçilmiştir. Araştırmaya bu okullardan toplamda 583 kişi katılmıştır. Katılanların 521'i öğretmen ve 62'si yöneticidir. Araştırmada veriler, 'Okullarda Stratejik Planlama Algı Ölçeği' ve 'Stratejik Planlama Uygulamalarını Değerlendirme' ölçeğiyle toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesi amacıyla istatistiksel teknik olarak; yüzdelik, ortalama, standart sapma ve t testi, tek yönlü varyans analizi, tukey çoklu karşılaştırma testi, kolmogorov-smirnov ve shapiro-wilk normallik testleri yapılmıştır. Veriler SPSS 22.00 programında analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğretmen ve yöneticilerin stratejik planlamaya ilişkin algıları 'çok katılıyorum' düzeyinde çıkmıştır. Öğretmenlerin stratejik planlama uygulamalarının değerlendirmesine ilişkin görüşleri 'çok katılıyorum', yöneticilerin ise 'biraz katlıyorum' düzeyinde çıkmıştır. Öğretmen ve yöneticilerin stratejik plan algı ölçeği ile stratejik planlama uygulamalarını değerlendirme ölçeği arasındaki ilişki 'orta düzeyde' çıkmıştır. Maddi durum, okul türü ve ilçe değişkenlerine göre stratejik plan algı ölçeği, stratejik planlama uygulamalarını değerlendirme ölçeği ve bu ölçeğin üç alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Kıdem ve eğitim seviyesi değişkenleri ise stratejik plan algı ölçeğinde, stratejik planlama uygulamalarını değerlendirme ölçeği ve bu ölçeğin üç alt boyutunda farklılık görülmemiştir. Görev değişkenine göre, stratejik planlama uygulamalarını değerlendirme ölçeği ve bu ölçeğin alt boyutu olan uygulamada karşılaşılan sorunlar alt boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Eğitim seviyesi değişkeni ise kurumsal yapının uygunluğu ile hazırlık ve uygulama süreci alt boyutlarında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Stratejik planlama ekibinde görev alma ya da almama değişkeni de uygulamada karşılaşılan sorunlar alt boyutunda, anlamlı bir fark tespit edilmiştir.This research was conducted in three central districts of Bursa province in 2018-2019 academic year. The opinions of teachers and administrators working in public and private schools for strategic planning practices and their perceptions about strategic planning were determined and the relationship between them was examined. Perceptions of strategic planning and evaluation of strategic planning practices were investigated according to some variables (task, type of institution, seniority, education, training, team engagement, district, financial situation). According to these variables whether there are differences were examined. The descriptive method was used in the research. In this study, a total of 25 schools were selected with stratified sampling, 4 private schools and 1 public school from each educational district among the central districts randomly. A total of 583 people participated in this research, including 62 administrators and 521 teachers working in these schools. In the research, the data were collected with the 'Strategic Planning Perception Scale' and 'The Assessment of Strategic Planning Practices in Schools Scale' developed by Memduhoğlu (2012). As statistical techniques for data analysis; normality tests such as percentage, mean, standard deviation and t test, one-way variance analysis tukey multiple comparison test, kolmogorov - smirnov and shapiro-wilk were used. Data was analyzed with SPSS 22.00 program. Perceptions of teachers and administrators about strategic planning were equal and 'strongly agree' in the scale. Teachers' views on the evaluation of strategic planning practices were 'strongly agree' and the thoughts of administrators were 'less agree' in mid-level scale. The relationship between teachers and administrators' strategic plan perception scale and strategic planning practices assessment scale was found to be 'medium' level. According to the results of the study, there is a significant difference in strategic plan perception scale, strategic planning practices evaluation scale and sub-dimensions according to financial situation, school type and district variables. According to seniority variable and education level variable, there was no significant difference in strategic plan perception scale, strategic planning applications evaluation scale and sub-dimensions. The task variable made a difference in sub-dimension of problems encountered in the application and the scale of evaluating strategic planning practices. The education variable made a difference in the appropriateness of the institutional structure and the sub-dimensions of the preparation and implementation process. In the strategic planning team, whether or not to take part has created a significant difference in sub-dimension of problems encountered in the application.trEğitim ve ÖğretimİşletmeBursaEğitim yönetimiEducation and TrainingBusiness AdministrationPlanlamaBursaEducational administrationStratejik planlamaPlanningYöneticilerStrategic planningManagersÖğretmenlerTeachersOrtaokullarda yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlama algıları ve stratejik planlama uygulamalarının değerlendirilmesi: Bursa ili örneğiStrategic planning perceptions and evaluation of strategic planning practices of managers and teachers in secondary schools: The sample of Bursa provinceMaster Thesis161https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwECSJvMuts4Um3LZH4RsKfxOBFW0yOukuLIF6h1DM5zb