Browsing by Author "Özpehlivan, Murat"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object Citation Count: 22Assessment of a Multidimensional Job Satisfaction Instrument(Elsevier Science Bv, 2015) Ozpehlivan, Murat; Acar, A. Zafer; Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık / International Logistics and TransportationThe job satisfaction concept has been attracting the attention of researchers and executives because of its influence on individuals' behaviour. The individual's behaviours are shaping organizational behaviours through groups within the organization and the organizational culture. The effects of job satisfaction on the different organizational behaviours have been tested and proven in myriad researches but using different methods and measurement instrument including various dimensions show us that there is no certain consensus of measuring at least basic components of this concept. This study aims to fill this gap through conceptualizing, measuring the concept on basic and necessary factors and developing a multidimensional job satisfaction measurement instrument by considering cultural affect. The questionnaires that using only by translating from another countries or cultures and if their cultural differences are not taken into account then obtained results may not give us accurate values and damages the validity of the scales. We established a scale incorporating six dimensions of job satisfaction. 699 data were then collected from Turkey and Russia's well-known businessmen associations in textile field and analysed through confirmatory factor analysis to assess validity and reliability. As a result, we have attempted to contribute to business executives and academics by providing a multidimensional job satisfaction scale.Article Citation Count: 4Bilişim Sektöründe Entelektüel Sermaye, İş Tatmini ve İnovasyon Yönlülük Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: İstanbul İlinde Bir Uygulama(2019) Altan, Senem; Özpehlivan, Murat; Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık / International Logistics and TransportationAraştırmanın amacı, bilişim sektöründe entelektüel sermaye ve inovasyon yönlülük olgularının iş tatmini üzerindeki etkisini tespitetmeye yöneliktir. Çalışmanın alt amaçları; katılımcıların entelektüel sermaye ve alt bileşenlerinin düzeylerini, inovasyon yönlülükdüzeylerini, enteleküel sermaye ve alt bileşenlerinin, inovasyon yönlülük ile ilişkisini, entelektüel sermaye ve inovasyon yönlülükilişkisinin iş tatminine etkisini belirlemektir. Entelektüel sermaye ve alt bileşenlerinin, inovasyon yönlülük ile ilişkisi ve bu ilişkinin iştatminine etkilerini belirlemek amacıyla etkileşimsel modelde desenlenmiştir. Entelektüel sermaye ve alt bileşenleri olan “insan, müşterive yapısal sermaye” ile inovasyon yönlülük arasındaki ilişki ve etkileşim ayrı ayrı incelenmiştir. Söz konusu bu iki değişkenin iş tatminiüzerindeki etkileşim düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın ana örneklemini bilişim sektöründe çalışan 700 çalışan, çalışmagrubunu ise 16 ayrı firmadaki 248 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, “Entelektüel Sermaye Ölçeği” (Erkuş, 2006), “İş tatminiÖlçeği” (Özpehlivan, 2015) ve “İnovasyon Yönlülük Ölçeği” (Küçük ve Kocaman, 2014) ile toplanmıştır ve verilerin istatistikselçözümlemelerinde SPSS 21.0 kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre entelektüel sermaye, inovasyon yönlülük ve iş tatmini arasındadüşük ve orta düzeyde değişen anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Etkileşimsel desende mevcut üç değişken arasında etkileşimolduğu sonucuna ulaşılmıştır. İşletme rekabet ortamının önemli kaynak pozisyonlarından entelektüel sermaye ve inovasyon yönlülükdavranışlarının, çalışan tatmin düzeyinde artış sağlaması beklenen bir durumdur. Bu değişkenlerde pozitif uygulamaları destekleyenişletmeler, rekabet avantajı sağlayabileceklerdirArticle Citation Count: 12Development and validation of a multidimensional job satisfaction scale in different cultures(Taylor & Francis As, 2016) Ozpehlivan, Murat; Acar, A. Zafer; Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık / International Logistics and TransportationPioneer studies towards the definition of the concept of job satisfaction are based on the beginning of the 20th century. Since its presentation, this concept has been attracting the attention of researchers and executives because of its influence on individuals' behaviour in organizations. The effects of job satisfaction on the various concepts has been tested and proven in myriad researches. However using diverse measurement instruments including many different dimensions show us that there is no certain consensus of measuring at least basic components of this concept. Today, much of the used questionnaires coming from the developing countries and reflecting the employee behaviour of Anglo-Saxon cultures. By translating those questionnaires without considering their cultural differences, of course, may not give us accurate results and damaging the validity of the scales. This study aims to fill this gap by measuring the concept on the basic and necessary factors, and developing a multidimensional job satisfaction scale reckoning with cultural effect. As a consequence of our extensive literature scanning, we established a scale incorporating six dimensions of job satisfaction concept. 699 data were collected from Turkish and Russian well-known businessmen associations in textile field and analysed through confirmatory factor analysis to assess validity and reliability. The data that obtained generally from the SMEs and basically/mentally from two different developing countries forefront the cross-cultural dimension of the research. As a result of the analysis, we have attempted to contribute to business executives and academics by providing a multidimensional job satisfaction scale.Doctoral Thesis Kültürel farklılıkların işletmelerde örgüt içi iletişim, iş tatmini, bireysel performans ve örgütsel bağlılık kavramları arasındaki ilişkiye etkileri: Türkiye-Rusya örneği(2015) Özpehlivan, Murat; Acar, Avni Zafer; Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık / International Logistics and TransportationÇalışmada, sosyal bilimler literatüründe sıkça araştırılan kavramlardan olan örgüt kültürü, iş tatmini, örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık ve bireysel performans kavramları ile bu kavramlar arasındaki ilişkiler araştırılmış, kültür etkisinin bu kavramlar üzerinde ülkelere göre göstermiş olduğu farklılıklar incelenmiştir. Bu kapsamda özellikle birey iş tatmininin ölçülmesine dönük olarak kültür etkisinin de dikkate alınması suretiyle kavramın ölçümüne dönük olarak yeni bir ölçek geliştirme yoluna gidilmiştir. Ayrıca günümüz örgüt ve işletmelerinin küreselleşen dünya ve gün geçtikçe artan rekabet ortamında ortaya koydukları globalleşme ve dışa açılma performansları ekseninde insan kaynakları unsurlarının eğitim, danışmanlık, müşteri ve tedarik zincirinde irtibat kurmak zorunda oldukları çevresel etkileri tanımlayan 'Dış Çevre' faktörü de iş tatmini ölçeğine kazandırılan yeni bir boyut olmuştur. Bu araştırma sürecinde belirli bir araştırma modeli ve buna bağlı olarak hipotezler geliştirilmiştir. Bu araştırma modeli, iş tatmini kavramına dönük altı boyut ile örgüt kültürü, örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık ve bireysel performans alt boyutlarından oluşmaktadır. Araştırma sürecinde örgütsel iletişim boyutlarından bilgilendirme boyutu, bireysel ve örgütsel konularda yapılan bilgilendirme biçiminde, bireysel performans kavramı da bireyin yaptığı iş ve faaliyetlerin sonuçları bakımından temel performans ve başarı performansı şeklinde iki ayrı faktör olarak değerlendirilmiştir. Türkiye ve Rusya'da, tekstil sanayiin fermuar kolunda faaliyet gösteren işletmelerde istihdam edilen 699 çalışandan elde edilen verilerle ölçeğin geçerliliği ve güvenilirliği doğrulayıcı faktör analizi prosedürleri yoluyla test edilmiştir. Son olarak hipotezleri test etmek için yapısal eşitlik modellemesi metodu kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda örgüt kültürü kavramının iş tatmini, örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık ve bireysel performans kavramı üzerinde doğrudan etkisi olduğu ve ülkeler arası kültürel farklılıkların bu kavramlar üzerinde farklılıklar meydana getirdiği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Örgüt kültürü, iş tatmini, örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık, bireysel performans.Article Citation Count: 0ÖRGÜT KÜLTÜRÜ, PSİKOLOJİK SERMAYE VE ÖRGÜTSEL BAĞLILIK KAVRAMLARI ARASINDAKİ ETKİLEŞİM: BİLİŞİM SEKTÖRÜNDE UYGULAMA(2018) Özpehlivan, Murat; Altan, Senem; Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık / International Logistics and TransportationBilişim sektörü günümüz dünyasında her an değişen ve gelişen,küresel ölçekte önemli rol oynayan bir sektördür. Teknolojinin her geçengün hayatımızda daha fazla yer alması bu sektörün öneminidiarttırmaktadır. İnsan yaşamına ve sosyal hayata etki eden bu sektörünve çalışanlarının örgütsel yapısının incelenmesi, bireysel ve toplumsalhayatın şekillenmesi sürecinde önemli çıktılar verebilecektir. Güngeçtikçe küreselleşen dünyada örgüt ve işletmelerin mevcut kültürelaltyapıları önem arz etmektedir. Dünyanın birçok noktası ile iletişimhalinde olan küresel şirketlerin gelişmelerinde örgüt kültürü önemli roloynarken, çalışanlarının bu kavramdan etkilenme düzeyleri ve bu etkininsonuçlarıişletmeleringeleceğiaçısındanbelirleyiciroloynayabilmektedir. Örgütlerin kültürel yapısı işletmeyi ve onun mevcutdurumunu etkilerken örgütün sahip olduğu çalışanların psikolojiksermaye düzeyleri ve onların çalıştıkları işletmeye olan bağlılık düzeyleride işletmelerin rekabet gücü açısından önem teşkil etmektedir. Buçalışma bilişim sektöründe çalışan katılımcıların örgütsel bağlılık ilepsikolojik sermaye arasındaki ilişkide örgüt kültürünün aracılık rolününhangi düzeyde ve yönde etkilediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Çalışmanın örneklemini 261 bilişim sektörü yöneticisi oluşturmuştur.İnternet tabanlı anket (web-based survey) tekniği uygulanarak verilertoplanmıştır. Elde edilen veriler kavramsal aracılık modeli ve yapısaleşitlik modeli kullanılarak, path katsayıları ile analiz edilmiştir.Araştırmanın bulguları örgütsel bağlılık ile psikolojik sermaye arasındakiilişkide örgüt kültürü tam aracı role sahip olduğunu göstermiştir.Master Thesis Örgütlerde karizmatik liderlik, iş tatmini ve örgütsel abominasyon etkileşimi: Bir imalat işletmesinde uygulama(2021) Diş, Gözde; Özpehlivan, Murat; Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık / International Logistics and Transportationİnsanlar çok eski zamanlardan beri topluluk halinde yaşadıkları için her zaman kendilerini yönetebilecek bir lidere ihtiyaç duymuştur. Günümüzde firmalarda, firmaya katkı sağlayıp, yönetebilecek, çalışanları anlayıp performanslarını arttıracak güçlü liderlere ihtiyaç duymaktadır. 1980'lerin ortalarında bu ihtiyacı karşılamak için karizmatik liderlik ortaya çıkmıştır.Yeni kurulan örgütlerde özellikle karizmatik liderlere yer verilmiş, bu liderlere kimi zaman da eski olan ama esneklik ve canlılığa ihtiyaç duyan işletmelerde ihtiyaç duyulmuştur. Karizmatik liderlik, sadece mantık açısından değerlendirilmeyip aynı zamanda duygusal etkiler de barındıran, liderin doğuştan getirdiği, çevresindeki, ekibindekileri etkilemesini sağlayan, güven sağlayan, aynı zamanda kişilere ve ekibindekilere ilham veren bir çekim gücüne sahip liderlik özelliğidir. Konuşma,hitabet, ikna kabiliyeti yönünden iddialı olan bu liderler,işletmelerde sorunlara hızlı çözümler getirmektedir. Diğer insanlardan farklı özelliklere ve bakış açısına sahip olan bu liderlerin üstün özellikleri olduğu bilinmektedir. İş tatmini kavramı, son zamanlarda iş hayatında oldukça önemli bir hâle gelmiş, araştırmalara da konu olmaya başlamıştır. Bu konunun önemli bir hale gelme sebebi de insan faktörü ve insana verilen değerin fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Bir çalışan, işinden ne kadar mutlu olursa, bu bulunduğu ortama ve yaptığı işe de yansıyacak, pozitif tutumlar sayesinde hem performansı yüksek olacak hem de bulunduğu ortama alışması ve benimsemesi kolaylaşacaktır. İş tatmini, iş koşullarının iyi olması beklentisini de içerir. Yani yöneticiler ve çalışanlar arasındaki ilişkinin ne kadar iyi olduğu ölçülecektir. İş tatmini en basit şekliyle çalışanın işinden ve şartlardan ne ölçüde tatmin olduğunu gösterir. Burada bir memnun olma durumu söz konusudur, bu da duygusal yönden mutlu olmayı beraberinde getirecektir. Karizmatik liderler vizyon belirleme,bunu çalışanları motive ederek etkili bir şekilde uygulamaktadır. Çalışanların ruh hâli,beklentileri,yeteneklerini iyi analiz eden bu liderler onların gelişimine katkıda bulunmaktadır. İşten ve şartlardan tatmin olamalarını sağlayan liderler, onlarda güven uyandırdıkları için onlara birer rol model olmaktadır. Karizmatik liderin aldığı kararları uygulayıp,ona hayranlık duyan çalışanların performansları da artamaktadır. Yani bu çalışmanın amacı,karizmatik liderlerin çalışan motivasyonu ve iş tatminine nasıl bir katkı sağladığını incelemektir. Örgütsel abominasyon, normal şartlarda bir işletmede istihdam edilemeyecek olan bir kişinin istihdamı olarak tanımlanabilir. İşletme yönetimi ve çalışanlar tarafından uygun görülmese de bu çalışan yine de işletmede tutulur.İşletme yönetimi belli amaçlarına ulaşabilmek için organizasyon yapısında sorunlu bile olsa bu çalışanı tutmak istemektedir. İşletmeler ,işlerini güçlendirmek için yüksek teknik bilgiye sahip olan, pazara ve işletmeye hâkim olabilmiş, tedarikçiler ve müşterilerle güçlü ilişkiler kurabilmiş, yüksek oranda kârlı satışlar yapabilen, peformansı yüksek olan kişileri istihdam etmek ve ellerinde tutabilmek isterler.Yani örgütsel abominasyon olumsuz tavırlar sergileyip ekibindeki çalışanların psikolojisini olumsuz etkilese bile sırf daha fazla büyümek ve kâr elde edebilmek için negatif davranışları olan çalışanları ısrarla bünyesinde tutması durumudur. Karizmatik liderlerin, işletmelerde çalışan psikolojisi ile de ilgilendiği bilinmektedir. Bu liderlerin işletme düzenini ve huzurunu bozan; ancak geniş müşteri portföyü, tecrübesi ve yetenekleri olan bu çalışanlarla arasındaki ilişki incelenmektedir. Yani bu çalışmada karizmatik liderliğin örgütsel abominasyon ile ilişkisi de incelenmektedir. Anahtar Kelimeler: Liderlik, karizmatik liderlik, iş tatmini, örgütsel abominasyon. Tarih:12.05.2021