Browsing by Author "Şahin, Mustafa Yaşar"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Öğretmen perspektifinden okul müdürlerinin stratejik liderlik davranışların değerlendirilmesi(2015) Şişik, Şule Koca; Şahin, Mustafa YaşarBu araştırma, Kamu ve özel ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin stratejik liderlik davranış düzeylerini belirlemek demografik değişkenlerin etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çerçeveden hareketle betimsel tarama modelinde olan araştırmada veri toplama aracı olarak John Pisapia' (2009), tarafından geliştirilen ve Türkiye'de okul müdürlerine yönelik olarak uyarlaması Aydın (2012) tarafından yapılan 'Stratejik Liderlik Ölçeğinin (SLÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2014 yılında Samsun İli Atakum ilçesindeki 1. ve 2. Kademe eğitim kurumlarında görev yapan 1042 öğretmen arasından random yöntemiyle belirlenen 344 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistikî yöntem olarak, betimsel istatistikler için yüzde frekans, ortalama standart sapma puanları ile birlikte İkili gruplar için Mann Whitney U testi, çoklu gruplar için Kruskall Wallis, iki değişken arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Spearman's rho Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul müdürlerinin Stratejik Liderlik bileşenlerinden 'Etik Liderlik Boyutunu' (X=4.07) yüksek düzeyde Politik Liderlik Boyutunu ise (X=3.45) 'orta düzeyde sergiledikleri tespit edilmiştir. Ayrıca Okul müdürlerinin stratejik liderlik davranışlarının, öğretmenlerin algıları açısından cinsiyet ve medeni durum değişkenine göre farklılık göstermediği, ancak tüm alt boyutlarda ve ölçeğin genelinde (X2=193.47), bekar öğretmenlerin daha yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin algıları açısından görev yapılan okul türlerine göre dönüşümsel liderlik, yönetimsel liderlik, etik liderlik alt boyutlarında ve stratejik liderlik toplam puanlarında özel okulda görev yapan öğretmenlerin lehine anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. Diğer yandan, Okul müdürlerinin stratejik liderlik tutumlarının, öğretmenlerin algıları açısından branş değişkenine göre etik liderlik, politik liderlik ve liderlik toplam puanlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Buna göre, her üç boyutta da branşı sanat ve spor olan öğretmenlerin sayısal, sözel, yabancı dil ve sınıf öğretmenliği branşında olanlardan daha yüksek algı puanlarına sahip oldukları saptanmıştır. Anahtar kelimeler: Okul müdürü, liderlik, Stratejik liderlik