Browsing by Author "Birol ALAS"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0BÜYÜKŞEHİR ÖLÇEĞİNDE MAHALLE BAZINDA TANIMLANAN KİRALIK KONUT ALT BÖLGELERİNİN ÇOK DÜZEYLİ ANALİZİ: İSTANBUL ÖRNEĞİ(2021) Birol ALAS; Harita ve Kadastro / Survey and CadastreTaşınmaza ait değerler, emsal, maliyet ve gelir yöntemleri kullanılarak belirlenmektedir. Emsal ve gelir yöntemlerinde karşılaştırılabilir satış ve kira bedelleri dikkate alınır. Bu yöntemlerin uygulanabilmesi taşınmaz değerleri veri tabanının olmasına bağlıdır. Bu veri tabanı kullanılarak; taşınmaz değerlerinin bulunması, yıllara göre takip edilmesi ve değer haritalarının yapılması mümkün olabilmektedir. Bu çalışmada; İstanbul büyükşehir alanında, mahalle alt bölgeleri kullanılarak apartman dairesi (konut) kira bedelleri çok düzeyli analiz metoduyla incelenmiştir. Çalışma sonucunda, büyükşehir ölçeğinde konut kira bedellerinin belirlenmesinde, mahallelerin alt bölge olarak kullanılabileceği saptanmıştır. Ayrıca şehir genelinde yapılan bir hedonik regresyon model ile çok düzeyli model sonuçları karşılaştırılmış ve çok düzeyli modelin daha fazla değişkeni analize katmasına karşın hedonik regresyon modeliyle yaklaşık aynı sonuçları verdiği görülmüştür. Bu çalışma mahalle haricinde farklı düzeylerin analize katılmasıyla genişletilebileceği gibi, değer haritalarının oluşturulmasında ve ilerde yapılacak endeks çalışmalarına da altlık olarak katkıda bulunabilecektir.Article Citation Count: 0Kentsel Dönüşüm Projelerinde Katılım Değerinin Bulunma Sürecinin İstatistiksel Yöntemler Kullanılarak Kısaltılması(2018) Birol ALAS; Harita ve Kadastro / Survey and CadastreŞehirlerin yaşanabilir hale getirilmesi için kentsel dönüşüm uygulamaları özellikle büyükşehirler baştaolmak üzere dünyanın değişik ülkelerinde yapılmaktadır. Türkiye’de de, hukuki düzenlemeler yapılarakkentlerin insan yaşamına uygun hale getirilmesi amacıyla kentsel dönüşüm uygulamaları başlatılmıştır.Ayrıca Türkiye’nin büyük bölümünün deprem riski altında olması da kentsel dönüşüm projeleriyapılmasına neden olmaktadır. Değerleme çalışmaları, şeffaflık, adil olma, proje süresine etkisi ve projealanındaki mülk sahiplerinin kabulü açısından kentsel dönüşümün önemli aşamalarından birisidir.Kentsel dönüşüm uygulamalarında katılım değerinin bulunması zaman alan bir çalışmagerektirmektedir.Bu çalışma, kentsel dönüşüm değerlemesi çalışmalarında geçen sürenin kısaltılmasını sağlamak ve imaruygulaması amaçlı değerlemelerde standartların oluşturulmasına altlık olması amacıyla örneklemeyöntemiyle bulunan bir küme üzerinden yapılacak değerlemelerin istatistik açıdan anlamlı olup olmadığıincelemek üzere planlanmıştır. Amaçlanan sonuca ulaşabilmek için, kentsel dönüşüme giren tümbağımsız birimlerin (konut, ticaret vb.) değerlemesinin yapıldığı İstanbul ili Zeytinburnu ilçesi sınırlarıiçerisinde bulunan Sümer mahallesi ana kütle olarak seçilmiştir. Mevcut örnek şartları göz önünealındığında, değerleme çalışmalarındaki sürenin, konut değerlendirmesinde 1/30 oranında, işyerideğerlendirmesinde ise 1/2 oranında azaltılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.Article Citation Count: 1Metro İstasyonları ve Metro Hatları Çevrelerinin Konut Alt Piyasasına Etkisi: İstanbul Kadıköy-Tavşantepe Metro Hattı(2021) Birol ALAS; Harita ve Kadastro / Survey and CadastreBu çalışmada taşınmaz alt piyasalarını metro istasyon bölgeleri ve metro istasyon aralarındaki bölgeler olarak ayrıntılı olarak hem satılık konut fiyatları hem de konut kiralık bedelleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda; metro istasyonlarına yakın apartman dairelerinin (konutların) fiyatları ile metro hatlarına aynı yakınlıkta bulunan konutların fiyatları arasında bir fark olup olmadığı sorusunun cevabı aranmıştır. Bu amaçla İstanbul Anadolu yakasında 26,5 kilometre uzunluktaki Kadıköy-Tavşantepe Metro hattı üzerinde bulunan konutların fiyatları incelenmiştir. Öncelikle metro istasyonları çevresinde olan konutlar ile iki metro durağı arasında bulunan konutların fiyatları karşılıklı olarak, hat boyunca toplanan bütün verilerle hem satılık hem de kiralık konut fiyatları için karşılaştırılmıştır. Sonra bütün hat boyu, iki istasyon ve bu istasyonların arası olarak toplam 17 bölgeye ayrılmıştır. 17 bölgenin her birinde, iki istasyon bölgesi ile bu istasyonların arasındaki bölgede hem satılık hem de kiralık konut fiyatları karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, tüm istasyon bölge verileri ile istasyon arası bölge verilerinin karşılaştırmasında hem satılık konut fiyatlarında hem de konut kiralık bedellerinde bir farklılık bulunamamıştır. Artarda gelen iki metro istasyonu ve bu istasyonlar arasında kalan bölgelerin hepsinde ayrı ayrı yapılan incelemede ise, satılık konut fiyatlarında %24, kiralık konut fiyatlarında %18 oranında fiyat farkları görülmüştür. Bu farklar, komşu istasyon ve istasyon aralarına göre satılık ve kiralık konut fiyatlarının yüksek olduğu bölgelerde ortaya çıkmıştır. Satılık ve kiralık konut fiyatlarının çevresindeki bölgelere göre yüksek olduğu bölgelerde bulunan metro istasyon çevreleri ile metro hatları çevrelerinin ayrı konut alt piyasası olarak dikkate alınabileceği görülmüştür.Article Citation Count: 1ŞEHİR İÇİNDEN GEÇEN KARAYOLLARININ KONUT ALT PİYASASINA ETKİSİ: İSTANBUL ANADOLU YAKASINDAN GEÇEN D100 KARAYOLU(2021) Birol ALAS; Harita ve Kadastro / Survey and CadastreKonut fiyatlarını etkileyen değişkenleri belirlemek amacıyla bugüne kadar çeşitli araştırmalaryapılmıştır. Bu çalışmalar genellikle belirli bir konut alt piyasası belirlenip o piyasa içindeki fiyatlarınçözümlemesi ve hangi alt piyasaların fiyat belirlemede kullanılabileceği yönünde olmuştur. Araştırmalardapiyasa bölgesi olarak, ilçeler, mahalleler gibi belirli mahalli sınırları olan alanlar seçilmişlerdir. Ayrıcaşehirlerde bazı özel bölgelerin konut fiyatları üzerinde etkisi olduğu da gözlenmektedir.Yapılan çalışmada; “Bir şehrin içinden geçen karayolunun iki tarafında bulunan konutların fiyatlarında birdeğişiklik var mıdır?” sorusunun cevabı araştırılmıştır. Bu amaçla, İstanbul İli Anadolu yakasında doğubatı istikametinde uzanan D100 (E5) Karayolunun ayırdığı 16 kilometre uzunluğunda bir bölgede bulunansatılık ve kiralık konut fiyatları incelenmiştir. E5 karayolunun 250 metre kuzeyinde ve 250 metregüneyindeki hat üzerinde 25 alt bölgede yapılan incelemede, E5 Karayolunun iki tarafındaki (kuzey vegüneyindeki) konut fiyatları arasında farklılıklar bulunmuştur. Bu farklar hem satılık hem de kiralık konutfiyatlarında E5 güneyinde bulunan bölgelerin lehine ortaya çıkmıştır. Sadece metro istasyon duraklarıçevresinde bulunan bölgelerdeki kiralık konut fiyatlarında bir farklılık görülmemiştir. Yapılan çalışma,başka şehir ve büyükşehirlerde caddelerin ayırdığı bölgelerde de yapılarak yeni konut alt piyasasıaraştırmalarıyla ilerletilebilir.