Browsing by Author "Derdiyok, Alev"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumu ve ebeveynler arası uyumun okul öncesi dönemdeki 54-72 aylık çocukların davranışlarına etkisinin incelenmesi(2019) Derdiyok, Alev; Dağal, Asude BalabanBir toplumun geleceğini belirleyen temel yapı taşı, o toplumda değişime, dönüşüme, emeğe, yaşayış senkronizasyonuna dahil olacak nesillerdir. Bireysel ve toplumsal sorumluluklarının farkında; kendine, ailesine, çevresine, milletine ve devletine destek olacak bir çocuk yetiştirmek tüm ailelerin ortak hedefidir. Ancak çocuk yetiştirme sürecinde bilerek ya da bilmeyerek, isteyerek ya da istemeyerek yanlış kodlamalar yapılmakta geri dönüşü olmayan izler bırakılmaktadır. Bir ömrün ana kodlarının da 0-6 yaş döneminde oluştuğunu bugüne kadar tüm araştırmalar desteklemektedir. Tüm bu toplumun ve bireyin bütününü kapsayan olgularda 0-6 yaş döneminde çocuğun en değerli bulduğu ve bağlanmasının en sağlıklı ilerlemesi gereken anne-babanın çocuğa karşı ve birbirlerine karşı davranışları çocuğun yaşam ve gelecek alanını belirlemektedir. Bu araştırmayla aile olmanın önemine ve gereklerine destek amaçlı proje ve eğitimlere katkı, evlilik uyum sürecinin çocukların geleceği üzerindeki etkilerine dikkat çekerek evlilik kurumunun ve ebeveynlik ihtiyaçlarının geliştirilmesine yönelik proje ve eğitimlere katkı sağlamak amaçlanmıştır. Anne –baba ve evlilik projelerine destek olmaktaki temel amaç çocukların 0-6 yaş sürecini olması gereken en iyi koşullarda yaşamalarını ve deneyimlemelerini sağlayarak; psikolojik, sosyolojik, bilişsel, fizyolojik açılardan tam bir doyuma ulaşmış nesillerin yetişmesine destek olmaktır. Belirlenen amaçlar doğrultusunda çalışma döneminde veri toplama aracı olarak okulöncesi dönemdeki çocukların anne-babalarına Demir ve Şendil (2008) tarafından geliştirilen Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) 2-6 yaş aralığındaki çocuklara sahip olan anne-babaların çocuk yetiştirme davranışlarını ölçmek için kullanılmıştır. Evlilik Uyum Ölçeği (Tutarel-Kışlak, 1999), evlilik uyumlarını ölçmek için kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin öğretmenlerine, Okulöncesi Davranış Ölçeği çocukların davranışlarını ölçmek için kullanılmıştır (Kapçı, 1998). Anne –babanın eğitim durumunun çocuklarına karşı tutumlarını ve evlilik uyumlarını etkilediği saptanmıştır. Anne-baba eğitim seviyesi azaldıkça koruyucu tutumun arttığı, çocuklarında davranış problemlerinin arttığı saptanmıştır. Erkek çocukların okulöncesi dönemde kız çocuklarına göre daha fazla davranış problemine sahip olduğu saptanmıştır.