Browsing by Author "Gümüşeli, Ali İlker"
Now showing 1 - 20 of 24
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 2001-2014 yılları arasında Türkiye'de uygulanan eğitim yöneticisi yetiştirme, seçme ve atama ile ilgili düzenlemeler ve eğitim sendikalarının görüşleri(2018) Balmuk, Esra Sir; Gümüşeli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırmada Türkiye Eğitim Sistemi içindeki eğitim kurumlarımızda 2001-2014 yılları arasındaki yönetici atamalarının hukuki düzenlemelerinin, yargı kararlarının ve sendika görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun için 2001-2014 yılları arasında yayımlanan yönetmelikler ve bu yönetmeliklerin karşılaştırmalarının yanı sıra sendikalar tarafından yapılan eleştiriler ve açıklamalar irdelenmiştir. Dünyada yaşanan hızlı gelişim ve değişime ayak uydurmak ancak eğitimle mümkün olacağından ve eğitimin en önemli birimi okullar olduğundan okulların yöneticilerinin de önemi büyüktür. Buradan hareketle özellikle 2001-2014 yılları arasında eğitim kurumları yöneticiliğine Türkiye'de yaşanan değişiklikler özellikle yönetmelikler düzeyinde olmak üzere mevzuat boyutunda incelenmiş, yapılan düzenleme ve değişikliklerin içerdiği kriterler yorumlanmıştır. 2001 yılında yürürlükte olan 1998 yönetmeliği ile yazılı imtihan, hizmet içi eğitim ve eğitim sonrası imtihan esas alınırken 2004'te yayımlanan yönetmelikle bunlardan vazgeçilmiş mülakata dayalı bir sistem getirilmiş, yargı kararları sonrasında 2006'da yapılan değişiklikle yazılı imtihanın yanında sözlü imtihan getirilmiş, yine yargı kararı sonrasında 2007'da tamamen idarenin takdirine bırakan bir düzenleme yapılmış, 2008'de yazılı ve sözlü imtihanın da olmadığı değerlendirme formunu esas alan bir sistemden sonra 2009'da yazılı imtihan ve değerlendirme formunu esas alan bir sisteme geçiş şeklinde düzenleme yapılmıştır. 2013 ve son olarak 2014'te sözlü imtihanı esas alan bir düzenlemeye gidilmiştir. Sözlü imtihan ya da mülakat sistemi ile idarenin takdirine bağlı atamalar konusunda yargıda bir içtihat oluşmuş bu tür kriterlerin objektiflikten uzak, liyakat ve kariyer ilkesi ile kamu yararı ve hizmetin gereğine aykırı olduğu kararlarda yer almış ve bu konular irdelenmiştir. Yine araştırmada Milli Eğitim Şûralarında eğitim kurumları yöneticiliğine ilişkin tavsiye niteliğindeki kararlar, sendikaların yönetici atamalarında yapılan değişikliklere ilişkin verdikleri tepkiler ve yaptıkları açıklamalar araştırılarak eğitim sistemi için önemli olan eğitim yöneticiliği konusunda 2001-2014 tarihleri arasındaki durum ortaya konularak yorumlanmıştır.Master Thesis COVID-19 pandemisi sürecinde İstanbul'daki vakıf üniversitesi öğrencilerinin uzaktan öğretim uygulamalarına ilişkin hazır bulunuşluk ve memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(2022) Şimşek, Tuğba; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırmada İstanbul'daki vakıf üniversitelerinde lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin COVID-19 pandemisi sürecindeki uzaktan öğretim uygulamalarına hazır bulunuşluk düzeyleri ile süreçten duydukları genel memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evrenini; 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde faaliyet gösteren ve dört yıllık lisans programlarına ilk defa öğrenci alımının üzerinden 15 yıl geçen vakıf üniversitelerinin toplam 146.100 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri 'Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluk Ölçeği' ve 'e-Öğrenme Sürecine İlişkin Memnuniyet Ölçeği' aracılığıyla elde edilmiştir. Gönüllülük esası ile doldurulan 548 adet anket formundan, araştırmanın örneklem grubuna uygun olmadığı tespit edilen 167 anket formu hesaplama dışında tutularak, toplam 381 anket formu işleme alınmıştır. Ardından veriler, paket istatistik programları aracılığıyla; aritmetik ortalama, standart sapma, ANOVA Testi, Korelasyon Analizi ve Regresyon Analizi teknikleri kullanılarak araştırmanın amaçları doğrultusunda analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin uzaktan öğrenmeye hazır bulunuşluk düzeylerine verdikleri cevapların hem ölçek geneli hem de alt boyutlar itibariyle 'katılıyorum' düzeyinde olduğu ve kendilerini acil uzaktan öğretim uygulamalarına çoğunlukla hazır hissettikleri anlaşılmıştır. Aynı şekilde, öğrencilerin pandemi dönemindeki uzaktan öğretim uygulamalarına ilişkin memnuniyet düzeylerinin hem genel ölçek düzeyinde hem de tüm alt boyutlarda 'sık sık' düzeyinde değerlendirildiği ve uzaktan öğretim uygulamalarından çoğunlukla memnun oldukları ortaya çıkmıştır. Hazır bulunuşluk değişkeni üzerinde yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin uzaktan öğretime hazır bulunuşluk düzeylerinde, tüm kişisel özellikleri bakımından anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Memnuniyet değişkeni üzerinde yapılan analizler sonucunda ise, öğrencilerin uzaktan öğretime yönelik memnuniyet düzeylerinde, öğrenim gördükleri programların alanları ve bulundukları sınıf düzeyleri bakımından anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Öğrencilerin çevrim içi öğrenmeye hazır bulunuşluk düzeyleri ile uzaktan öğretime ilişkin memnuniyet düzeyleri arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir ilişkiye rastlanamamıştır. Bununla birlikte; ölçeklerin alt boyutları arasındaki en yüksek anlamlı ilişkinin 'Bilgisayar ve İnternet Kullanımı Öz-Yeterliği', 'Öğrenen Kontrolü' ve 'İletim ve Kullanışlılık' boyutları arasında olduğu görülmüştür. Elde edilen bu veriler, bilgisayar ve internet kullanımı becerisine sahip ve kendi öğrenme sürecini yönetebilen öğrencilerin, öğrenme yönetim sistemi üzerinden yürütülen uzaktan öğretim uygulamalarına ilişkin memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermiştir. Uzaktan öğretime hazır bulunuşluk ve memnuniyet düzeyi değişkenlerinin her bir alt boyutu arasında düşük-orta düzeyde ilişki bulunduğu, memnuniyet düzeyi üzerinde en etkili değişkenin ise 'Bilgisayar ve İnternet Kullanımı Öz-Yeterliği' olduğu ortaya çıkmıştır. Bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin ilgi, beceri ve geçmiş başarılı deneyimlerin, uzaktan öğretim uygulamalarına ilişkin memnuniyet düzeyini olumlu yönde etkilediği görülmüştür.Master Thesis Enneagram metodolojisi tekniğine göre okul yöneticilerinin mizaç dağılımının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi(2019) Şirin, Servet Gülsün; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu çalışmanın temel amacı Enneagram Metodolojisi tekniğiyle okul yöneticilerin mizaç tiplerini ve mizaç dağılımlarını belirlemek, Türkiye genelindeki mizaç dağılımı ile karşılaştırmak ve okul türleri ile mizaç dağılımları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanı evreni Türkiye'de devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan okul müdürleridir. Araştırmanın örneklemini kartopu örneklem modeli kullanılarak ulaşılan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 1.111 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada Türkiye'deki okul yöneticilerinin enneagram metodolojisine göre hangi mizaç özelliklerine sahip olduklarının belirlenmesine yönelik olarak nicel araştırma deseni olan betimsel ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklemi oluşturan 1111 okul yöneticisine CharacterIX kişilik envanteri online uygulanarak veriler toplanmıştır. Envanter aracılığı ile toplanan veriler bir istatistik paket programı yardımıyla çözümlenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Türkiye'deki okul yöneticilerinin çoğunluğunun Tip-2 mizaç tipine sahip olduğu görülmüştür. Ardından Tip-1,Tip-6,Tip-9,Tip-4,Tip-7,Tip8,Tip-5,Tip-3 şeklinde bir dağılım söz konusudur. Araştırma ilgi çekici bulgulardan vii birisi doğuştan liderlik özellikleri olan Tip-8 ve Tip-3'lerin dağılımda son sıralarda yer almalarıdır. Diğer yandan okul yöneticilerin mizaç dağılımı ile Türkiye diğer çalışanlarının mizaç dağlımı karşılaştırıldığında çok benzer sonuçlar elde edilmiştir. Bir başka ifadeyle, daha önce ilgili firma tarafından Türkiye çapında 34539 kişiye uygulanan envanter sonuçlarında da, çalışanların çoğunluğunun Tip-2 mizaç özelliğine sahip bireylerden oluştuğu bulunmuştur. Bu uygulamada tip 2 mizaç dağılımının ardından Tip-4,Ti6,Tip-1,Tip 9,Tip-8,Tip-7,Tip-5,Tip-3 şeklinde bir dağılımının geldiği anlaşılmıştır. Bu sonuçlara göre okul müdürlerinin mizaç türü bakımından oransal dağılımlarının ülke çalışanlarının genel mizaç dağılımı ile paralel olduğunu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Kişilik, Mizaç, Ennegaram Metodolojisi, Liderlik, Okul Yöneticiliği,Master Thesis İlkokul ve ortaokullarda görev yapan yöneticilerin örgütsel stres kaynakları ve çözüm yolları(2018) Şirin, Pınar; Gümüşeli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsGünümüzün başlıca sorunlarından bir tanesi konumunda olan stres ve stresin iş yaşamına olan etkileri, kişiler üzerinde ciddi sorunlara sebebiyet vermekte bu istenmeyen ve baskı yaratan durumdan kurtulmak istemektedir. Çalışmanın amacı stresin kavramsal çerçevesinin oluşturulması, eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerde örgütsel stres kaynaklarının ele alınması, stresin sonuçları ve çözüm yollarının açıklanmasının yanında ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yöneticilerin örgütsel stres kaynakları ve çözüm yollarının ortaya koyulmasıdır.Bu araştırma ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yöneticilerin görüşlerine dayalı olarak, Örgütsel Stres Kaynakları ve Çözüm Yollarının yöneticinin cinsiyetine, medeni duruma, görevli olunan okul kademesine, yaşına, çocuk sahibi olma durumuna, eğitim durumuna, toplam hizmet süresine, kurumdaki hizmet süresine, okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir.Master Thesis İngilizce öğretim görevlilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışları ile öğrencilerin motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi(2019) Eker, Nilgün; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu çalışma, bir devlet üniversitesinde görev yapmakta olan İngilizce öğretim görevlilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışları ile öğrencilerin ders motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının bahar döneminde İstanbul'da bulunan bir devlet üniversitesinde çeşitli fakültelerden öğrencilere uygulanan anket yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma evreninde 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının bahar döneminde İngilizce Akademik Yazı Yazma dersini alan 2700 öğrenci bulunmaktadır. Öğrenciler farklı günlerde dersi veren farklı öğretim görevlilerinin öğrencileridir. Tamamen gönüllülük esasına dayalı olarak 340 öğrenciden veri toplanmıştır. Bu çalışmayı gerçekleştirmek için öğrencilerden, kendi kişisel bilgilerini, öğretim görevlilerinin sergiledikleri dönüşümcü liderlik davranışlarıyla ilgili algılarını ve derse karşı motivasyon düzeylerini ölçen üç bölümden oluşan bir anket doldurmaları istenmiştir. Bu araştırmanın veri toplama araçları olarak Bass ve Avelio tarafından geliştirilmiş ve Türkçe'ye Çakar (2002) tarafından çevrilen Dönüşümcü Liderlik Ölçeği (TLQ) ve Glyyn tarafından geliştirilmiş ve tarafımdan Türkçe'ye uyarlanmış Ders Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışmaya katılan öğrencilerin öğretim görevlilerine karşı olan dönüşümcü liderlik davranışları algıları çalışmanın bağımsız değişkeni; öğrencilerin derse karşı sahip oldukları motivasyon ise çalışmanın bağımlı değişkenidir. Ölçme araçları kullanılarak elde edilen veriler uygun bir istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmanın verilerinin analizinde aritmetik ortalama (X̄), bağımsız gruplar için T-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen verilerin analizi sonucunda: • Öğrencilerin algısına göre dönüşümcü liderlik davranışları sergilenme sıklığının çoğunlukla ifadesinde yer aldığı, • Öğrencilerin algısına göre incelendiğinde İdealleştirilmiş Etki alt boyutunun en yüksek vi ortalamaya, Entelektüel Uyarım alt boyutunun en düşük ortalamaya sahip alt boyutlar olduğu, • Öğrencilerin derse karşı motivasyonunun ortalama düzeyde olduğu, • Not Motivasyonu alt boyutunun en yüksek ortalamaya sahipken, öğrencilerin İç Motivasyon düzeyinin en düşük ortalamaya sahip alt boyut olduğu, • Öğrencilerin dönüşümcü liderlik davranışı algılarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ve tüm boyutlarda kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre yüksek ortalamaya sahip oldukları, • Öğrencilerin yaşı ile dönüşümcü liderlik algıları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, • Öğrencilerin Dönüşümcü Liderlik alt boyutlarına ait algıları ve okudukları fakülte arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı, • Motivasyonun alt boyutları ile cinsiyet değişkeni arasındaki dağılım incelendiğinde İç Motivasyon, Öz-Yeterlik, Not Motivasyonu ve Kariyer Motivasyonunun cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği, • Motivasyonun Özerklik alt boyutunun cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ve kadınların Özerklik Motivasyonun erkeklere göre daha yüksek olduğu, • İç Motivasyon, Öz-Yeterlik, Not Motivasyonu ve Kariyer Motivasyonu alt boyutlarında yaşa göre anlamlı farklılıkların olmadığı, • Özerklik alt boyutu ve yaş arasında anlamlı bir ilişki olduğu, • İç Motivasyon, Öz-Yeterlik, Özerklik, Not Motivasyonu ve Kariyer Motivasyonu alt boyutlarında öğrencilerin fakültelerine göre anlamlı farklılıkların olmadığı, • Dönüşümcü Liderlik alt boyutları ve Motivasyon alt boyutları arasında olumlu yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis İstanbul ili Beyoğlu ilçesi devlet ortaöğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(2022) Özyürek, Nihan; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırma, İstanbul ili Beyoğlu ilçesinde bulunan devlet ortaöğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesine yöneliktir. Araştırmada ayrıca öğretmen algılarının her iki değişken bakımından cinsiyet, yaş, kıdem, mezun olunan fakülte, eğitim durumu, medeni durum ve okul türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Beyoğlu ilçesindeki devlet okulları oluşturmaktadır. Çalışma evreni olarak araştırmanın örneklemini belirlemek için Beyoğlu ilçesinde bulunan tüm resmi devlet liseleri seçilmiştir. Bu liselerde görev yapan öğretmenler tarafından okul müdürlerinin öğretim liderliği boyutlarının ne düzeyde algılandığı ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri araştırılmıştır. Araştırmanın verilerini elde etmek için Gümüşeli (1996) ve Toptaş (2016) tarafından geliştirilen ölçekler kendilerinden izin alınarak kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında, SPSS program kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve ANOVA testlerinden yararlanılmıştır. Toplamda 323 kişi ile yürütülen bu çalışmada Öğretim Liderliği Davranışı alt boyutlarında tanımlı görevler için öğretmenler okul müdürlerinin 'çoğunlukla' düzeyinde bu görevleri yerine getirdiklerini algılamışlardır. Bireysel değişkenler bakımından yapılan farklılık analizi sonucunda cinsiyet, mezun olunan fakülte ve medeni durum değişkenleri bakımından öğretmen algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamışken, yaş, kıdem ve görev yapılan okul türü değişkenleri bakımından farklı boyutlara ilişkin algılarda istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. İstatistiksel bakımdan anlamlı farklılıkların yaş değişkeninde 'Sürekli Görünür Olma' boyutunda 62 yaş ve yukarı gruptaki öğretmenlerden; kıdem değişkeni bakımından 'Amaçları Geliştirme' boyutunda 16-20 yıl arası kıdeme sahip olan öğretmenlerden; Mezun Olunan Fakülte değişkeni bakımından Anadolu İmam Hatip Lisesinde görev yapan öğretmenlerden kaynaklandığı ortaya çıkmıştır. Araştırmanın ilişki aranan bağımlı değişkeni olan 'İşin Anlamlılığı' değişkenine yönelik elde edilen bulgulardan; öğretmenlerin kendilerine yönelik değerlendirmeleri dikkate alındığında genel itibariyle işlerini 'katılıyorum' düzeyinde anlamlı buldukları görülmüştür. Yine bireysel değişkenlerin 'İşin Anlamlılığı' na yönelik algılarda fark yaratıp yaratmadığını ortaya çıkarmak için yapılan farklılık analizi sonucunda cinsiyet ve medeni durum değişkenleri bakımından öğretmen algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamış; buna karşın, eğitim durumu, görev yapılan okul türü değişkenleri bakımından öğretmen algıları arasında istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Grupların aritmetik ortalama puanları bakımından yaş ve kıdem artışı ile birlikte işin anlamlılığı algılarında azalma görülmüştür. Eğitim durumu bakımından lisans mezunlarının lisans üstü mezunlara göre 'Mesleki Gelişim' ve 'Özerklik' boyutlarında istatistiksel bakımdan anlamlı bir biçimde işlerini daha yüksek düzeyde anlamlı buldukları belirlenmiştir. Görev yapılan okul türü bakımından ise Anadolu Lisesi öğretmenleri 'Özerklik' boyutunda, Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi öğretmenleri de 'Tanınma' boyutunda diğer gruptaki meslektaşlarına göre işlerini anlamlı biçimde anlamlı buldukları ortaya çıkmıştır.Master Thesis İstanbul ili Beyoğlu ilçesi özel ortaöğretim okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(2022) Hadımoğlu, Deniz; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırmada, İstanbul ili Beyoğlu ilçesinde bulunan özel ortaöğretim kurumları okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Beyoğlu ilçesindeki liselerdeki öğretmenler, Çalışma evrenini ise bu ilçedeki özel liselerde çalışan 513 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma çalışma evreni üzerinde yapılmış, araştırmaya katılmayı kabul eden 403 öğretmene ölçek uygulanmıştır. Verilerin analizi geriye dönen 304 ölçek üzerinden yapılmıştır. Verilerin toplanmasında Dönüşümcü Liderlik Ölçeği ile Öğretmenlere Göre İşin Anlamlılığı Ölçeklerinden yararlanılmıştır. Ölçeklerden elede edşlen veriler SPSS program kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü ANOVA teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi ve analizi sonucunda; öğretmenlerin okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik özelliklerini 'kesinlikle katılıyorum' düzeyinde algıladıkları belirlenmiştir. Öte yandan okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik düzeylerinin farklı alt boyutlarına yönelik algılarında yaş değişkeni hariç; cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi, medeni durum ve okul türü değişkenlerinde öğretmen algıları arasında istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık bulunmuştur. İşin anlamlılığı değişkeni için yapılan betimsel analizler neticesinde tüm öğretmenlerin işlerini anlamlı buldukları ve Tanınma boyutu hariç diğer tüm boyutlarda işlerini anlamlı bulma bakımından 'Tamamen Katılıyorum' düzeyinde görüş belirttikleri, Tanınma boyutunda ise 'Büyük Ölçüde Katılıyorum' görüşünde oldukları görülmüştür. Demografik değişkenler bakımından iş anlamlılığına ilişkin öğretmen algıları arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemeye yönelik yapılan analizler sonucunda; farklı alt boyutlara ilişkin algılar arasında tüm demografik özellikler bakımından anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer yandan araştırmanın temel amacına yönelik olarak yapılan analizde, öğretmenlerin algılarına göre müdürlerin dönüşümcü liderlik alt boyutlarından ideal etki alt boyutu ile iş anlamlılığı alt boyutlarının tümü arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu; dönüşümcü liderlik alt boyutlarından telkinle güdüleme ile iş anlamlılığının mesleki gelişim, özerklik ve sosyal ilişkiler alt boyutları arasında düşük düzeyde pozitif, işle bütünleşme alt boyutu arasında ise yüksek düzeyde pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Yine dönüşümcü liderlik alt boyutlarından Entelektüel Uyarım alt boyutu ile iş anlamlılığı alt boyutlarının tümü arasında düşük düzeyde pozitif yönlü; benzer bir biçimde, dönüşümcü liderlik alt boyutlarından Bireysel Destek alt boyutu ile iş anlamlılığı alt boyutlarının tümü arasında düşük düzeyde pozitif yönlü bir ilişki ortaya çıkmıştır.Master Thesis İstanbul'daki lise müdürlerinin öğretim liderliği görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algıları (Kadıköy ilçesi örneği)(2019) Uzlar, Burcu; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırma, okul müdürlerinin öğretim liderliği görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algılarını belirlemeye yöneliktir. Bu araştırmanın evrenini İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki özel ve devlet liseleri oluşturmaktadır. Çalışma evreni olarak araştırmanın örneklemini belirlemek için Kadıköy ilçesinde bulunan 4 özel ve 20 resmi lise tesadüfi olarak seçilmiştir. Bu liselerde görev yapan öğretmenler tarafından okul müdürlerinin öğretim liderliği boyutlarının ne düzeyde algılandığı araştırılmıştır. Gümüşeli'nin (1996) anketi izin alınarak kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında, SPSS programı kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. ANOVA testi sonucu istatistiksel anlamlı bulunan (p<0,05) değişkenlerin iki grup karşılaştırmaları Tukey testi ile yapılmıştır. Devlet lisesi öğretmenleri okul müdürlerinin öğretim liderliği ile ilgili tüm görevleri çoğunlukla, özel lise öğretmenleri de 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' ve 'okulun amaçlarının paydaşlar ile paylaşılması' görevlerini her zaman diğer görevlerini ise çoğunlukla yaptıklarını belirtmişlerdir. Kadın ve erkek öğretmenler okul müdürlerinin tüm görevlerini çoğunlukla yaptıklarını belirtmişlerdir. Sözel dersler, yabancı diller ve uygulamalı dersler öğretmenleri okul müdürlerinin 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' görevini her zaman diğer görevlerini ise çoğunlukla yaptığını belirtmişlerdir. Sözel, sayısal ve uygulamalı dersler ile yabancı diller branşlarındaki öğretmenler de okul müdürlerinin tüm görevlerini çoğunlukla yaptıklarını belirtmişlerdir. Sayısal dersler branşlarındaki öğretmenler okul müdürlerinin görevlerini çoğunlukla yerine getirdiğni ifade etmiştir. 6-10 ve 21 yıl ve üzeri yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre okul müdürleri 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' görevini her zaman yerine getirken diğer görevlerini çoğunlukla yerine getirirler.1-5 yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre okul müdürleri 'öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama' görevini ara sıra yerine getirirken diğer görevlerini çoğunlukla yaparlar. 11-15 yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre okul müdürleri tüm görevlerini çoğunlukla yaparlar. Lise ve/veya önlisans mezunu öğretmenlere göre okul 'okulun amaçlarının paydaşlar ile paylaşılması', 'öğretimi denetleme ve değerlendirme', eğitim programını eşgüdümleme', 'öğrenci ilerlemesizi izleme', 'varlığını hissettirme', 'öğretmenlere özendirici ödüller verme' ve 'öğretmenlerin mesleki gelişimlerini' sağlama görevlerini ara sıra diğer görevlerini ise çoğunlukla yaparlar. Eğitim fakültesi mezunu öğretmenlere göre okul müdürleri tüm görevlerini çoğunlukla yaparlar. Diğer lisans ve lisansüstü mezunları öğretmenlere göre okul müdürleri 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' görevini her zaman yaparken diğer görevlerini çoğunlukla yaparlar. Öğretmenlerin görüşleri genel olarak okul müdürlerininin öğretim liderliği görevlerini yerine getirmede olumludur. Anahtar Kelimeler: Liderlik, öğretim liderliği, okul müdürü, öğretmen Tarih: Ağustos 2019Master Thesis Lisansüstü düzeyinde yapılan öğretim liderliği araştırmaları sonuçlarının incelenmesi(2023) Uzun, Nehir; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu çalışmanın genel amacı, Türkiye'deki öğretim liderliğinin profilini çıkarmaya katkıda bulunmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için alanda yapılmış olan çeşitli araştırma bulgularında ortaya çıkan öğretmen algıları baz alınarak; okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını ne kadar sergilediklerinin; bölgeye, yıla, okul türüne ve okul düzeyi değişkenlerine ve bunların etki büyüklüklerine göre incelemesi yapılmıştır. Çalışmada, öğretim liderliği alanında yapılmış ve YÖKTEZ veri tabanında bulunan 146 adet yüksek lisans ve 12 adet doktora tezi olmak üzere; toplam 158 adet lisansüstü araştırma incelenmiştir. Bunlar içerisinden, dahil edilme kriterlerine uyan 11 tezin meta analizi yöntemi ile sistematik sentezlemesi yapılmıştır. Çalışmada, Hallinger ve Murphy tarafından (1985) Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS) adıyla geliştirilen ve Gümüşeli (1996) tarafından Türkçeye uyarlanan ''Okul Müdürü Öğretim Liderliği Ölçeği'' referans alınmıştır. Araştırma neticesinde; öğretim liderliği araştırmalarının ağırlıklı olarak ilköğretim düzeyinde yapıldığı ve bu kademede görev yapan okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını daha fazla sergiledikleri görülmüştür. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin sergilediği öğretim liderliği görevlerinin tümünde etki büyüklüğü yüksek ve anlamlı çıkmıştır. Araştırmalarda yayın yanlılığı bulunmamaktadır. Bu sonuçlara göre; PIMRS ölçeğinin araştırmacılar için hala kullanılabilir olup evrensel geçerliliğini de koruduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Öğretim Liderliği, Öğretimsel Liderlik, Okul Müdürü, Öğretmen, Meta Analizi, Etki Büyüklüğü.Master Thesis Öğretmenlerin kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algıları(2018) Şar, Elif; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırmanın genel amacı; öğretmenlerin kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algılarını belirlemek ve öğretmenlerin bireysel özelliklerine göre dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algılarının farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul ili Avrupa Yakasında 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılındayöneticisi kadın olan ilkokullarda görev yapan 1168 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen Bağcılar, Zeytinburnu, Fatih ve Küçükçekmece ilçelerinde görev yapan 184 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada Podsakoff ve diğerleri (1990) tarafından geliştirilen dönüşümcü liderlik ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe uyarlaması İşcan (2002) tarafından yapılmıştır.Elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, tek yönlüvaryans analizi (ANOVA) ve T- Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algıları ''kararsızım'' düzeyindebulunmuştur. Dönüşümcü liderliğin boyutları açısından bakıldığında,öğretmenlerin kadın yöneticilerde en yüksek algıladıkları boyut yüksek başarı beklentisine sahip olma, bunu ikinci sırada grup amaçlarının kabulünü sağlama, üçüncü sırada vizyon ilham sağlama ve uygun rol modeli olma, dördüncü sırada bireysel ilgi gösterme boyutu izlemektedir. En düşük algılanan dönüşümcü liderlik boyutu ise entelektüel teşvikte bulunmadır. Öğretmenlerin algılarında cinsiyet, yaş ve kıdem yılı değişkenine göre farkların anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Bunun yanında medeni durum ve öğrenim durumu değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklar bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Dönüşümcü Liderlik, Öğretmen, Okul, Kadın YöneticiDoctoral Thesis Okul müdürlerinin çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyine etkisi(2023) Avcı, Büşra Begüm; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsNicel yöntemle yürütülmüş olan bu araştırmanın amacı, devlet ilkokul ve ortaokullarında görev yapan okul müdürlerinin çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyine etkisini incelemektir. Araştırmanın evreni İstanbul'un Anadolu yakasındaki 14 merkez ilçede yer alan ilkokul ve ortaokulda çalışmakta olan 23.215 öğretmenden meydana gelmektedir. Araştırmanın örneklemini oranlı küme örnekleme tekniği ile seçilen 378 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; 'kişisel bilgi formu', Rahim'in izniyle Gümüşeli (1994) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan 'Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği' ve Toptaş (2016) tarafından geliştirilen 'Öğretmenlere göre İşin Anlamlılığı Ölçeği' ile toplanmıştır. 378 katılımcıdan toplanan nicel veriler bir istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada saptanan bulgular incelendiğinde, katılımcıların algılarına göre okul müdürlerinin en sık kullandığı çatışma yönetimi stillerinin sırasıyla 'tümleştirme, uzlaşma, ödün verme, kaçınma ve hükmetme' olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetim stillerine yönelik algıları demografik değişkenler açısından incelendiğinde; cinsiyet, eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenleri açısından manidar farklılaşma bulunmazken, medeni durum, yaş ve görev yapılan okul türü değişkenleri açısından manidar farklılaşma gözlemlenmiştir. Çalışanların işlerini anlamlı bulma düzeyleri incelendiğinde ise, öğretmen algılarının en yüksekten en düşüğe doğru sırasıyla, 'hizmet ideali, sosyal ilişki, işle bütünleşme, özerklik, mesleki gelişim ve tanınma' alt boyutlarında olduğu görülmektedir. Bunun yanı sıra, ölçek aralıklarına göre bir değerlendirme yapıldığında, öğretmenlerin iş anlamlılığına yönelik algılarının bütün boyutlarda yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin iş anlamlılığına yönelik algıları demografik değişkenler açısından incelendiğinde; eğitim durumu ve görev yapılan okul türü değişkenleri açısından anlamlı farklılık bulunmazken, cinsiyet, medeni durum, yaş ve mesleki kıdem değişkenleri açısından anlamlı farklılık gözlemlenmiştir. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin iş anlamlılığı algısını yordadığı tespit edilmiş, başka bir deyişle çatışma yönetim stillerinin istatistiki olarak iş anlamlılığını manidar bir şekilde etkilediği saptanmıştır. Okul müdürlerinin çatışma yönetim stilleri ile iş anlamlılığı ve bu değişkenlerin alt boyutlarına yönelik öğretmen algıları arasında manidar bir ilişkinin mevcut olup olmadığını saptamak amacıyla gerçekleştirilen analizler neticesinde; tümleştirme, uzlaşma ve ödün verme stillerinin kullanım sıklığı ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu, tümleştirme, uzlaşma ve ödün verme stilinin kullanım sıklığı ile işle bütünleşme, mesleki gelişim (ödün verme hariç), hizmet ideali ve tanınma alt boyutları arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu, özerklik ve sosyal ilişkiler alt boyutları ile pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan, kaçınma stilinin kullanım sıklığı ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasında genel olarak düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu, kaçınma stilinin kullanım sıklığı ile işle bütünleşme, mesleki gelişim, hizmet ideali, özerklik, tanınma ve sosyal ilişki alt boyutları arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu, hükmetme stilinin kullanım sıklığı ile özerklik ve sosyal ilişki alt boyutları arasında ise olumsuz yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Sultangazi örneği)(2018) Özkul, Özkan; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsEğitim örgütlerini oluşturan yapılar içinde önemli yere sahip olan öğretmenlerin davranışları ve tutumları günümüzde de farklı nitelikteki araştırmaların konusu olmaya devam etmektedir. Bu araştırma okul yöneticilerinin kullandıklarının güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Sultangazi ilçesindeki MEB'e bağlı devlet ortaokullarında görev yapan 1100 kadrolu öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem sayısı olarak 215 kişi alınmıştır. Araştırma için Sultangazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'nden gerekli izinler alınmıştır. Araştırmada veri toplamak için 2 ölçekten yararlanılmıştır. Bunlardan birisi Koşar tarafından geliştirilen ve 33 maddeden oluşan Güç Tipi Ölçeği adlı ölçek, diğeri de Hackman ve Oldham tarafından geliştirilmiş olan ve Taşdan tarafından okul ve öğretmenler için uyarlanan 14 madden oluşan İş Doyum Ölçeğidir. İlk ölçekte ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemeyi amaçlayan Kişisel Bilgiler Bölümü yer almıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi için istatistik paket programı kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada Frekans Analizi, Bağımsız t Testi, Anova (Post-Hoc: LSD), Cronbach's Alpha, Pearson Korelasyon testleri de kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin algısına göre okul yöneticilerinin güç kaynaklarından en çok ödül gücünü en az da zorlayıcı gücü kullandıkları belirlenmiştir. Araştırmada okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkiye bakıldığında, ödül gücü ve kişilik güçleri ile iş doyumu arasında pozitif doğrusal anlamlı ve güçlü bir ilişki belirlenmiştir. Buna göre ödül gücü ve kişilik güçleri faktörü ortalaması arttıkça iş doyumunda arttığı gözlemlenmiştir. Araştırmada iş doyumu ile yasal güç arasında da pozitif doğrusal anlamlı bir ilişkinin varlığı belirlenmiştir ancak bu ilişki ödül gücü ve kişilik gücü faktörleri kadar güçlü bir ilişki değildir. Araştırmadan elde edilen diğer bir sonuca göre iş doyumu ile zorlayıcı güç arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir. Anahtar kelimeler: Güç, iş doyumuArticle Citation Count: 1ORGANIZATIONAL AND PERSONAL FACTORS AFFECTING THE CAREER DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION ADMINISTRATORS: FOUNDATION UNIVERSITY SAMPLE(inst Federal Educacao, Ciencia & Tecnologia Sao Paulo, 2022) Avci, Begum; Gumuseli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsStudies about higher education management tend to ignore the analysis of career development of higher education administrators and the factors affecting their decision to accept or not to accept the position. However; the factors affecting the administrators to accept the position not only determine their management styles but also affect the quality of education. The purpose of this study is to examine the organizational and personal factors affecting the career development of higher education administrators. Organizational factors include economic and political/ideological factors whereas personal factors include educational, sociological and physiological/psychological factors. Qualitative research design was chosen in conducting this study. An interview form with 5 related questions was used Within this context, 14 head of department from 3 foundation universities in Turkey who worked during 2017-2018 school year constituted the study group, interviews were made. According to results revealed by the study, while political/ideological, educational and physiological/psychological factors affect the career development of higher education administrators, economical and sociological factors do not affect their career development.Master Thesis Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişki (Üsküdar ilçesi örneği)(2016) Er, Çiğdem; Gümüşeli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsSürekli değişen ve insan psikolojisinin ön plana çıktığı eğitim kurumlarında en önemli unsurlardan biri olan öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları önemsenmektedir. Diğer taraftan eğitim kurumlarının yöneticileri olan okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışlarını göstermeleri beklenilmektedir. Bu iki durumun birbiri ile ilişkisinin yüksek olması eğitim kurumlarının verimliliğini arttıracağı düşünülmektedir. Bu çalışmada ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın teorik kısmında liderlik, dönüşümcü liderlik davranışları, psikolojik sözleşme, psikolojik sözleşmenin oluşumu, ihlali ve psikolojik sözleşme türleri başlıkları detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Çalışmanın ampirik kısmında ise, teorik kısmında verilen bilgileri sınamak amacıyla, ortaokullarda görev alan öğretmenleri kapsayan ankete dayalı bir araştırmaya yer verilmiştir.74 maddelik anket uygulanmıştır. Dağıtılan 424 anketten 301 tanesi doldurularak geri gönderilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans hesaplamaları, aritmetik ortalama, standart sapma, t- testi, anova ve korelasyon istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bilgiler doğrultusunda, okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmış ve sonuçlara ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır.Master Thesis Özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin değişim algılarının incelenmesi(2019) Şener, Pelin; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsGünümüzde örgütler değişime ayak uydurmak zorundadır. Küreselleşmenin etkisi ve teknolojide gerçekleşen gelişmeler bireyler anlamında da değişime hızlı bir şekilde adapte olmayı mecbur kılmıştır. Eğitim örgütlerinin de en önemli görevlerinden biri değişime hızlı uyum sağlayacak bireyler yetiştirmektir. Bu çalışmanın amacı da, eğitim kurumlarında görev almakta olan öğretmenlerin okullarındaki değişim algılarını incelemektir. Araştırmanın evreni İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan Ataşehir, Kadıköy ve Üsküdar ilçelerinde yer alan özel ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 328 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu öğretmenlerin değişim algısını ölçmek için Smith ve Hoy (2007) tarafından geliştirilen ve Yılmaz (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan 'Okulların Değişime Açıklık Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında ise, SPSS programı kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve Anova (Tek Yönlü Varyans Analizi) testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ise, çalışma evreninde bulunan öğretmenlerin okullarındaki değişime, müdürlerin değişimine ve çevrenin değişim baskına dair algılarının 'kısmen katılıyorum' şeklinde olduğu sonucu elde edilmiştir. Özel ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin değişime dair algılarının, yaş, cinsiyet, mesleki kıdem ve kurum kıdemi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucu elde edilmiştir.Master Thesis Özel okul yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarının öğretmenlerin iş doyumu ile olan ilişkisi(2018) Çubukcu, Burcu; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsÖzel okullarda çalışan yöneticilerin kullandıkları güç kaynaklarının öğretmenlerin iş doyumu ile olan ilişkisini belirlemek amacıyla yapılan bu tez çalışmasında, İstanbul ili, Beşiktaş ilçesine bağlı özel okullarda çalışan toplam 106 öğretmene anket uygulama çalışması yapılmıştır. Yapılan bu tez araştırması sonucunda, okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin iş doyumu arasında belirli oranda ilişki tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, iş doyumu ile karizmatik güç ve ödül gücü arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki vardır. Uzmanlık Gücü ve Yasal Güç, Mesleki Doyum ile ters orantılı olup, söz konusu güçlerin kullanımı öğretmenlerin Mesleki Doyumunu ters yönde etkilemektedir. Zorlayıcı Güç konusunda istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki kurulamamıştır. Yaş, cinsiyet ve deneyime göre de kullanılan güç kaynakları ile iş doyumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Ankete katılan öğretmenlerin yaşları ile iş doyumları arasında aritmetik ortalama olarak istatiksel bakımdan anlamlı bir fark olmadığı ortaya konmuştur. Ankete katılan öğretmenlerin iş doyum düzeyleri onların cinsiyetine göre farklılık göstermemektedir. Deneyim değişkeni için hesaplanan aritmetik ortalama ile iş doyumu için hesaplanan aritmetik ortalama arasında ankete katılan öğretmenler arasında istatiksel bakımdan anlamlı bir fark olmadığı sonucu elde edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Örgütsel güç kaynakları, Özel okullar, Öğretmen, İş Doyumu Tarih: Nisan, 2018Master Thesis Özel okullarda öğretmenlere yönelik yetenek yönetimi uygulamaları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi(2019) Cebeci, Yeşim; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsÖzel okullarda uygulanan yetenek yönetimi uygulamalarının öğretmenlerin iş doyumu ile olan ilişkisini belirlemek amacıyla yapılan bu tez çalışmasında, İstanbul iline bağlı özel okullarda çalışan toplam 177 öğretmene ölçek uygulama çalışması yapılmıştır. Bu araştırmada özel okullarda öğretmenlerin yetenek yönetimi uygulamaları ilişkin algıları ve bunun iş doyumu ile olan ilişkisi ele alınmıştır. Özel okullar öğretmen seçiminde oldukça özenli davranarak alanında uzman, deneyimli, etkin ve bilgi teknolojilerini en iyi şekilde kullanabilen kişileri seçmeye özen gösterirler. Farklı yeteneklere sahip öğretmenlerin seçilmesi, yeteneklerine göre yönetilmeleri, geliştirilmeleri ve bunun iş doyumu ile olan ilişkisi alan için önem taşımaktadır. İş doyumu, örgütlerin başarıyı yakalamasında, daha güçlü çalışan takımı oluşturmasında ve örgüte bağlılılarının artmasında yetenek yönetimine yardımcı olan bir etkendir. Bu iki boyutun birbiriyle yakından ilişkili olduğu düşünülmektedir. Çalışmada öncelikle yetenek yönetimi kavramı ele alınmış, tarihsel gelişimi, uygulama aşamaları ve eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi kavramı incelenmiştir. Daha sonra iş doyumu kavramı incelenerek yetenek yönetimi açısından önemi belirtilmiştir. Özel okullardaki yetenek yönetimi uygulamalarının iş doyumu ile ilişkisini incelemek üzere ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Örneklem olarak seçilen grubun benzer özellikler taşıyan (kuruluş yılı, akademik birimlerin benzerliği, öğrenci ve öğretmen sayısı ve profili vs) gibi etmenlerin ortak olduğu köklü geçmişe sahip özel okullardan seçilmesine özen gösterilmiştir. Bunun nedeni ise özellikle araştırmada kullanılan ölçeklerde yer alan sorulara benzer koşullarda çalışan kişiler tarafından yanıtlanmasının sağlanmasıdır. Ölçeklerin yapılması için özel olarak belirli bir bölüm öğretmenleri değil, farklı bölümlerde çalışan öğretmenlerden basit tesadüfi yöntemle belirlenen bir gruptan veri toplanması amaçlanmıştır. Çalışma gönüllülük esasına dayanarak yapılmıştır. Öğretmenlerin okullarındaki yetenek yönetimi uygulamalarına ilişkin algıları için betimsel istatistik analizleri (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yapılmıştır. Yetenek yönetimine ilişkin algılarının cinsiyet değişkeni için bağımsız gruplar t-testi, diğer değişkenler için tek yönlü varyans analizi (anova) kullanılmış, verilen normal dağılım göstermediği durumlarda non-parametrik eşdeğerleri yapılmıştır. Öğretmenlerin iş doyumları görüşleri için betimsel istatistik analizleri yapılmıştır. Okullardaki yetenek uygulamalarının öğretmenlerin iş doyumunun yordayacısı olup olmadığına ilişkin yanıtı bulmak için verilerin analizinde basit doğrusal ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Bu bağlamda ve yetenek yönetimi uygulamalarının iş doyumunun önemli yordayıcısı olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yetenek yönetimi, özel okullar, iş doyumu Tarih: Mayıs, 2019Article Citation Count: 1Student Teachers' Perceptions of Bullying in Schools(Kamla-raj Enterprises, 2014) Gumuseli, Ali Ilke; Hacifazlioglu, Ozge; Cakmak, Esra; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsThe purpose of the study is to investigate and provide insights into the problems concerning school bullying. The objective of the research was to investigate the following issues like What kinds of behaviors are defined as bullying by student teachers?, How frequently do students engage in bullying behaviors?, Where do these behaviors most commonly take place in a typical school environment?, and How do student teachers deal with incidents of bullying? The present study applies a quantitative research design. To formulate availability sampling, student teachers were selected from the teaching certificate program in Yildiz Technical University. A total of 400 student teachers participated in the study. The study explored that verbal bullying appeared the Most often perceived by the student teachers followed by emotional bullying as compared to physical bullying, and finally sexual bullying, was the least observed type of bullying.Doctoral Thesis Suriyeli göçmen öğrencilerin okullarda karşılaştıkları sorunlar ile bu sorunların çözümüne ilişkin uygulamalarının belirlenmesi(2022) Garan, Sadet; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu çalışmanın amacı, okullarında Suriyeli göçmen öğrencileri olan okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerine göre Suriyeli göçmen öğrencilerin bu okullarda karşılaştıkları sorunların tespit edilerek, okul yöneticileri ve öğretmenlerin bu sorunların çözümüne ilişkin yaptıkları uygulamalarının neler olduğunun belirlenmesidir. Çalışmanın amacına yönelik olarak, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre oluşturulan 20 yönetici ve 40 öğretmenden oluşan 60 kişidir. Katılımcılar, Suriyeli öğrencilerin yoğun bulunduğu İstanbul İli ilçelerinden olan Avcılar, Bahçelievler, Bahçeşehir, Esenyurt ve Zeytinburnu İlçelerinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde okullarda görev yapmaktadırlar. Araştırmanın veri toplama aracı olarak; araştırmanın çalışma grubunun demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 6 soru ile görev yaptıkları okullarda öğrenim gören Suriyeli göçmen öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların çözümüne yönelik uygulamaların belirlenmesine yönelik 2 yarı yapılandırılmış sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre elde edilen veriler ışığında Suriyeli göçmen öğrencilerin; sosyo-kültürel kaynaklı, dil kaynaklı, aile kaynaklı, COVID-19 kaynaklı, psikoloji kaynaklı, okulların yapısal koşulları kaynaklı, ve kurumsal kaynaklı sorunlarla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır. Yöneticilerin ve öğretmenlerin, öğrencilerin karşılaştıkları bu sorunların çözümüne yönelik yaptıkları uygulamaları ise; okul kültürünün ve fiziksel/ sosyal yapısının güçlendirilmesi, Türkçe'nin ikinci dil olarak öğretimine yönelik uygulamalar ve ailelerin okula dahil edilmesine yönelik uygulamalar şeklinde ortaya çıkmıştır. Çalışma sonuçları katılımcıların deneyim ve çıkarımlarından elde edildiğinden çözüm üreten uygulamaların, eğitimin uygulayıcıları olan yöneticilere ve öğretmenlere yol gösterici bir rehber olabileceği ve ilgili alanyazına katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.Master Thesis Türkiye'de özel okullarda görev yapan Türk ve yabancı uyruklu öğretmenlerin karşılaştıkları yasa dışı veya etik dışı eylemleri ihbar etmeye (whistleblowing) bakış açıları(2018) Öztürk, Ümran; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu çalışmanın temel amacı aynı eğitim kurumunda görev yapan farklı milliyetteki öğretmenlerin kendi algılarına göre mevcut ihbar etme durumlarında farklılık olup olmadığının öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Araştırma Türkiye'de İstanbul İli Anadolu Yakasında bulunan özel okullarda çalışan Türk ve yabancı uyruklu öğretmenler üzerinde yapılmıştır. Araştırmaya 7 Türk öğretmen ve 9 yabancı öğretmen katılmıştır. Nitel modelde gerçekleştirilen bu araştırmada algıların gerçekçi ve bütüncül biçimde ortaya konabilmesi amacıyla olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 3 adet soru belirlenmiştir. Sorular yabancı öğretmenlere İngilizce olarak sorulmuş ve İngilizce olarak cevaplar alınmıştır. Cevaplar Türkçe'ye çevrilerek analize dahil edilmiştir. Görüşmelerin çözümlenmesinde nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen kavramlar ana tema ve alt temalara ayrılmış ve bu temalar kapsamında açıklamalar verilmiştir. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşlerine yer verilmiştir. Araştırma sonucunda hem Türk hem de yabancı öğretmenlerin çok fazla olumsuz davranışlarla karşılaşmadıklarını bununla beraber münferit olaylar karşısında da sözlü olarak yönetime ihbar etme davranışı sergiledikleri tespit edilmiştir.