Browsing by Author "Karabay, Melisa Erdilek"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object Citation Count: 0ANALYZING THE EFFECT OF ANTECEDENTS OF TURNOVER INTENTION ACCORDING TO GENERATIONS(Future Acad, 2019) Karabay, Melisa Erdilek; Seiler, Irge; Elci, Meral; Ensari, SebnemThere are many predictors that determine the turnover intention of employees. Among these predictors, mobbing behaviour can be disruptive in the workplace since workplace deviance is a matter which most organizations wrestle today. Organizational commitment is an important variant for employees to achieve organizational success whereas ethical climate is the picture of an organization which demonstrates its' moral philosophy. This study examines the main effects of ethical climate, mobbing, and organizational commitment in predicting turnover intention among the sample of 166 employees, working in a municipality, particularly in Istanbul province, Turkey. The findings indicate that mobbing affect turnover intention positively, while ethical climate has no effect in estimating turnover intention. Study results also suggest that commitment (continuance and affective) is also found to be negatively related to turnover intention of employees. In addition, for Generation-X members, continuance commitment and for Generation-Y members, affective commitment has a significant effect on turnover intention. (C) 2019 Published by Future Academy www.FutureAcademy.org .UKArticle Citation Count: 0Türkiye’de KOBİ’lerin Şebeke Organizasyonlara Katılma Nedenleri Üzerine Bir Araştırma(2017) Ensari, Muhterem Şebnem; Karabay, Melisa ErdilekBu çalışmanın amacı, Türkiye'de faaliyet göstermekte olan ve diğer işletmeler ile işbirliği içerisinde bulunan KOBİ'lerin şebeke organizasyonlar içinde yer alma nedenlerini faaliyet gösterdikleri sektöre, işbirliğine gidilen işletmelerin menşeine ve işletmenin yaşına göre incelemek ve bu işbirliklerinin rekabet üstünlüğü yaratma potansiyellerini değerlendirmektir. Şebeke organizasyon anlayışı ve buna ilişkin uygulamalar işletmelerde özellikle son yıllarda uygulama alanı bulan bir alan haline gelmiştir. Buna karşın, akademik anlamda saha çalışmasını içeren yeterli bir literatürün oluşmadığı görülmektedir. Dolayısıyla, konuya dikkat çekmek ve diğer stratejik yönetim olguları ile ilgisinin araştırılması adına farkındalık oluşturabilmek amacıyla yapılan bu çalışma, aynı zamanda ilgili alan yazına anlamlı bir katkı sunmayı hedeflemektedir. Araştırma kapsamında, Türkiye genelinde faaliyet gösteren 273 adet KOBİ analize dahil edilmiştir. Araştırmada, işletmelerin işbirliklerine gidiş nedenleri için Gorgynia ve diğerlerinin (2005) geliştirdikleri ölçekte uyarlanan anket soruları kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, KOBİ'lerin partner seçim kriterleri açısından, işbirliği düzeyi, partnerin menşei ve işletmenin yaşına göre anlamlı farklılarının olduğunu göstermektedir. Çalışmanın literatüre katkısı KOBİ'lerin işbirliğine gitme gereklerine dikkat çekmek ve bu alanda yapılacak çalışmalara öncü bir kaynak olabilmektirConference Object Citation Count: 29What Helps to Make SMEs Successful in Global Markets?(Elsevier Science Bv, 2014) Ensari, M. Sebnem; Karabay, Melisa ErdilekAs the globalization rises, small and medium-sized enterprises (SMEs) have a very important role of opening the local products/services to the international markets, as well as competing with multinational competitors in the local markets. There are some entrepreneurial, external and internal factors behind the success of SMEs through the globalization process. The purpose of this paper is to identify and associate the main factors that affect the success of globally succesful Turkish SMEs. The analysis based on the results of the structured survey conducted to a sample of SMEs registered and nominated to export awards by Small and Medium Enterprises Development Organization and Women Entrepreneurs Association of Turkey. (C) The Authors. 2014 Published by Elsevier Ltd.