Browsing by Author "Okan, Elif Yolbulan"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 8The effect of brand value on economic growth: A multinational analysis(Elsevier Sci Ltd, 2019) Okten, Nuriye Zeynep; Okan, Elif Yolbulan; Arslan, Unal; Gungor, Mustafa OzgurIn the 21st century, the growth of each country's economy is now mostly influenced by the assets based on physical or non-physical grounds. These invisible assets are, as explained by various studies, supporting that they are one of the most important driving forces in the country's economy to accelerate growth. However, there is still a need for a more detailed research regarding the emergence and the impetus of this subject. This study aims to measure the effect of the intentional invisible asset on the growth of a country's economy. The correlation between the growth rates of 38 countries between 2008 and 2017 and the Top 500 brand values was analyzed for short and long-term by using the ARDL co-integration analysis. The effect of investing in national brands and increasing brand values of the country was observed to be negative in the short-term, but positive on the long-term with regards to the country's economic growth. (C) 2018 AEDEM. Published by Elsevier Espana, S.L.U.Article Citation Count: 2Examining Economic Growth Through Brand Development: A Multinational Analysis(Sage Publications inc, 2020) Asfuroglu, Dila; Okten, Nuriye Zeynep; Okan, Elif YolbulanDue to the increasing importance of human capital for economic growth, this article aims to clarify the relationship between economic growth and human capital by concentrating on the growth effects of an average number of brands in the economy. An endogenous growth model where branding emerges as the "growth engine" of the economy is followed by a quantitative analysis regarding the relationship between brands and economic growth. The findings suggest that developing countries should shift from traditional mass production to high value-added production, such as brand development, to achieve a similar economic performance in developed countries.Article Citation Count: 4Nostaljiye Genç Bakış: Nostalji İçerikli Reklamların Postmodern Bireyler Üzerindeki Etkisi(2016) Okan, Elif Yolbulan; Güzel, EbruHer alanda rekabetin yoğunlaşması ve tüketici beklentilerinin her geçen gün artması firmaların markalaşma stratejilerinde sürekli yeni arayışlara başvurmasını gerektirmektedir. Markalar tüketicilerinin dikkatini çekecek, onların hem düşüncelerine, hem duygularına hitap edecek yeni unsurlar ararken nostalji ve retro kavramının önemli fırsatlar sunduğu görülmektedir. Reklamlarda nostalji temasının kullanımının giderek artması etkinlik konusunda araştırmaların gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu araştırmanın amacı özellikle postmodern bireyler olarak tanımlanan 1980-1985 arası doğumlu kohort örrneklem grubunun nostalji eğilimlerini belirlemek ve reklamlarda kullanılan nostalji temasına yaklaşımlarını analiz etmektir. Anket yöntemiyle toplanan veriler analiz edildiğinde katılımcıların nostalji eğilimleri tespit edilmiş özellikle kişisel ve kişilerarası nostaljinin öne çıktığı görülmüştür. Ayrıca nostalji içeren reklamların katılımcıları satın alma gibi davranışa yöneltmeden ziyade duyguları tetiklediği saptanmıştır.