Browsing by Author "Oral, Ezgi"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 60-72 aylık çocuklar için özgül öğrenme bozukluğu tarama ölçeğinin geliştirilmesi(2017) Oral, Ezgi; Kotil, ÇiğdemBu araştırma, 60-72 aylık çocuklar için 'Özgül Öğrenme Bozukluğu'nu taramaya yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Tarama modelinde olan araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 500 çocuğun ebeveynleri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan çocukların ebeveynleri ve öğretmenleri araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu ve 'Özgül Öğrenme Bozukluğu Tarama Ölçeği'ni doldurmuşlardır. Araştırmacı tarafından geliştirilen ölçeğin 5 alt boyutu vardır. Bunlar; İletişim becerileri, motor beceriler, kişilik özelliği, kavramsal beceriler ve okuma yazmaya hazırlık becerileridir. Araştırmanın sonucunda ölçeğin geçerliğine ilişkin olarak: yapı geçerliği (açımlayıcı faktör analizi), kapsam geçerliği (uzman görüşleri) güvenirliğe ilişkin olarak iç tutarlık (Cronbach alfa) ve test-tekrar test kararlılık katsayısı değerleri elde edilmiştir. Güvenirliğe ilişkin olarak yapılan iç tutarlık analizinde Cronbach alfa katsayılarının oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Ölçeğin öğretmen Cronbach α değeri .952, ebeveyn Cronbach α değeri ise .940'tır. Alt boyutlara ilişkin ayrı ayrı bakıldığında iletişim becerileri Cronbach α değeri .834, motor beceriler Cronbach α değeri .828, kişilik özellikleri Cronbach α değeri .817, kavramsal beceriler Cronbach α değeri .927 ve okuma yazmaya hazırlık becerileri Cronbach α değerinin .784 olduğu saptanmıştır. Bulgular her alt boyutun maddelerinin birbiriyle tutarlı olduğunu göstermektedir. Ölçeğin zamana bağlı olarak tutarlı ölçümler verip vermediğini belirlemek amacıyla yapılan test-tekrar test analiz sonuçları, ilk uygulama ile ikinci uygulama arasında pozitif yönde çok yüksek düzeyde 0,01 seviyesinde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocuklar için özgül öğrenme bozukluğu tarama ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir araç olduğu saptanmıştır. Geliştirilen 'Özgül Öğrenme Bozukluğu Tarama Ölçeği' çeşitli değişkenlere göre incelendiğinde; çocuğun yaşı, daha önce eğitim almış olması, gelişimi sırasında sorun yaşamış olması yönünden incelendiğinde anlamlı farklar bulunmuştur. 'Özgül Öğrenme Bozukluğu Tarama Ölçeği' çocuğun; cinsiyetine, annenin yaşına, annenin eğitim düzeyine, babanın yaşına, çocuğun doğum sırasında sorun yaşamış olmasına, çocuğun 1 yaş içerisinde hastalık geçirmiş olmasına ve öğretmenin mezun olduğu okula göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Ebeveynler ile ilgili değişkenlere bakıldığında; babanın eğitimi, ebeveynin özgül öğrenme bozukluğu ile ilgili bilgi sahibi olma durumu ve ailede özgül öğrenme bozukluğu tanısı olma durumu ile ilgili de anlamlı farklar bulunmuştur. Öğretmenler çeşitli değişkenlerle incelendiğinde ise; yaşı, hizmet yılı, özgül öğrenme bozukluğu ile ilgili bilgi sahibi olması ve daha önce özgül öğrenme bozukluğu tanısı olan bir çocukla çalışmış olma durumu değişkenleri açısından anlamlı farklar olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Özgül Öğrenme Bozukluğu, Ölçek Geliştirme, Erken Çocukluk Dönemi, Risk Belirleme, Erken Müdahale