Browsing by Author "Sözer, Edin Güçlü"
Now showing 1 - 20 of 22
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Akaryakıt istasyonlarında müşteri deneyimi ve tüketici davranışlarına etkisi(2020) Arslan, Anıl; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationMarka, tüm sektörlerde olduğu gibi akaryakıt sektörünün müşteriler tarafından algılanan yüzü olan akaryakıt istasyonları için de yüksek pazar hacmini, kâr ve satışı nitelemektedir. Yerel akaryakıt istasyonları küresel çapta devam eden yoğun rekabet karşısında yaşamlarını devam ettirmeye mücadele ederken bir taraftan da kâr oluşturma çabasındadırlar. Sektörün ihtimamı gereği sürekli devlet denetimine maruz kalması sebebiyle, firmaların fiyat ve ürün farklılaştırma imkânının olmaması genel olarak farklılaşma ihtimallerini daraltmaktadır. Mevcut durum çerçevesinde akaryakıt istasyonları, piyasada rakiplerinden ayrı bir konuma yerleşmek, tüketicilerde tercih sebebi yaratabilmek için ekstra hizmetler sağlayarak, türlü sosyal olanaklar da sunarak marka değeri oluşturup, rekabete direnmeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, oldukça rekabetçi bir sektör olan akaryakıt istasyonu işletmeciliği bacağında etkili bir müşteri deneyiminin tüketici davranışları üzerindeki etkisini ölçmektir. Dolayısıyla, müşteri deneyiminin tüketici davranışları üzerindeki etkisinin tespit edilmesi amacıyla araştırma modelinin test edilmesinden oluşmaktadır. Bu hedefler kapsamında toplam 21 adet sorudan oluşan ölçüm aracı oluşturulmuş ve yüz yüze anket yöntemi ile cevaplandırılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen veriler hipotez testleri için Pearson Korelasyon analizinde kullanılmıştır. Sonuçlar göstermektedir ki müşteri deneyimi açısından en yüksek korelasyon kat sayısı müşteri memnuniyetine ait olduğu için başarılı bir müşteri deneyimi için istasyon sahiplerinin veya yöneticilerinin en öncelikle müşteri memnuniyetini iyileştirmeye odaklanmaları gerekmektedir. Ek olarak, müşteri sadakatiyle müşteri deneyimi arasında da yine pozitif bir ilişki olduğu için de müşteri memnuniyeti için yapılan iyileştirmeler dolaylı olarak müşteri sadakati üzerinden müşteri deneyimine ayrıca bir iyileşme sağlayacaktır.Article Citation Count: 0BİLGİ KAYNAĞI ÜLKESİ VE PERSONEL ÜLKESİ HİZMET DEĞERLENDİRMELERİNİ NASIL ETKİLER? KATEGORİLER ARASINDA BİR KARŞILAŞTIRMA(2019) Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationBu çalışma, menşei ülkenin iki alt boyutu olan bilgi kaynağı ülkesi ve personel ülkesi yapılarının, tüketicilerin hizmet kalitesi ve satın alma niyeti üzerindeki etkisini bu tüketicilerin yüksek ve düşük durumsal katılımları kapsamında ölçmektedir. Çalışmada, katılım düzeyi, bilgi kaynağı ülkesi ve personel ülkesi olmak üzere üç manipülasyon faktörü içeren deneysel bir tasarım uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, bilgi kaynağı ülkesi ve personel ülkesi ile ilişkili hizmetlerin tüketiciler tarafından daha olumlu değerlendirildiğini doğrulamaktadır. Hizmet sağlayıcının bilgi kaynağı ülkesi ile ilişkili olduğu durumlarda, tüketiciler bu servis sağlayıcısını herhangi bir ilişkisi olmayan sağlayıcılara kıyasla daha olumlu değerlendirmektedir. Benzer şekilde, personel ülkesi mensubu hizmet vereni olan hizmet sağlayıcılar, diğerlerine göre daha olumlu değerlendirilmektedirler. Tüketicilerin durumsal katılım düzeyinin, bilgi kaynağı ülkesi ve personel ülkesinin tüketicilerin hizmete yönelik değerlendirmeleri üzerinde düzenleyici etkiye bulunmaktadır.Article Citation Count: 0COGNITIVE, PERCEPTUAL AND BEHAVIORAL EFFECTS OF NEURO-STIMULI: A STUDY ON PACKAGED FOOD PRODUCTS(2020) Merve İŞERİ UZUNOĞLU; Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationToday, the food sector is characterised with intense competition and continuously becoming morechallenging for marketers. When it is realised that 95% of consumers' purchasing decisions aremade unconsciously, marketing tools started to target unconscious minds. Combiningneuroscience and marketing disciplines, neuromarketing studies found that neuro-stimuli,directly addressing the brain, are influential on consumer perceptions. This study investigatesthe effects of neuro-stimuli applied on food product poster and packaging on mother-woman andchild consumers' brand awareness, quality perceptions and purchase intentions. In theexperimental design implemented, a total of 284 subjects composed of women and children aredivided into 6 groups, and they were exposed to various degrees of neuro-stimuli in the posterand product packages in order to measure the influence of these stimuli. Findings of the researchconfirmed that application of neuro-stimuli significantly increased quality perception of womenand purchase intentions of both woman and child consumers. Increasing intensity of neurostimulialso generated a partially significant influence. Theoretical and managerial implicationsare provided based on these findings.Article Citation Count: 0CUSTOMER BASED BRAND TOLERANCE (CBBT): SCALE DEVELOPMENT AND VALIDATION(2019) Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationIn today’s markets, which are characterized with the strong competitive environment, successful customerretention is the ultimate target for all brands to survive. A strong Customer Based Brad Equity (CBBE) is animportant competitive enabler which helps brands to generate satısfactory returns on their marketing investmentand get them closer to their customer retention targets. However, this does not assure the unconditional retentionand loyalty of consumers since the relationship is subject to continuous interactions between the brand andconsumers which may eventually result in satisfactory as well as unsatisfactory customer experiences. This studycontributes to the marketing literature by conceptualizing the Customer Based Brand Tolerance (CBBT) constructand develop and validate a scale which measures the CBBT strength of brands in a retailing context. In line withthis target, the scale was developed and validated by following a three step procedure borrowed by the existingliterature. Results confirm the three sub-dimensions of CBBT scale as Performance, Price and CommunicationTolerance.Article Citation Count: 0DETERMINANTS AND OUTCOMES OF AN EFFECTIVE CRM CAMPAIGN: THE MEDIATING ROLE OF SKEPTICISM(2019) Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationThe study targets to determine the factors which lead to affective responses of consumers towardthe Cause Related Marketing (CrM) program and its behavioral outcomes. Findings of the studyshow that three factors, namely the affinity of consumer with the cause, the fit between the brandand cause and finally, the perception about the donation level are three important determinantsof the generation of emotional responses toward the CrM program. These emotional responses inturn affect the purchase intention of consumers and their propensity to engage into WoM activity.However, the skepticism of consumers about the real intent of the brand in engaging in such CrMprograms mediates this effect. The direct and strong positive effects of affective responses towardsthe CrM program on both intentions to purchase and engagement into WoM activity, becomesstabilized largely when the skepticism level increases. Based on the findings of the study, somepractical implications which may help to generate more effective CrM programs are provided.Article Citation Count: 0DETERMINANTS AND OUTCOMES OF MOBILE APP USAGE INTENTION OF GEN Z: A CROSS CATEGORY ASSESSMENT(2019) Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationThe objective of this study is to identify the determinants such as usefulness and ease of use aswell as the behavioral outcomes of mobile app usage intention among Generation Z consumers.Three mobile app categories, entertainment, communication and networking, are included in thestudy. The results of the study confirmed that perceived ease of use plays an important role indetermining the intention to use the app while perceived privacy, perceived security, perceiveddesign and perceived compatibility are the factors which shape both perceived ease of use andusefulness depending on the mobile app category. Higher usage intention is found to be effectivein generating willingness to pay in all mobile app categories. In contrast to the entertainmentcategory, increasing usage intention is also found to lead increasing intention to engage into theWoM activity in communication and networking categories. Based on these findings, somepractical implications are provided.Article Citation Count: 0Do Hedonic Cues on Product Packages Influence Consumer Behavior? A Study on Utilitarian Retail Food Products(2020) Edin Güçlü SÖZER; Merve İŞERİ UZUNOĞLU; İşletme / Business AdministrationBrands in retail packaged foods sector, which is characterized with aggressive competition, relyheavily on the influential effect of packaging as an important marketing mix element used togenerate competitive advantage. Brands apply different types of cues on packages of utilitarianas well as hedonic products to boost their impact on consumers. Although there are studiesfocusing on the influence of such applications on consumer behavior, there is a lack of studies inthe literature which focus on the effect of hedonic cue applications on utilitarian retail foodproducts. This study contributes to the marketing literature by filling this gap and measuring theinfluence of hedonic cue applications on perceived quality and purchase intentions of consumersin the context of utilitarian retail food products. An experimental design is implemented, and theexperimental condition manipulated was the intensity of the hedonic cue application on thepackage. Total of 520 questionnaires consisting of 13 questions are obtained in eight group ofconsumers who are randomly selected as regular supermarket visitors. The sample was composedof consumers who are between twenty and sixty years old (covering, Gen X, Y and partially Z)in Turkey. The results confirmed no significant effect of hedonic cues on utilitarian productquality perceptions and purchase intentions of consumers. Managerial implications and futurestudy suggestions are provided.Article Citation Count: 5THE EFFECT OF DYNAMIC PRICING ON HOLIDAY PURCHASE INTENTIONS: MODERATED MEDIATION ROLE OF PERCEIVED RISK(Akdeniz Univ Tourism Fac, 2019) Sozer, Edin Guclu; İşletme / Business AdministrationThis study targets to measure the effect of dynamic pricing offers on the purchase intentions of consumers for a winter holiday by taking into consideration a moderated mediator role of perceived risk on this effect. The study employs an experimental design with discount level and timing of the offer (offer recency) as the manipulated conditions. The findings confirm that discount offers have positive direct effect and perceived risk has a negative direct effect on purchase intentions. The levels of discount and perceived risk, independently from each other, determine the level of purchase intentions. On the other hand, the effect of discount offers on purchase intentions is mediated by the perceived risk level of consumers. Finally, the timing of the discount offers moderates the effect of perceived risk on purchase intentions and eventually generates a moderated mediation role for perceived risk on the influence of discount offers on purchase intentions. Based on the findings of this study, some practical implications are provided.Article Citation Count: 2THE EFFECT OF DYNAMIC PRICING ON HOLIDAY PURCHASE INTENTIONS: MODERATED MEDIATION ROLE OF PERCEIVED RISK(2019) Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationThis study targets to measure the effect of dynamic pricing offerson the purchase intentions of consumers for a winter holiday bytaking into consideration a moderated mediator role of perceivedrisk on this effect. The study employs an experimental designwith discount level and timing of the offer (offer recency) as themanipulated conditions. The findings confirm that discountoffers have positive direct effect and perceived risk has anegative direct effect on purchase intentions. The levels ofdiscount and perceived risk, independently from each other,determine the level of purchase intentions. On the other hand,the effect of discount offers on purchase intentions is mediatedby the perceived risk level of consumers. Finally, the timing ofthe discount offers moderates the effect of perceived risk onpurchase intentions and eventually generates a moderatedmediation role for perceived risk on the influence of discountoffers on purchase intentions. Based on the findings of this study,some practical implications are provided.Article Citation Count: 0The Effect of Message Valence on e-WoM Spread: A Moderated Mediation Analysis(2019) Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationThis study aims to examine the effect of e-WoM message on the intentionlevel of consumers to spread the word to other consumers in the presence of amoderated mediation interaction effect between risk perception and uncertaintyavoidance levels of consumers. An experimental design was implemented, and themanipulated experimental condition was e-WoM message represented in two levels,negative and positive. The results indicate that, compared to negative ones, positive eWoM messages lead to higher intention to share the message with other consumers.However, in the presence of perceived risk, the positive direct effect of positive messagesturns into a negative indirect effect when perceived risk mediates this relationship.Moreover, this negative indirect effect stabilizes with the uncertainty avoidancemoderated relationship between e-WoM message and perceived risk. In the light ofthese findings, a two levels e-WoM communication strategy was proposed to maximizethe benefits of positive customer feedbacks: Construction of a strong pool of positive eWoM messages generated by existing satisfied customers and the use of negativeframing in the marketing communication messages targeted to prospect customers.Review Citation Count: 0THE EFFECT OF REVIEWER ORIGIN ON BOOKING INTENTIONS IN TOURISM INDUSTRY: THE MODERATING ROLE OF REVIEW VALENCE(2018) Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationThis study investigates the effect of reviewers’ origin on the consumers’ intentions for booking a room ina hotel by taking into consideration the possible moderating effect of review valence. An experimental design isimplemented and the manipulated experimental conditions are identified as the reviewers’ origin (Home Rev ,Host Rev , Uni Rev ,) and the review content (negative, positive and mixed). Findings of the study confirm thestatistically significant relationship between review content and booking intentions. Positive and mixed contentlead to higher booking intentions, when compared to negative content. However, exposure to pure positive reviewsgenerates lower levels of booking intentions than mixed reviews containing both positive and negative reviews.The results also indicate that reviews of local customers (Home Rev ) generate higher booking intentions comparedto reviews generated by international (Host Rev ,) and unidentified customers (Uni Rev ,). The relative differential effectof local reviewers on booking intentions is moderated by different levels of review valence.Article Citation Count: 0Electronic Word of Mouth (e-WoM): Is it an Effective Tool for Re-Vitalizing the Relationship between a Brand and Its Ex-Customers?(2018) Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationThe target of this study is to shed light into an unexplored area in the marketing literature by (1) identifying the factors contributing to the formation of a relationship re-vitalization effect of e-WoM in an e-commerce context, and (2) exploring the relationship between re-vitalization effect of e-WoM, current brand loyalty, current brand satisfaction level and old brand satisfaction level. The sample was chosen among the ex-customers of 3 e-retailers in Turkey and 150 customers responded to the survey. Model testing was done through Structural Equation Modeling (SEM) method. Results of the study indicate that re-vitalization of the relationship between the customer and his/her old brand through the e-WoM communication is the function of Tie Strength between the customer and e-WoM message source (sender), the satisfaction level with the old brand before leaving the brand and the brand loyalty level towards the current brand purchased. Brands need to employ e-WoM communication before ex-customers become loyal to their current brand.Doctoral Thesis Gelişmeleri kaçırma korkusunun (FoMO) kompulsif satın alma davranışı üzerindeki etkileşimli etkileri: Kültürlerarası serisel çoklu düzenleyici aracılık modeli(2023) Mert, Merve; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationBu çalışma, Türkiye, Danimarka ve Norveç'te, gelişmeleri kaçırma korkusunun kompulsif satın alma davranışlarına olan etkisini araştırmayı ve önerilen kavramsal model üzerinde oluşabilecek ülkesel farklılıkları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca, gelişmeleri kaçırma korkusunun kompulsif satın alma davranışlarına olan etkisinde sosyal karşılaştırma ve sosyal kaygının serisel aracılık rolünü ortaya koymayı hedeflemektedir. Bunlara ek olarak çalışma, sosyal kıskançlığın gelişmeleri kaçırma korkusu ve kompulsif satın alma davranışı, gelişmeleri kaçırma korkusu ve sosyal karşılaştırma, gelişmeleri kaçırma korkusu ve sosyal kaygı arasındaki ilişkilerde nasıl bir düzenleyici role sahip olduğunu araştırmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda oluşturulan hipotezleri test etmek için, yüz yüze anket yöntemiyle Türkiye'den 508, Danimarka'dan 524, Norveç'ten 524 olmak üzere toplam 1556 bireyden veriler toplanmıştır. Araştırmaya dahil edilen ölçeklerin güvenirlilik ve geçerlilikleri test edildikten sonra hipotezler regresyon analizleri ile test edilmiştir. Sosyal karşılaştırma ve sosyal kaygının serisel aracılık rolünü ve sosyal kıskançlığın düzenleyicilik rolünü analiz etmek için PROCESS Makro Model 6 ve Model 85 kullanılmıştır. Araştırmacılara ve yöneticilere sosyal kıskançlığın düzenleyicilik rolü ile ilgili daha kapsamlı bilgiler sunabilmek için istatistiksel olarak anlamlı çıkan düzenleyici etki(ler) Johnson Neyman yöntemi ile derinlemesine ele alınmıştır. Mevcut araştırma, Türkiye, Danimarka ve Norveç'te sosyal karşılaştırma ve sosyal kaygının serisel aracılık rolünü ortaya koymuştur. Ayrıca, önerilen kavramsal model üzerinde sosyal kıskançlığın düzenleyicilik etkisinde farklılıklar ortaya çıkmıştır. Türkiyede, sosyal kıskançlığın gelişmeleri kaçırma kokusu ile sosyal karşılaştırma ve gelişmeleri kaçırma korkusu ile kompulsif satın alma davranışı arasında ilişkilerde negatif yönlü düzenleyicilik rolü olduğu, Danimarka'da ise gelişmeleri kaçırma kokusu ile sosyal karşılaştırma ve gelişmeleri kaçırma korkusu ile sosyal kaygı arasındaki ilişkilerde negatif yönlü düzenleyicilik rolü olduğu bulunmuştur. Diğer taraftan Norveç'te gelişmeleri kaçırma kokusu ile sosyal karşılaştırma arasında ilişkilerde pozitif yönlü düzenleyicilik rolü olduğu tespit edilmiştir. Johnson Neyman yönteminden elde edilen bulgulara göre ise; Türkiye'de gelişmeleri kaçırma korkusunun sosyal karşılaştırma ve gelişmeleri kaçırma korkusunun kompulsif satın alma davranışı üzerindeki olumlu etkisi, sosyal kıskançlığın düşük, orta ve yüksek seviyelerinde istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır. Ancak, sosyal kıskançlık düzeyi düşük olan bireylerde (sosyal kıskançlık düzeyi yüksek olan bireylere kıyasla) gelişmeleri kaçırma korkusu arttıkça sosyal karşılaştırma yapma düzeyleri daha az artmaktadır. Benzer şekilde, sosyal kıskançlık düzeyi düşük olan bireylerde (sosyal kıskançlık düzeyi yüksek olan bireylere kıyasla) gelişmeleri kaçırma korkusu arttıkça kompulsif satın alma davranışı daha az artmaktadır. Danimarka'da, gelişmeleri kaçırma korkusunun sosyal karşılaştırma üzerindeki olumlu etkisi, sosyal kıskançlığın düşük, orta ve yüksek seviyelerinde istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır. Ancak, sosyal kıskançlık düzeyi düşük olan bireylerde (sosyal kıskançlık düzeyi yüksek olan bireylere kıyasla) gelişmeleri kaçırma korkusu arttıkça sosyal karşılaştırma yapma düzeyleri daha az artmaktadır. Ayrıca Danimarka'da, sosyal kıskançlığın orta ve düşük olduğu düzeylerde gelişmeleri kaçırma korkusunun sosyal kaygı üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı iken sosyal kıskançlığın yüksek olduğu düzeyde gelişmeleri kaçırma korkusunun sosyal kaygı üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı değildir. Ancak, sosyal kıskançlık düzeyi düşük olan bireylerde (sosyal kıskançlık düzeyi yüksek olan bireylere kıyasla) gelişmeleri kaçırma korkusu arttıkça sosyal kaygı düzeyleri daha az artmaktadır. Norveç'te ise, sosyal kıskançlığın yüksek olduğu düzeyde gelişmeleri kaçırma korkusunun sosyal karşılaştırma üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı iken sosyal kıskançlığın orta ve düşük düzeylerde gelişmeleri kaçırma korkusunun sosyal karşılaştırma üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı değildir. Fakat, sosyal kıskançlık düzeyi düşük olan bireylerde (sosyal kıskançlık düzeyi yüksek olan bireylere kıyasla) gelişmeleri kaçırma korkusu arttıkça sosyal karşılaştırma yapma düzeyleri daha az azalmaktadır. Anahtar Kelimeler: Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO), Kompulsif Satın Alma Davranışı, Sosyal Karşılaştırma, Sosyal Kaygı, Sosyal Kıskançlık, Process Model 85Article Citation Count: 1How Does Customer Experience Shape the Attitude Towards and Intention to Brand Switching?(2018) MUSTAFA EMRE CİVELEK; Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationCustomer Experience (CeX) and Brand Switching Behavior (BsB) of customers playan important role in the market performance of brands. The underlying relationshipbetween these two constructs to shed light into the success factors in the contemporaryconsumer markets. This study aimed to (1) explore the relationship between CeX and BsBbehavior including Attitude Toward Switch (AtS) and Intention to Switch (ItS), (2)understand the effects of CeX on Customer Satisfaction (CuS), Brand Trust (BaT) andBrand Loyalty (BL), and (3) propose and test a sequential model of these relationships. Theresults of the study confirmed that positive CeX which has a statistically significant effecton CuS, BaT and BL, eventually leads to the decreasing levels of AtS and ItS through theeffect of BL. On the other hand, CuS and BaT are also found to be effective on BL. Finally,AtS is found to be effective on the ItS.Master Thesis Infografiklerin bilişsel, duygusal ve davranışsal etkileri(2019) Refai, Mohannad Yahia Mohammad; Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationPazarlama iletişiminde yaşanan mesaj kirliliği firmaların müşterilere ulaşmalarında zorluk yaşamalarına sebep olmakta ve bu durum şirketleri yaşanan mesaj kirliliğini aşmak için yaratıcı yöntemler bulmaya zorlamaktadır. İş ve endüstri alanlarında yaşanan teknolojik devrim, pazarlama yöneticilerine hedef tüketicilerin dikkatini çekme ve ihtiyaçlarını karşılayabilmek için yeni teknolojiler kullanma imkânı sağlamaktadır. Yaşanan zorluğu aşmak adına birçok alanda iletişim kurmayı sağlayan potansiyel araçlardan bir tanesi de İnfografik'lerdir. Görsel psikoloji alanında yapılan araştırmalar infografiklerin mesaj kirliliğinin yaratmış olduğu zorlukların üstesinden geldiğine yönelik tatmin edici bulgular sunmaktadır. Bu çalışma, tüketici elektroniği kategorisinde kullanılan pazarlama mesaj içeriklerinde infografik kullanımının bilişsel, duygusal ve davranışsal etkilerini sadece metin içerikli mesajlar ile infografik içeren mesajların karşılaştırmasını yaparak ölçmeyi hedeflemektedir. Deneysel bir tasarım uygulanan çalışmada, mesaj içeriği (sadece metin/infografik) manipüle edilen faktör olarak belirlenmiştir. Infografik kullanımının etkisi hem çevrimdışı (magazin) hem de çevrimiçi (e-posta) pazarlama mesajlarında ölçülmüştür. Çalışmanın sonuçları infografik kullanımının sadece mesaj içerikli mesajlara kıyasla daha iyi bilişsel (hafıza performansı) ve duygusal (markaya karşı tutum) etkiler oluşturduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, davranışsal (satın alma niyeti) etkileri açısından sadece metin ve infografik mesaj içeriği karşılaştırmasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. İnfografiklerin çevrimdışı ve çevrim içi medya platformlarında farklı etkilere neden olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar çerçevesinde uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.Article Citation Count: 0THE INTERACTION OF CROWD, MESSAGE CONTENT AND MESSAGE FRAME ON GENERATING PURCHASE INTENTIONS IN RETAILING(2019) Edin Güçlü SÖZER; İşletme / Business AdministrationThis study targets to measure the interactional effect of crowding level in a shoppingenvironment, the content and framing type of the message on purchase intentionsof consumers in a retail context. An experimental design was employed with crowdlevel (no crowd vs crowd), message content (cognitive vs affective) and frame type(positive vs negative) as the manipulated conditions. Results of the study confirm thatframe type moderates the two-way interaction between the crowd level and messagecontent. In case of positive frames, level of perceived crowding has differing levels ofeffect on purchase intentions of consumers depending on the content type exposed.Environments with no crowd lead to higher purchase intentions when consumers areexposed to information intensive messages and crowded environments lead to higherpurchase intentions when consumers are exposed to emotion intensive messages.Finally, when consumers are exposed to negatively framed messages, independentfrom other factors, they generate higher purchase intentions.Article Citation Count: 0KITLIK SONRASI DÖNEMDE NE OLACAK? KITLIK PROMOSYONLARININ GİZLİ ETKİLERİ(2020) Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationBu çalışma, kıtlık promosyonlarının markaya karşı tutum ve satın alma niyeti üzerindeki gizli etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın deneysel tasarımında kıtlık promosyonundan yararlanabilme başarısı manipüle edilen faktör olarak yer almaktadır. Bulgular, kıtlık promosyonlarının pozitif etkilerini teyit etmektedir. Diğer taraftan, eğer tüketiciler kısıtlı sayıda ürün sunulması sebebiyle bu promosyondan yararlanamazlar iseler, markaya karşı tutumları ve satın alma niyetleri negatif etkilenmektedir. Birden fazla kez deneyip, yine başarısız olduklarında ise söz konusu negatif reaksiyonun etkisi artarak devam etmektedir. Bulgular ışığında, uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.Article Citation Count: 0The Mediator Role of Brand Image in the Effect of Product Knowledge on Brand Loyalty: A Study on Mobile Phone Brands(2024) Rhazaouı, Yasmine; Sözer, Edin Güçlü; Civelek, Mustafa Emre; Ertemel, Adnan Veysel; İşletme / Business AdministrationThe objective of this study is to explore the relationships between product knowledge, brand image, and brand loyalty in the mobile phone brands context. Specifically, the study investigates the effect of product knowledge level on brand image and brand loyalty, the effect of brand image on brand loyalty, and how brand image mediates the effect of product knowledge on the brand loyalty of mobile phone users. The participants of the study were mobile phone users in the prominent cities of Turkey. A total of 426 participants were identified with the utilization of convenience sampling methodology and the data collection process was executed through a questionnaire distributed electronically. The results of the study confirmed the direct positive and significant effects of the product knowledge level of consumers on brand image and brand loyalty. On the other hand, the image perception of consumers regarding the mobile phone brand is found to have a significant and positive direct effect on brand loyalty. When brand image is included in the model as a mediating variable, the direct effect of product knowledge on brand loyalty turns into an insignificant one, which confirms the mediating role of brand image on the effect of product knowledge on brand loyalty.Master Thesis Nöro uyaranların tüketici davranışları üzerindeki etkisinin ölçümü: Gıda sektörü üzerine bir çalışma(2019) Uzunoğlu, Merve İşeri; Sözer, Edin Güçlü; Gök, İlkay; İşletme / Business AdministrationGünümüzde gıda sektörü yüksek rekabetin yaşandığı ve pazarlamacılar için sürekli daha zorlayıcı hale gelen bir hızlı tüketim sektörüdür. Tüketicilerin satın alma kararlarının %95'ini bilinçaltı ile aldıklarının fark edilmesi sonucu pazarlama araçları bilinçaltına yöneltilmiştir. Nörobilim ile pazarlama disiplinlerini bir araya getiren nöropazarlama alanında yapılan çalışmalar, insan beynine doğrudan hitap eden nöro-uyaranların tüketici beklentileri üzerinde etkili olduğunu bulmuştur. Bu çalışma, gıda ürünlerinin poster ve ambalajlarında kullanılan nöro-uyaranların çocuk ve kadın tüketicilerin marka farkındalığı, kalite algısı ve satın alma niyeti üzerindeki etkilerini ölçümlemiştir. Çalışma kapsamında 7-11 yaş arası 143 çocuk denek 3 farklı gruba bölünmüş ve farklı oranda maruz kaldıkları nörouyaranlara karşı satın alma niyetleri anket yoluyla ölçülmüştür. 30-45 yaş arası, İstanbul'da ikamet eden 141 çocuk sahibi kadın denek ile yapılan çalışmada ise kadınlar üç eş gruba bölünerek farklı oranda maruz kaldıkları nörouyaranlara karşı marka farkındalığı, kalite algısı ve satın alma niyetleri 2 aşamalı anket ile ölçülmüştür. Veriler SPSS tek yönlü ANOVA analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularında nöro-uyaran kullanımı marka farkındalığı skorlarında anlamlı bir fark oluşturmamış, ancak kalite algısı ve çocuklar ile kadınlarda satın alma niyetlerinde anlamlı bir fark yaratmıştır. Nöro-uyaran kullanım yoğunluğu da kısmen anlamlı farklar oluşturmuştur. Çalışma bulgularına istinaden nöro-uyaran kullanıının tüketicilerin satın alma niyetlerini olumlu yönde etkilediği, ancak tüm pazarlama araçlarında ortak dil oluşturacak şekilde eşgüdümlü kullanılması gerektiği önerilmiştir.Article Citation Count: 0PSİKOLOJİK FİYATLAMANIN YAN ETKİLERİ: MARKA GÜVENİ NASIL ETKİLENİR?(2019) Sözer, Edin Güçlü; İşletme / Business AdministrationBu çalışma psikolojik fiyatlama taktiklerinden bir tanesi olan tek sayı ile biten fiyatlama yönteminin perakende sektörü bağlamında tüketicilerin marka imajı algıları ve markaya olan güvenleri üzerindeki etkisini ölçmeyi hedeflemektedir. Çalışma kapsamında özellikle, fiyat farkındalığı olan ve olmayan tüketicilerin 9 rakamı ile biten fiyatlara maruz kaldıklarında oluşan marka imajı algıları ve markaya duydukları güven seviyeleri arasındaki fark analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları fiyat farkındalığının marka imajı algıları ve markaya olan güven seviyesi üzerinde etkili olduğunu teyit etmektedir. Fiyat farkındalığı olmayan tüketicilere göre yüksek fiyat farkındalığı olanlar hem marka imajı hem de markaya olan güven açısından daha negatif algılara sahip olmaktadır. Fiyat farkındalığının markaya olan güven üzerindeki doğrudan ve güçlü bir şekilde olumsuz olan etkisi, marka imajının markaya olan güven üzerindeki olumlu etkisi nedeniyle bir miktar stabilize olmaktadır. Çalışmanın bulguları ışığında, uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.