Browsing by Author "Ulus, Berru"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik durumları ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi(2019) Ulus, Berru; Güder, Sevcan YağanÖzel eğitime muhtaç olan çocukların eğitimi diğer çocukların eğitiminden daha zor ve yıpratıcıdır. Bu durum zaman içinde özel eğitim öğretmenlerinde tükenmişliğe yol açmaktadır ve mesleki benlik saygılarını da etkilemektedir. Bu çalışmada özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik durumları ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmayla özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik durumları ve mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkinin ve tükenmişlik durumlarına ve mesleki benlik saygılarına etki eden faktörlerin ortaya konması amaçlanmıştır. Literatürde özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik durumlarıyla mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkiyi araştıran çalışmalara rastlanmamaktadır. Bu araştırma; özel eğitim öğretmenlerinin tükenmişlik durumlarıyla mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkiyi ortaya koyması ve literatüre katkıda bulunması noktasında önem taşımaktadır. Araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin; sosyo-demografik bilgilerini toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan Sosyo-Demografik Bilgi Formu, tükenmişlik durumlarını belirlemek amacıyla Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen Maslach Tükenmişlik Ölçeği, mesleki benlik saygı düzeylerini belirlemek amacıyla Arıcak (1999) tarafından geliştirilen Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Maslach Tükenmişlik Ölçeği duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı hissi olmak üzere üç alt boyuttan oluşurken Mesleki Benlik Saygısı tek boyut olarak ele alınmıştır. Araştırma sonucunda; özel eğitim öğretmenlerinin genel olarak tükenmişlikleri düşük, mesleki benlik saygıları yüksek bulunmuştur. Tükenmişlik düzeyi düşük olmakla beraber bazı değişkenlerde yüksek tükenmişlik bulunmuştur. Özel eğitim öğretmenlerinin en çok yaşadığı tükenmişlik duygusal tükenmişliktir ve en fazla çalıştıkları çocukların ailelerinden destek görmeyenlerde görülmektedir. Genel olarak; mesleklerini isteyerek seçmeyenler, meslekleriyle ilgili makale, dergi, kitap okumayanlar tükenmişlik yaşamaktadırlar. Özel eğitim öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile tükenmişlik durumları arasında çift yönlü, negatif, yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri, mesleki benlik saygılarını yüksek düzeyde ve %57,3 oranında etkilemektedir.