Browsing by Author "Uzun, Selma"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis İlkokul yöneticilerinin liderlik davranışları ile çatışma yönetim biçimlerinin incelenmesi(2014) Uzun, Selma; Beytekin, Osman FerdaBu araştırmanın amacı, resmi ilkokullarda yöneticilerin liderlik davranışları ile çatışma yönetim biçimlerinin incelenmesidir. Araştırma, öğretmenlerin ve yöneticilerin demografik değişkenlerine göre yöneticilerin liderlik davranışları ve her iki grubun yöneticilerin çatışma yönetim biçimlerine ilişkin görüşleri arasındaki farkları incelemesinden dolayı tarama modelindedir. Araştırma aynı zamanda yöneticilerin görevlerini yerine getirirken sahip oldukları liderlik davranışları ile kullandıkları çatışma yönetim biçimleri arasında olan ilişkiler ve öğretmenlerin yöneticilerinin liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri ile çatışma yönetim biçimleri arasındaki ilişkileri incelemesinden dolayı da ilişkisel modeldedir. Araştırma bulgularına göre; yöneticilerin ve öğretmenlerin yöneticilerinin etkileşimci liderlik puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, fakat dönüşümcü liderlik, serbestlik tanıyan liderlik, tümleştirme, uyma, hükmetme, kaçınma ve uzlaşma puanlarının farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre yöneticilerinin dönüşümcü ve etkileşimci liderlik ve hükmetme puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu, serbestlik tanıyan liderlik, tümleştirme, uyma, kaçınma ve uzlaşma puanlarının farklılaşmadığı bulunmuştur. Yaş değişkenine göre öğretmenlerin yöneticilerinin sadece etkileşimci liderlik ve uyma puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir. Diğer boyutlarda öğretmenlerin yöneticilerinin puanları farklılaşmamaktadır. Kıdem değişkenine göre öğretmenlerin yöneticilerinin serbestlik tanıyan liderlik ve uyma puanları arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin branş değişkenine göre yöneticilerinin dönüşümcü liderlik, hükmetme ve kaçınma puanları hariç diğer puanları farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin çalışma süresi değişkenine göre yöneticilerinin uyma, kaçınma ve uzlaşma puanları hariç diğer puanları farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin yöneticilerinin çok faktörlü liderlik puanları ile çatışma yönetim becerileri puanları arasında anlamlı ilişki olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre yöneticilerin çok faktörlü liderlik ve çatışma yönetimi biçimleri puanlarının farklılaşmadığı görülmüştür. Yöneticilerin yaş değişkenine göre çok faktörlü liderlik ve çatışma yönetimi biçimleri puanları farklılaşmamaktadır. Yöneticilerin kıdem değişkenine göre dönüştürücü, serbestlik tanıyan liderlik, tümleştirme ve uyma puanları haricinde diğer puanları farklılaşmadığı görülmüştür. Yöneticilerin branş değişkenine göre çok faktörlü liderlik ve çatışma yönetimi becerileri puanları farklılaşmamaktadır. Yöneticilerin çalışma süresi değişkenine göre dönüştürücü, etkileşimci liderlik, tümleştirme, puanları haricinde diğer puanları farklılaşmamaktadır. Yöneticilerin çok faktörlü liderlik puanları ile çatışma yönetim becerileri puanları arasında anlamlı ilişki olmadığı saptanmıştır. Son olarak öğretmen ve yöneticilerin çok faktörlü liderlik puanları ile çatışma yönetim becerileri puanları arasında anlamlı ilişki olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda öğretmen ve yöneticilerin çok faktörlü liderlik puanları ile çatışma yönetim becerileri puanları arasında anlamlı ilişki olmamasının sebepleri incelenebilir. Yöneticilerin çatışma yönetim biçimlerini etkileyen diğer değişkenler belirlenebilir, bu yönde eğitim politikaları oluşturulabilir. Anahtar Kelimeler : Liderlik davranışları, Çatışma yönetim biçimleri , Okul yöneticisi