Browsing by Author "Yavuz, Filiz Kopuz"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları bilgi düzeyleri ile çok kültürlü eğitim tutumları arasındaki ilişki üzerine bir çalışma(2019) Yavuz, Filiz Kopuz; Atay, MesudeBu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi anaokulu ve anasınıflarında kadrolu olarak görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları bilgi düzeyleri ile çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının betimlenmesi ve okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları bilgi düzeyleri ile çok kültürlü eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında okul öncesi öğretmenlerinin yaş, kıdem, öğrenim düzeyi, çocuk hakları ile ilgili ders görme durumu ve çok kültürlü eğitimle ilgili ders görme durumunun onların çocuk hakları bilgi düzeyine ya da çok kültürlü eğitime karşı tutumlarına etkisi de incelenmiştir. Araştırma İstanbul ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi anaokulu ya da anasınıflarında kadrolu görev yapan 281 tane okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubu seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. İstanbul iline bağlı her ilçeden o ilçedeki görevli okul öncesi öğretmeni sayısı ile orantılı olacak şekilde öğretmen çalışmaya dâhil edilmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi için Öğretmenlerin Çok Kültürlü Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları bilgi düzeylerini gösteren veriler Çocuk Haklarına İlişkin Bilinirlik Ölçeği ile toplanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin demografik özelliklerini belirlemek adına Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin tanımlayıcı özelliklerinin dağılımlarını, çok kültürlü eğitime yönelik tutum ile ilgili ifadelere verdikleri cevapların dağılımlarını, çocuk hakları bilgi düzeyi ile ilgili ifadelere verdikleri cevapların dağılımlarını incelemek ve çok kültürlü eğitime yönelik tutum puanı ile çocuk hakları bilgi düzeyi puan ortalamalarını saptamak için tanımlayıcı istatistiksel yöntemler (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Araştırmada bulunan sürekli değişkenler arasında, pearson korelasyon ve regresyon analizi yapılması uygun görülmüştür. Çok kültürlü eğitime yönelik tutum ve çocuk hakları bilgi düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek için korelasyon analizi uygulanmıştır. Çocuk hakları bilgi düzeyinin çok kültürlü eğitime yönelik tutum üzerine etkisini saptamak için ise regresyon analizi uygulanmıştır. Çok kültürlü eğitime yönelik tutum ve çocuk hakları bilgi düzeylerinin tanımlayıcı özelliklere göre karşılaştırılması amacıyla; iki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılması için t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılması için ise Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla tamamlayıcı post - hoc analizi olarak ise Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları yüksek düzeyde olumlu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları bilgileri de çok yüksek düzeyde saptanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk hakları bilgi düzeyleri ile çok kültürlü eğitime yönelik tutumları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Araştırma kapsamında çocuk hakları bilgi düzeyi ile çok kültürlü eğitime yönelik tutum arasındaki neden sonuç ilişkisi incelendiğinde, ortaya çıkan bulgular göstermektedir ki, öğretmenlerin çocuk hakları bilgi düzeyinin çok kültürlü eğitime karşı tutumlarına anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime karşı olan tutumlarına ya da çocuk hakları konusunda sahip oldukları bilgi düzeyine; öğretmenlerin yaşı, kıdem düzeyi, öğrenim düzeyi ve çocuk hakları ile çok kültürlü eğitim konusunda eğitim alıp almama durumlarına ilişkin değişkenler etki etmemektedir.