Romantik ilişkisi olan üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve kişilik özelliklerinin ilişki doyumuna etkisi

dc.contributor.advisorBıkmaz, Pervin Sevda
dc.contributor.authorKurt, Latife
dc.date.accessioned2024-08-07T19:59:51Z
dc.date.available2024-08-07T19:59:51Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, romantik ilişkisi bulunan üniversite öğrencilerinin ilişki doyum düzeyi ile sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve beş faktör kişilik özellikleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Beş faktör kişilik özellikleri ve sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiyi incelemek de araştırma amaçları arasında yer almaktadır. Sosyal medya ile ilişki doyumu arasındaki ilişkiye bakılırken sosyal medya kullanım sıklığı, süresi ve kullanım amaçları (araştırma, işbirliği, iletişimi başlatma, iletişim kurma, iletişim sürdürme, içerik paylaşımı ve eğlence alt boyutları) ele alınmıştır. Veriler 270'i kadın, 83'ü erkek olmak üzere 353 üniversite öğrencisi katılımıyla toplanmıştır. Yapılan araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyodemografik Bilgi Formu, Beş Faktör Kişilik Ölçeği-Kısa Form, İlişki Doyum Ölçeği ve Sosyal Ağları Kullanım Amaçları Ölçeği kullanılmıştır. Gelişime açıklık, özdisiplin, dışadönüklük ve uyumluluk alt ölçeklerinden aldıkları puan düzeyi ile ilişki doyumu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki, nevrotik alt ölçeğinden alınan puan düzeyi ile ilişki doyumu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal medya kullanım amaçları olan işbirliği, iletişim başlatma ve içerik paylaşma alt ölçeklerinden aldıkları puan düzeyi ile ilişki doyumu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Özdisiplin alt ölçeği ve iletişimi başlatma alt ölçeği arasında negatif yönlü anlamlı, özdisiplin ve içerik paylaşma alt ölçeği arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Dışadönüklük alt ölçeği ve işbirliği alt ölçeği arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study is, to investigate the relationship between relationship satisfaction with social media usage habits and five factor personality of university students who have a romantic relationship. Five factor personality and social media usage relationship is also under investigation within the scope of this study. While looking at the relationship between social media and relationship satisfaction, frequency of social media usage, duration and intended usages (research, collaboration, communication initiation, communicate with somebody, maintaining communication, content sharing and entertainment sub-dimensions) were reviewed. Data were collected with the participation of 353 university students whom 270 of them were women and 83 of them were men. During the data collection period of this research, Sociodemographic Information Form, Five Factor Personality Scale-Short Questionnaire, Relationship Satisfaction Scale and The Usage Purposes Scale of Social Networks were used as collection tool. According to the results, a significant positive correlation was found between subscale of openness, conscientiousness, extraversion and agreeableness and relationship satisfaction. On the other hand, a significant negative correlation was found between subscale of neuroticism and relationship satisfaction. For social media intended usage perspective, according to point level that gathered from subscale of collaboration, communication initiation and content sharing significant negative correlation was found with relationship satisfaction. On one hand a negative correlation was found between conscientiousness and communication initiation subscales on the other hand a positive correlation was found between conscientiousness and content sharing subscales. A positive correlation was found between the extraversion and the collaboration subscales.en
dc.identifier.endpage110en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmUsoe1lXv1YS2svjTnU8AfTGd30j_VdIUi1J5Uo-FqUO
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4538
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmUsoe1lXv1YS2svjTnU8AfTGd30j_VdIUi1J5Uo-FqUO
dc.language.isotr
dc.subjectPsikoloji
dc.subjectDuygusal ilişki
dc.subjectKişilik özellikleri
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectSosyal medya
dc.subjectRomantic relationshipen_US
dc.subjectPersonality traitsen_US
dc.subjectÖlçme-değerlendirme
dc.subjectSocial mediaen_US
dc.subjectÜniversite öğrencileri
dc.subjectMeasurement and evaluationen_US
dc.subjectUniversity studentsen_US
dc.subjectİlişki doyumu
dc.subjectRelationship satisfactionen_US
dc.titleRomantik ilişkisi olan üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve kişilik özelliklerinin ilişki doyumuna etkisi
dc.titleEffect of social media usage and personality traits on relationship satisfaction of university students who have romantic relatioshipen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files