Öğretmenlerin sınıf yönetimi tarzları ile öğrencilerin ders motivasyonları arasındaki ilişki: İstanbul Maltepe ilçesi örneği

dc.contributor.advisorKöklü, Muharrem
dc.contributor.authorBayer, Burak
dc.contributor.otherEğitim Bilimleri / Educational Sciences
dc.date.accessioned2024-08-07T20:07:32Z
dc.date.available2024-08-07T20:07:32Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.description.abstractMotivasyon öğrenme sürecinde önemli bir yer tutmaktadır. Motivasyonu yeterli olmayan bir öğrencinin öğrenmeye kendisi hazır hissetmesi pek mümkün değildir. Öğretmenlerin sınıf yönetimi tarzları de öğrencilerin motivasyonları olumu veya olumsuz yönde etkileyebilir. Bu araştırmanın temel amacı, ilkokul öğrencilerinin ders motivasyon düzeyleri ile öğretmenlerin sınıf yönetimi tarzları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ilinin Maltepe ilçesindeki özel ve resmi ilkokullarda öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri ve bu sınıfların sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrendeki öğretmenlerin tamamı örneklem olarak seçilmiş ve evrende bulunan 196 sınıf öğretmeninden 104'üne anket uygulanmıştır. Öğrenci sayısı ise bu 104 sınıfta eğitim gören 4808 öğrenci arasından belirli bir formülle en az 356 olarak belirlenmiş ve 567 öğrenciye ulaşılmıştır. Okulların belirlenme sürecinde Maltepe ilçesindeki her mahalleden en az bir ilkokula gidilerek anketler uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kris tarafından hazırlanmış olan ve Ekici (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan 'Sınıf Yönetimi Tarzı ölçeği' ile 1989 yılında Vallerand, Blais, Brière, ve Pelletier tarafından hazırlanmış ve Kara(2008) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan 'Eğitimde Motivasyon ölçeği' kullanılmıştır. Ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS for Windows 17.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama (X̄), bağımsız gruplar T-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırmamdan elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucu: • Öğrencilerin genel ders motivasyonları hakkında büyük oranda 'Fikrim Yok' görüşünü belirttiği, • Öğrencilerin en yüksek motivasyona sahip olduğu alt boyutun İçsel Motivasyon, en düşük motivasyona sahip alt boyutun ise Motivasyonsuzluk Boyutu olduğu, • Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha fazla 'Evet' görüşünü belirttiği, • Resmi okullarda öğrenim gören öğrencilerin özel okullarda öğrenim gören öğrencilerden daha fazla 'Evet' görüşünü belirttiği, • Öğretmenlerin en çok tercih ettikleri sınıf yönetimi tarzının Takdir Edilen Sınıf Yönetimi Tarzı en az tercih ettikleri sınıf yönetimi tarzı ise Aldırmaz Sınıf Yönetimi Tarzı olduğu, • Öğretmenlerin cinsiyetleri ile sınıf yönetimi tarzları arasında bir ilişki olmadığı, • Öğretmenlerin çalıştıkları okul türü ile sınıf yönetimi tarzları arasında bir ilişki olmadığı, • Öğretmenlerin mesleki kıdemleri ile sınıf yönetimi tarzları arasında bir ilişki olmadığı, • Öğretmenlerin sınıf yönetimi tarzlarıyla öğrencilerin genel ders motivasyonları arasında bir ilişki bulunmadığı ancak Aldırmaz Sınıf Yönetimi Tarzı ile ders motivasyonunun geneli arasında negatif bir zayıf ilişki bulunduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Motivasyon, Öğrenci Motivasyonu, Sınıf Yönetimi, Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Tarzları
dc.description.abstractMotivation is an important part of the learning process. It is not possible for a student who is not motivated to feel ready to learn. Teachers ' classroom management tarzes can also affect students' motivation. The main aim of this study is to determine the relationship between the motivation levels of the primary school students and the classroom management tarzes of the teachers. The population of the study consisted of the 4th grade students of the private and public primary schools in the Maltepe district of Istanbul in the academic year 2018-2019 and the classroom teachers of these classes. All of the teachers in the universe were selected as samples and 104 of the 196 classroom teachers in the universe were surveyed. The number of students was determined to be at least 356 from a total of 4808 students studying in these 104 classes and 567 students were reached. In the process of determining the schools, surveys were carried out from at least one primary school in each district of Maltepe. In this study, 'Classroom Management Tarze Scala' has been choosen which had prepared by Kris and adopted Turkish by Ekici (2004). Also another study 'Motivation Scale in Education' has been used that prepared by Vallerand, Blais, Brière, and Pelletier in 1989 and adopted Turkish by Kara (2008). Data obtained from measurement tools were analyzed with SPSS for Windows 17.0 package program. In the analysis of the data (X), independent samples T-Test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson's correlation analysis was utilized. The result of the evaluation of the data obtained from my research: • Students' general course motivation is low, • Internal Motivation of the sub-dimension where the students have the highest motivation, the lowest motivated sub-dimension is the non-motivation dimension, • Female students have higher motivation than male students, • Students in public schools have higher motivation than students in private schools, • The most preferred clasroom management tarze is Appreciated Classroom Management Tarze and the least preferred tarze is Disgreatful Classroom Management Tarze • There is no relationship between teachers' gender and classroom management tarzes, • There is no relationship between the type of school where teachers work and the classroom management tarzes, • There is no relation between teachers' seniority and classroom management tarzes, • It was found that there was no relationship between the classroom management tarzes of the teachers and the general course motivation of the students but there was a negative weak relationship between the Disgreatful Classroom Management Tarze and the overall motivation of the course. KEY WORDS: Motivation, Students' Motivation, Classroom Management, Classroom Management Tarzes of Teachen
dc.identifier.endpage80en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmQVIvl9Z2e7BEVhbY4KjTEra7_irxflMytZoYbJd08Z7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5057
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmQVIvl9Z2e7BEVhbY4KjTEra7_irxflMytZoYbJd08Z7
dc.institutionauthorKöklü, Muharrem
dc.institutionauthorKöklü, Muharrem
dc.institutionauthorKöklü, Muharrem
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectDers başarısı
dc.subjectMotivasyon
dc.subjectSınıf yönetimi
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectCourse successen_US
dc.subjectÖğrenci davranışı
dc.subjectMotivationen_US
dc.subjectClassroom managementen_US
dc.subjectÖğrenci tutumu
dc.subjectBehavior of studenten_US
dc.subjectÖğrenciler
dc.subjectStudent attitudeen_US
dc.subjectStudentsen_US
dc.subjectÖğretmenler
dc.subjectTeachersen_US
dc.titleÖğretmenlerin sınıf yönetimi tarzları ile öğrencilerin ders motivasyonları arasındaki ilişki: İstanbul Maltepe ilçesi örneği
dc.titleThe relationship between the teachers' classroom management styles and students' course motivation levels: Samples of İstanbul-Maltepe districten_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationf91e21c5-6004-4467-9983-5e93fa478f26
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf91e21c5-6004-4467-9983-5e93fa478f26
relation.isOrgUnitOfPublicationc81b0aed-503b-4e45-9d67-2d450334c7fa
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryc81b0aed-503b-4e45-9d67-2d450334c7fa

Files