Zihin Yetersizliği Olan Ergenlerin Cinsel Gelişim Özelliklerinin Ebeveyn Bildirimleri Üzerinden İncelenmesi

dc.contributor.authorÖzlem ÇELİK
dc.contributor.authorSümeyye YÜCEL
dc.date.accessioned2024-05-25T12:22:07Z
dc.date.available2024-05-25T12:22:07Z
dc.date.issued2023
dc.departmentOkan Universityen_US
dc.department-tempİstanbul Okan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, İstanbul, Türkiye Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Bursa, Türkiyeen_US
dc.description.abstractCinsel gelişim; bir bireyin fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel vb. gelişim alanları gibi oldukça önemli ve gerekli bir süreçtir. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin cinsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olmanın hem bu farklılıklara olabildiğince duyarlı olmak hem de gerektiği durumlarda bireyin kendisine ve yakın çevresine destek verebilmenin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, zihinsel yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özelliklerini ebeveyn görüşleri yardımıyla değerlendirmektir. Araştırma, İstanbul Küçükçekmece’de yaşayan, zihinsel yetersizlik tanısı almış 9-19 yaş arası çocuğu olan 282 ebeveynin bildirimleri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Veriler Ergenlik Dönemi Zihinsel Yetersizliği Olan Çocukların Cinsel Gelişim Özellikleri Ölçeği ile toplanmış, verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Katılımcıların verdikleri bildirimlere bağlı elde edilen sonuçlara göre zihinsel yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri; ebeveynin cinsiyeti, eğitim durumu ve özel eğitime gereksinim duyan ergenin zihinsel yetersizlik derecesi açısından anlamlı farklılık oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra ebeveynin birlikte yaşayıp yaşamama durumu ve ergenin cinsiyeti açısından anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Elde edilen sonuçlar alan yazındaki çalışma sonuçları ile karşılaştırıldığında benzer ve farklı bulguların olduğu ortaya konulmuş olsa da konuyla ilgili daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Sonuçlardan yola çıkarak araştırmacılara ve zihinsel yetersizliği olan bireylerle birlikte olan ebeveyn ve alan uzmanlarına önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi10.33711/yyuefd.1235813
dc.identifier.endpage825en_US
dc.identifier.issn1305-2020
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage801en_US
dc.identifier.trdizinid1214667
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.33711/yyuefd.1235813
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1214667/zihin-yetersizligi-olan-ergenlerin-cinsel-gelisim-ozelliklerinin-ebeveyn-bildirimleri-uzerinden-incelenmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/2075
dc.identifier.volume20en_US
dc.language.isotr
dc.relation.ispartofVan Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleZihin Yetersizliği Olan Ergenlerin Cinsel Gelişim Özelliklerinin Ebeveyn Bildirimleri Üzerinden İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files