Sınır Kişilik Bozukluğunda Dürtüsellik ve Riskli Karar Verme Eğiliminin Sosyal Biliş Becerileriyle İlişkisi

dc.authorscopusid 59179595800
dc.authorscopusid 55359598100
dc.authorscopusid 59179456300
dc.authorscopusid 57218371512
dc.authorscopusid 6603029823
dc.contributor.author Vatansever, Büşra Kuzgun
dc.contributor.author Büyükgök, Deniz
dc.contributor.author Aypak, Oya Çelik
dc.contributor.author Şahin, Doğan
dc.contributor.author Ercis, Mete
dc.contributor.author Ercis, Mete
dc.date.accessioned 2024-09-11T07:39:04Z
dc.date.available 2024-09-11T07:39:04Z
dc.date.issued 2024
dc.department Okan University en_US
dc.department-temp İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ,Yabancı Kurumlar,İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ,Yabancı Kurumlar en_US
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışma, Sınır Kişilik Bozukluğu (SKB) tanılı bireylerde karar verme süreçlerini nöropsikolojik testlerle değerlendirerek, SKB’ye özgü bilişsel özelliklerin karar verme süreçleriyle ilişkisini sağlıklı kontrollerle karşılaştırarak incelemeyi hedeflemektedir. Yöntem: Çalışmanın örneklemi SKB tanılı hasta grubu (n=27) ile psikiyatrik tanısı olmayan sağlıklı katılımcılardan (n=28) oluşmaktadır. Hastalık şiddetinin değerlendirilmesi için Borderline Kişilik Envanteri (BKE), nöropsikolojik değerlendirme için Iowa Kumar Testi (IKT), Stroop Testi, Benton Yüz Tanıma Testi, Gözlerden Zihin Okuma Testi, Dokuz Eylül Zihin Teorisi Ölçeği (DEZTÖ), WMS-R Sayı Menzili ve Mantıksal Bellek Alt Ölçeği uygulanmıştır. Bulgular: SKB grubu ile kontrol grubu arasında BKE puanlarında anlamlı düzeyde farklılık izlenmektedir (p=0,02). Stroop Testi’ndeki enterferans süresi ve hata sayıları açısından gruplar arası anlamlı bir fark izlenmezken, spontan düzeltme cevap sayılarının anlamlı düzeyde farklılık taşıdığı (p=0,02) gözlenmiştir. WMS-R Mantıksal Bellek alt testi A hikâyesinin anlık hatırlama puanlarında gruplar arasında fark olduğu (p<0,01) tespit edilmiştir. IKT’de ilk yarıda A destesinden (p=0,028) son yarıda ise B destesinden (p=0,03) seçme eğiliminde gruplar arasında fark izlenmektedir. Son olarak, DEZTÖ’de iki grup arasında toplam puanda (p<0,01) izlenen anlamlı farkın 2. derece yanlış inanç (p=0,024) ve empati (p=0,027) görevlerinde ortaya çıktığı görülmüştür. Sonuç: Çalışmamız örneklemini oluşturan SKB tanılı bireylerin uygunsuz cevabın inhibisyonunda minimal güçlüğe sahip oldukları, bu güçlüğün karar verme davranışında dezavantajlı seçimler yapmayla ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, SKB tanılı bireylerin dışsal ipuçlarından zihinsel durumları yordamada başarılı oldukları fakat sosyal bir örüntü dâhilinde ipuçlarını bütünleştirme ve uyumlu öyküleştirme yapmakta zorlandıkları görülmüştür. en_US
dc.description.woscitationindex Science Citation Index Expanded
dc.identifier.citationcount 0
dc.identifier.doi 10.29399/npa.28439
dc.identifier.endpage 127 en_US
dc.identifier.issn 1300-0667
dc.identifier.issn 1309-4866
dc.identifier.issn 1309-4866
dc.identifier.issue 2 en_US
dc.identifier.pmid 38868843
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85196388433
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 119 en_US
dc.identifier.trdizinid 1282963
dc.identifier.uri https://doi.org/10.29399/npa.28439
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1282963/sinir-kisilik-bozuklugunda-durtusellik-ve-riskli-karar-verme-egiliminin-sosyal-bilis-becerileriyle-iliskisi
dc.identifier.volume 61 en_US
dc.identifier.wos WOS:001244741800005
dc.identifier.wosquality Q4
dc.language.iso en
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Turkish Neuropsychiatry Assoc-turk Noropsikiyatri dernegi en_US
dc.relation.ispartof Nöropsikiyatri Arşivi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.scopus.citedbyCount 0
dc.subject Borderline personality disorder en_US
dc.subject decision making en_US
dc.subject neuropsychological tests en_US
dc.title Sınır Kişilik Bozukluğunda Dürtüsellik ve Riskli Karar Verme Eğiliminin Sosyal Biliş Becerileriyle İlişkisi en_US
dc.type Article en_US
dc.wos.citedbyCount 0
dspace.entity.type Publication

Files