İşletme yönetimi bakımından 'Sanayi destinasyonu' kavramı ve sanayide destinasyon çalışmalarının kuramsal çerçevede ele alınması

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu araştırmada sanayi destinasyonu kavramının tanımı, özellikleri, sanayi destinasyonunu etkileyen faktörler ve işletme yönetimi bakımından getirilerinin incelenmesi ve alan uzmanlarının görüşlerine dayanarak, sanayi destinasyon gereksinimlerini ölçen bir ölçüm aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak firma genel bilgileri ve Sanayi Destinasyon Unsurları Gereksinim Ölçeği (SDUGÖ) olmak üzere iki bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmaya katılım gönüllülük usulüne göre, basit tesadüfi örneklem yoluyla yapılmıştır. Bu bağlamda 116 yerli ve 33 yabancı merkezli şirket çalışanı olmak üzere, araştırmaya toplam 149 şirket yöneticisi dahil edilmiştir. Yerli yatırımcılarda girdi boyutu puanı gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Süreç boyutu puanı sektör, firma büyüklüğü ve gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Ürün boyutu puanı firma büyüklüğü, katılımcı pozisyonu ve gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Pazarlama/yönetim boyutu puanı sermaye yapısı, katılımcı pozisyonu ve gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Araştırma sonuçlarına göre; yabancı yatırımcılarda girdi boyutu beş yıllık yatırım geçmişi ve gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Süreç boyutu sermaye yapısı, beş yıllık yatırım geçmişi ve gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Ürün boyutu beş yıllık yatırım geçmişi ve gelecek beş yıl içinde yatırım yapma düşüncesi (p<0.05) dışındaki özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Pazarlama/yönetim boyutu demografik özelliklere göre anlamlı fark göstermemektedir (p>0.05). Tüm unsurlara verilen puanlar yerli örneklemde daha yüksektir. Fark analizi sonuçlarına göre ise süreç, ürün ve pazarlama/yönetim puanları arasındaki farklar istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05).
In this study, it is aimed to develop a measurement tool that measures the industrial destination requirements based on the definition of the concept of industrial destination, its characteristics, the factors affecting the industrial destination and its returns in terms of business management and the opinions of field experts. A data collection tool consisting of two parts, namely firm general information and Industrial Destination Elements Needs Scale (SDUGÖ), was used as data collection tool in the study. Participation in the study was done voluntarily, by simple random sampling. In this context, a total of 149 company executives, including 116 domestic and 33 foreign-based company employees, were included in the study. In domestic investors, the score of the input dimension does not show a significant difference (p> 0.05), except for the idea of investing in the next five years (p <0.05). Process dimension score does not show a significant difference (p> 0.05), except for the characteristics of the sector, firm size and the idea of investing in the next five years (p <0.05). The product dimension score does not show a significant difference (p> 0.05), except for the size of the firm, participant position, and the idea to invest in the next five years (p <0.05). Marketing / management dimension score does not show a significant difference (p> 0.05) according to features other than capital structure, participant position and thinking to invest in the next five years (p <0.05). According to the results of the research; The size of input for foreign investors does not differ significantly (p> 0.05), except for the five-year investment history and the idea to invest in the next five years (p <0.05). The process dimension does not differ significantly (p> 0.05), except for the capital structure, five-year investment history, and the idea to invest in the next five years (p <0.05). Product size does not differ significantly (p> 0.05) except for the five-year investment history and the idea to invest in the next five years (p <0.05). Marketing / management dimension does not differ significantly according to demographic characteristics (p> 0.05). The scores given to all elements are higher in the domestic sample. According to the results of the difference analysis, the differences between the process, product and marketing / management scores are statistically significant (p <0.05).

Description

Keywords

İşletme, Destinasyon, Business Administration, Endüstri işletmeleri, Destination, Endüstriyel üretim, Industry businesses, Industrial production, İşletme yönetimi, Business management

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

176