Havayolu İşletmeleri Mobil Pazarlama Uygulamaları Algısının Yolcuların Demografik Özellikleri Yönünden İncelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Dijital teknolojilerin ilerlemesi ve bu gelişmelerin mobil uygulamalarayansıtılması tüketciler tarafından tarafından benimsenmiş ve hızla yaygınlaşmıştır.Pazarlama yönetimleri de tüketicilerin bu satın alama davranışlarına yönelik bueğilimlerini dikkate alarak pazarlama programlarında mobil uygulamalara yer vererekbunların ortaya çıkardığı mobil pazarlama olanaklarından yararlanmaya başlamışlardır.Ticari havayolu yolcu taşımacılığı sektörü de, tüketicilere yönelik mobil uygulamalarınen yaygın kullanıldığı sektörlerden bir tanesidir. Bundan dolayı bu çalışmanın amacı,havayolları mobil pazarlama uygulamalarının havayolu ile seyahat edenlerindemografik özellikleri yönünden nasıl algılandığını ortaya koymaktır. Konuya yönelikolarak havayollarından dijital ortamda bilet almış ve aynı zamanda yolcu olarak uçmuştüketiciler üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Yapılan çalışmada Aakay’ın 15 sorulumobil pazarlama ölçeği kullanılmıştır. Ölçek çalışmaya uygun hale getirilmesi içinfaktör ve güvenirlik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan faktör ve güvenirlik analizineticesinde ölçekten 4 soru çıkartılarak 4 faktörde gruplandırılarak ölçek kullanımahazır hale getirilmiş ve daha sonra ölçeğin her bir boyutuna ait değerler ile mobil mesajalma sıklığı, internette harcanan sürelerin ortalama değerleri belirlenmiştir. Akabinde,müşterilerin demografik özellikleri açısından mobil pazarlama algısının belirlenmesineyönelik “t” testleri ve tek yönlü varyans analizleri yapılmıştır. Yapılan analizlersonucunda medeni durum ve yaş özelliklerine göre müşterilerin mobil pazarlamaalgılarında anlamlı farklılıklar olmadığı belirlenmiştir. Cinsiyete göre ise sadece mobilpazarlama boyutunda istatiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir. Eğitim durumunagöre yapılan analizde tüm boyutlarda mobil pazarlama algısının anlamlı şekilde farklıalgılandığı görülmüş, gelir gruplarına göre yapılan analizde sadece mobil pazarlamanınsatınalma kararlarına etkisi sürecinde anlamlı fark tespit edilmiş, mesaj alma sıklığınagöre ise, mobil pazarlamanın satın alama kararlarına etkisi, mobil pazarlamaya yönelik tutum ve mobil pazarlama faaliyetlerine genel bakış boyutlarında istatiksel olarakanlamlı farklar belirlenmiştir. Genel olarak değerlendirildiğinde bir çok demografiközelliğe göre üketiclerin mobil pazarlama algısının değiştiği belirlenmiştir. Bunlarailave olarak yapılan ilişki analizinde, müşterilerin yaptıkları alışveriş miktarı ile yapılanharcamalar arasında, müşterilerin gelirleriyle yapılan harcamalar arasında, müşterileringelirleriyle yaş arasında, internette geçirdiği süre ile yapılan harcamalar arasındaanlamlı pozitif ve olumlu yönde ilişkiler tespit edilmiştir.
Description
Keywords
[Sosyal > Sosyal > İşletme, Sosyal > Sosyal > İktisat]
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
Scopus Q
Source
İşletme Araştırmaları Dergisi
Volume
10
Issue
3
Start Page
321
End Page
349