Okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal beceri düzeylerinin değişkenlere göre incelenmesi (Tekirdağ ili örneği)
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal beceri düzeylerinin değişkenlerle incelenmesidir. Çocuğun cinsiyetine, yaşına, kardeş sayısına, doğum sırasına, anne ve babaların sahip oldukları özelliklere, çocuğun okul öncesi eğitime devam etme süresine, çocuğun teknoloji kullanma alışkanlıklarına göre, çocukların sosyal beceri düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Ayrıca anne tutumları ile çocukların sosyal beceri düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı da araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2015-2016 öğretim yılında Tekirdağ Merkez sınırları içinde bulunan 210 çocuk, onların öğretmenleri ve annelerinden oluşmuştur. Örneklem grubunu oluşturan anneler, Karabulut Demir ve Şendil (2008) tarafından geliştirilen Ebeveyn Tutum Ölçeği 'ni ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan Aile Bilgi Formunu doldurmuştur. Öğretmenler, çocukların sosyal beceri düzeylerini değerlendirmek üzere Acun Kapıkıran ve ark. (2006) tarafından geliştirilen Sosyal Beceri Ölçeği'ni doldurmuşlardır. Verilerin analizinde, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) analiz programı kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, kız çocuklarının uyum becerilerinin erkek çocuklarının uyum becerilerinden daha düşük olduğu görülmektedir. Çocuğun okul öncesi eğitim alma süresine ve günlük tablet kullanma süresine göre çocukların sosyal beceri düzeyleri farklılaşmaktadır. Ayrıca, babanın yaşı, anne ve babanın öğrenim durumu, ailenin gelir düzeyi, anne tutumuna göre de çocukların sosyal beceri düzeyleri farklılaşmaktadır. Annenin otoriter tutuma sahip olması çocuğun iletişim becerilerini ve sosyal becerilerini olumsuz etkilemekte iken; annenin demokratik tutuma sahip olması çocuğun atılganlık becerilerini ve sosyal becerilerini olumlu etkilemektedir. Bunun dışında araştırmanın diğer değişkenlerinin çocuğun sosyal beceri düzeyine etki etmediği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, sosyal gelişim, sosyal beceri
Aim of this study is the investigation of social skill levels of the children continuing pre-school education in the month of 60-72 based on the variables. It was investigated that if the social skill levels of the children changed according to gender, age, number of siblings, order of birth, traits of parents, the time of child continued to pre-school and technology habits. Also, it was studied if the mother attitude has a meaningful relationship with social skill levels of the children. Examination of the study is done with 210 children who studied in the borders of Tekirdağ Province in 2015-2016 education year, their teachers and their mothers. Mothers who constitute the examination group filled the Parental Attitude Scale that is developed by Karabulut, Demir and Şendil (2008) and Family Information Form that is developed by the researcher. Teachers filled the Social Skills Scale that is developed by Acun Kapıkıran et al. (2006) in order to evaluate the social skill levels of the children. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) analysis program is used for the analysis of the data. According to the results of the research, adaptive skills of girls are weaker than the adaptive skills of boys. Social skill levels of the children differentiate according to the time that child continued to pre-school and the daily tablet usage time. Furthermore; social skill levels of the children vary according to age of the father, education level of parents, income level of family and attitude of mother. When the authoritative behavior of mother affects the communication and social skills of child negatively; democratic behavior of mother affects the assertiveness skills and social skills positively. Besides that, the obtained results from the study show that other social skill level of the children does not differentiate meaningfully. Key Words: Pre-school education, social development, social skills
Aim of this study is the investigation of social skill levels of the children continuing pre-school education in the month of 60-72 based on the variables. It was investigated that if the social skill levels of the children changed according to gender, age, number of siblings, order of birth, traits of parents, the time of child continued to pre-school and technology habits. Also, it was studied if the mother attitude has a meaningful relationship with social skill levels of the children. Examination of the study is done with 210 children who studied in the borders of Tekirdağ Province in 2015-2016 education year, their teachers and their mothers. Mothers who constitute the examination group filled the Parental Attitude Scale that is developed by Karabulut, Demir and Şendil (2008) and Family Information Form that is developed by the researcher. Teachers filled the Social Skills Scale that is developed by Acun Kapıkıran et al. (2006) in order to evaluate the social skill levels of the children. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) analysis program is used for the analysis of the data. According to the results of the research, adaptive skills of girls are weaker than the adaptive skills of boys. Social skill levels of the children differentiate according to the time that child continued to pre-school and the daily tablet usage time. Furthermore; social skill levels of the children vary according to age of the father, education level of parents, income level of family and attitude of mother. When the authoritative behavior of mother affects the communication and social skills of child negatively; democratic behavior of mother affects the assertiveness skills and social skills positively. Besides that, the obtained results from the study show that other social skill level of the children does not differentiate meaningfully. Key Words: Pre-school education, social development, social skills
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Okul öncesi eğitim, Okul öncesi çocuklar, Education and Training, Preschool education, Sosyal beceri, Preschool childrens, Sosyal beğeni düzeyi, Social skill, Social appreciation level, Sosyal gelişme, Social development