Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılması

dc.contributor.advisor Alabay, Erhan
dc.contributor.author Öztürk, Hatice
dc.date.accessioned 2024-08-07T20:00:29Z
dc.date.available 2024-08-07T20:00:29Z
dc.date.issued 2019
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenilmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın evrenini Muğla ili Bodrum ilçesinde 2016\2017 Eğitim Öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet ve özel okullarda görev yapan 120 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma ilişkisel tarama türünde gerçekleştirmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenilmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılarak incelenmesinde 'Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışlara Karşı Kullandığı Stratejileri Belirleme Ölçeği' ve 'Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Değerlendirme Ölçeği' kullanılmıştır. Anket yoluyla elde edilen tüm veriler SPSS 22.0 programı ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler güvenilirlik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada kullanılan ölçek ve boyutlarının normal dağılıp dağılmadığı tespit etmek için çarpıklık ve basıklık değerlerine ve Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk analizi sonuçlarına bakılmıştır. Ölçeklerin normal dağılım göstermemesinden dolayı Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Ayrıca normal dağılım göstermeyen ölçeklerde değişkenler arasındaki ilişkiyi görebilmek için Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre elde edilen bulgularda 'Öğretmen Etkililiği ile Öğretmen Çocuk Etkileşimi' arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05) yüksek ilişki olduğu anlaşılmaktadır. Buna karşın stratejilerde 'Gerçeklik Terapisi, Güvengen Disiplin Modeli, Kounin Modeli, Sosyal Disiplin Modeli, Davranış Değiştirme Modeli' boyutları ile sınıf yönetimi becerileri ve boyutları arasında anlamlı olmayan (p>0,05) düşük bir ilişki tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Sınıf Yönetimi, İstenmeyen Davranış
dc.description.abstract In this research, It's aimed to study by comparing classrom management skills of preschool teachers and strategies preventing undesired behaviours used by them. In accordance with this purpose, 120 preschool teachers working in public schools of Ministry of Education and colleges in Bodrum which is district of Muğla is the target population of the study. The study was carried out in accordance with relational screening model. In the ''The Scale of Identification of the Strategies Preventing Undesired Behaviours in Classroom Management used by Preschool Teachers'' and ''The Evaluation of Preschool Teachers' Classroom Management Scale'' was used in the evaluation by comparing classrom management skills of preschool teachers and strategies preventing undesired behaviours used by them. All data obtained through the questionnaire were evaluated with SPSS 22.0 program. The data obtained were subjected to reliability analysis. In order to determine whether the scales and dimensions used in the study were normal, skewness and kurtosis values and the results of Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk analysis were examined. Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used as the scales did not show normal distribution. In addition, Spearman correlation analysis was used to show the relationship between the variables in the scales which did not show normal distribution. According to the results of the analysis, it is understood that there is a positive and statistically significant relationship between ''Teacher Effectiveness and Teacher- Child Interaction''(p <0.05). On the other hand, it is confirmed that there is statistically insignificant relation between aspects of ''Reality Therapy, Assertiveness Model, Kounin Model, Social Discipline Model, Behavior Modification Model'' and classroom management skills with its dimensions in strategies (p> 0.05). Keywords: Preschool Education, Classroom management, Undesired behaviours. en
dc.identifier.endpage 90 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=npGs9H39x7G6401x51yqpOgq5RffkbS13TO2J8l0tXT3mKnZmDwgRd53MTOFjJHZ
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/4598
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=npGs9H39x7G6401x51yqpOgq5RffkbS13TO2J8l0tXT3mKnZmDwgRd53MTOFjJHZ
dc.language.iso tr
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Eğitim stratejileri
dc.subject Okul öncesi eğitim
dc.subject Okul öncesi öğretmenler
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Training strategies en_US
dc.subject Sınıf yönetimi
dc.subject Preschool education en_US
dc.subject Preschool teachers en_US
dc.subject Öğretmenler
dc.subject Classroom management en_US
dc.subject İstenmeyen davranış
dc.subject Teachers en_US
dc.subject Undesired behaviour en_US
dc.subject İstenmeyen öğrenci davranışı
dc.subject Unwanted student behavior en_US
dc.title Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılması
dc.title Classroom menagement skills of preschool teachers and comporision of strategics preventing undesired behaviours used by them en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files