Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve okul yönetimine katılma düzeyleri

dc.contributor.advisor Beytekin, Osman Ferda
dc.contributor.author Akkaşoğlu, Hatice Nil
dc.date.accessioned 2024-05-27T22:46:52Z
dc.date.available 2024-05-27T22:46:52Z
dc.date.issued 2015
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve okul yönetimine katılma düzeylerinin incelenmesidir. Öğretmenlerin örgüt kültürü ve okul yönetimine katılma düzeyleri arasında olan ilişki, öğretmenlerin demografik değişkenlerine göre, örgüt kültürü ve okul yönetimine katılma düzeyleri arasındaki farklara göre incelenmiştir. Araştırma, öğretmenlerin demografik değişkenlerine göre örgütsel kültür ve yönetime katılma düzeyleri arasındaki farkları incelemesinden dolayı tarama modelindedir. Araştırma aynı zamanda öğretmenlerin örgütsel kültürüleri ve yönetime katılma düzeyleri arasında olan ilişkileri incelemesinden dolayı da ilişkisel modeldedir. Araştırmanın çalışma grubunu uygun örneklem yöntemiyle seçilen 428 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri öğretmenlere ölçek uygulama yoluyla elde edilmiştir. Verilerin toplanması için 'Örgütsel Kültür' ve 'Yönetime Katılma Ölçeği' olmak üzere iki ölçekten yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin cinsiyetlerine göre yönetime katılma puanları ve rol puanları arasında anlamlı bir farklılık varken, örgütsel kültür puanları arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Erkek öğretmenlerin yönetime katılma puanları kadın öğretmenlerin puanlarından daha yüksektir. Mesleki kıdem değişkenine göre öğretmenlerin yönetime katılma puanları arasındaki fark anlamsızdır. Kıdem gruplarının yönetime katılma puanları arasında fark yoktur. Ancak öğretmenlerin örgütsel kültür, başarı, rol ve destek puanları mesleki kıdem değişkenine göre farklılaşmaktadır. 1-5 yıl kıdem grubunun puanının oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel kültür ve yönetime katılma puanları okuldaki hizmet süresi değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin örgütsel kültür ve yönetime katılma puanları branş değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin rol puanları hariç örgütsel kültür ve yönetime katılma puanları eğitim düzeyi değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Son olarak öğretmenlerin örgütsel kültür, başarı, destek boyutları ve yönetime katılma puanları arasında anlamlı ilişki vardır. Ülkemizde ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve yönetime katılma düzeyleri arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar yapılması varolan durumu ortaya koyması açısından önemlidir.
dc.description.abstract The purpose of this study is to examine teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture. The differences between teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture according to independent variables and the relationship between the levels of participating in management and the opinions about organizational culture are examined. Research design is determined as survey model to examine the differences between teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture according to independent variables. Besides, the study's design is correlational because predicting statistics are used to examine whether the relationship between the levels of participating in management and the opinions organizational culture. The sample of the study is determined by convenience sampling method and the research was conducted with 428 teachers. Research data were obtained through the application scales. Two scales were used to 'Organizational Culture' and 'Management Participation Scale' for data collection. According to the findings; teachers' levels of participating in management and role points differ according to gender and their opinions about organizational culture don't differ acoording to gender. Male teachers have higher management participation points than female teachers. There isn't a significant difference between management participation points of teachers according to seniority. But the opinions about organizational culture, success, support and role points of teachers differ acoording to seniority. Points of 1-5 years group were found to be quite high. Teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture don't differ according to working time at school . Teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture don't differ according to branch. Teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture don't differ according to level education. Finally there is a significant relationship between teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture, success, suuport points. In our country, conducting studies that examine the relationship between the opinions of the organizational culture and participation levels in management in secondary education is important. en_US
dc.identifier.endpage 81 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t04mDjejF89KiKot-gNnXhbQSt7hqW3aCln-tx08u2w6
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/3321
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t04mDjejF89KiKot-gNnXhbQSt7hqW3aCln-tx08u2w6
dc.language.iso tr
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Kurum kültürü
dc.subject Kurumsal kültür
dc.subject Kurumsal kültür
dc.subject Okul yönetimi
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Yönetime katılma
dc.subject Corporate culture en_US
dc.subject Corporate culture en_US
dc.subject Yönetime katılma
dc.subject School administration en_US
dc.subject Participation management en_US
dc.subject Örgüt kültürü
dc.subject Participation management en_US
dc.subject Öğretmen görüşleri
dc.subject Organizational culture en_US
dc.subject Teacher opinions en_US
dc.subject Öğretmenler
dc.subject Teachers en_US
dc.title Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve okul yönetimine katılma düzeyleri
dc.title Opinions of secondary school teachers related to organisational culture and their level of participation to management en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files