İnovasyon yönetimi ve işletmelerde inovasyon yönetimine yönelik bir araştırma
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Günümüz rekabet ortamında örgütlerin yaşamlarını sürdürmeleri, rekabet güçlerini artırmaları ve bunu sürdürülebilir kılmalarına bağlı olmaktadır. Bu durum örgütlerin, fark yaratan özellik olan inovasyon çalışmalarına yönelmelerine neden olmuştur. İnovasyonun örgütsel düzeyde gerçekleşmesi, örgüt içinde yaratılan inovatif örgüt kültürü ile doğru orantılı seyretmektedir. Örgütlerin inovatif fikirler üretmesine yol açan inovatif örgüt kültürü ise güçlü bir yönetim desteği ile ortaya çıkarılabilmektedir. Bu destek büyük oranda; örgütsel vizyon, misyon ve stratejiyi belirlemede etkin bir role rahip olan yenilikçi liderler tarafından verilmektedir. Bu çalışma giriş ve sonuç bölümleri ile birlikte toplamda altı bölümden meydana gelmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde genel olarak çalışmaya giriş yapılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde inovasyon kavramına ilişkin genel bilgilere yer verilmiştir. İnovasyon türleri sınıflandırılarak her biri ayrı başlıklar altında detaylıca incelenmiştir. Ayrıca ikinci bölüm kapsamında inovasyon faaliyetlerinin önemine ve özelliklerine de değinilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde inovasyon yönetimi kavramından bahsedilmiştir. İnovasyon stratejileri kavramı anlatılarak alt başlıklar halinde detaylandırılmıştır. Ayrıca üçüncü bölümde inovasyon yönetimini belirleyen hususlardan bahsedilerek çalışma detaylandırılmıştır. Çalışmanın dördüncü bölümünde bu çalışma kapsamında uygulanan anket değerlendirmesinin detayları hakkında bilgilere yer verilmiştir. Beşinci bölümde gerçekleştirilen anket çalışmasından ulaşılan bulgulara yer verilmiştir. Son olarak çalışma sonuç bölümünün yazılması ile sonlandırılmıştır.
In today's competitive environment, maintaining their lives depends on their ability to increase their competitiveness and make them sustainable. This has led organizations to focus on innovations that make a difference. The realization of innovation at the organizational level is directly proportional to the culture of the innovative organization created within the organization. Innovative organizational culture that leads organizations to produce innovative ideas can be revealed with strong management support. This support is great; Is given by innovative leaders who are priests in an effective role in determining organizational vision, mission and strategy. This study has been organized in six sections in total together with the introduction and conclusion sections. In the first part of the study, work was introduced in general. In the second part of the study, general information on the concept of innovation is given. Innovation types have been classified and examined in detail under separate headings. Also in the second chapter, the importance and features of innovation activities are mentioned. In the third part of the study, the concept of innovation management is mentioned. The concept of innovation strategies is explained and detailed in sub- headings. In addition, in the third section, the study is detailed with the issues that define innovation management. In the fourth part of the study, the details of the questionnaire evaluation applied within the scope of this study were given. The findings from the survey conducted in the fifth section are included. Finally, the study ended with the writing of the results section.
In today's competitive environment, maintaining their lives depends on their ability to increase their competitiveness and make them sustainable. This has led organizations to focus on innovations that make a difference. The realization of innovation at the organizational level is directly proportional to the culture of the innovative organization created within the organization. Innovative organizational culture that leads organizations to produce innovative ideas can be revealed with strong management support. This support is great; Is given by innovative leaders who are priests in an effective role in determining organizational vision, mission and strategy. This study has been organized in six sections in total together with the introduction and conclusion sections. In the first part of the study, work was introduced in general. In the second part of the study, general information on the concept of innovation is given. Innovation types have been classified and examined in detail under separate headings. Also in the second chapter, the importance and features of innovation activities are mentioned. In the third part of the study, the concept of innovation management is mentioned. The concept of innovation strategies is explained and detailed in sub- headings. In addition, in the third section, the study is detailed with the issues that define innovation management. In the fourth part of the study, the details of the questionnaire evaluation applied within the scope of this study were given. The findings from the survey conducted in the fifth section are included. Finally, the study ended with the writing of the results section.
Description
Keywords
İşletme, Yenilikçilik, Business Administration, İnovasyon, Innovativeness, Şirket performansı, Innovation, Company performance, Şirket yönetimi, Company management
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
118