36-72 aylık çocukların medya içeriklerine erişiminde ebeveyn aracılıkları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.contributor.advisor Dağal, Asude Balaban
dc.contributor.author Bilge, Fulya
dc.date.accessioned 2024-08-07T20:16:21Z
dc.date.available 2024-08-07T20:16:21Z
dc.date.issued 2021
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bir toplumda var olan nesiller, toplumun geleceğini oluşturmaktadır. Bu nesillerin gelişim süreçlerinde; kendisine, ailesine, çevresine, vatanına, milletine faydalı olması ve bireysel, toplumsal sorumluluklarının farkında olması aileleri tarafından amaçlanmaktadır. Fakat bu süreç kolay bir şekilde ilerletilememektedir. Dolayısıyla bu çalışmada, erken çocukluk döneminde medya araç kullanımının ve ebeveyn tutumumunun önemli olduğu ve bu tutumun sosyo-demografik bağlamla nasıl bir ilişki içerisinde olduğunu göstermek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda ebeveylerin, erken çocukluk dönemindeki çocuklarının gelişim dönemlerini (fiziksel, bilşsel, psiko-sosyal vb.) dikkate alarak, medya araçlarını doğru ve etkili bir şekilde kullanmalarını desteklenmeleri beklenmektedir. Belirlenen amaç doğrultusunda ebeveyn tutum ölçeği ve erken çocukluk ebeveyn medya aracılık ölçekleri kullanılarak ebeveyn tutumları ölçülmüştür. Bu ölçüm, 312 ebeveyn üzerinde gerçekleştirilmiştir. İlgili değişkenler için Bağımsız İki Örneklem t Testi, Tekyönlü Varyans Analizi ve Pearson Korelasyon Analizleri uygulanmıştır. Analizler sonucunda sosyo-demografik özelliklerin (yaş, cinsiyet, gelir düzeyi, eğitim seviyesi, meslek vb.) kullanılan ölçeklerle olan ilişkisi ortaya konmuştur. Ölçeklerin bireylerin yaşına, eğitim seviyesine, mesleklerine ve evlerinde bulundurdukları teknolojik cihazlara göre değişim gösterdiği ortaya konmuştur. Özellikle eğitim düzeyi açısından incelendiğinde her iki ölçeğin alt boyutlarında önemli bir değişim görülmüştür. Ayrıca ebeveyn tutumlarının, erken çocukluk ebeveyn medya aracılık ölçeğinin alt boyutlarıyla ilişkisinin olduğu ve bu ilişkinin önem arz ettiği de vurgulanmıştır. Sonuç olarak iki ölçeğin sosyo-demografik özelliklerle ve birbirleriyle ilişkili olduğu önem arz eden bir konu olarak belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda çocukla ilgilenen (ebeveyn, aile yakını, bakıcı vb. gibi ) kişilerin aile sosyolojisi, çocuk psikolojisi, aile rehberliği ve danışmanlığı alanlarında yapılan eğitim programlarına katılarak bilinçlenmesinin, çocuğun medya ile olan ilişkisine faydalı olacağını önermekteyiz.
dc.description.abstract The generations that exist in a society future of the society. In the development processes of these generations; it is aimed constitute the by their families to be beneficial to themselves, their family, environment, country and nation and to be aware of their individual and social responsibilities. However, this process cannot be proceeded easily. Therefore, in this study, it is aimed to show that the use of media tools and parental attitudes are important in early childhood and how this attitude relates to the socio-demographic context. Accordingly, parents are expected to support their children in their early childhood period of development (physical, cognitive, psycho-social, etc.) in the correct and effective use of media tools. Parental attitudes were measured using the parental attitude scale and early childhood parent media mediation scales in line with the specified purpose. This measurement was carried out on 312 parents. Independent Two-Sample T Test, One-Way Analysis of Variance and Pearson Correlation Analysis were applied for the relevant variables. As a result of the analysis, the relationship of socio-demographic characteristics (age, gender, income level, education level, profession, etc.) with the scales used was revealed. It has been revealed that the scales vary according to the age, education level, profession and technological devices of the individuals. When examined especially in terms of education level, a significant change was observed in the sub-dimensions of both scales. In addition, it was emphasized that parental attitudes are related to the sub-dimensions of the early childhood parent media mediation scale and this relationship is important. As a result, it is determined that the two scales are related to socio-demographic characteristics and each other. In line with the findings obtained as a result of this study; We suggest that the awareness of the people (parents, relatives, caregivers, etc.) who take care of the child by participating in education programs in the fields of family sociology, child psychology, family guidance and counseling will be beneficial for the child's relationship with the media. en
dc.identifier.endpage 127 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65Z8HX6_cB-1s0kqy8UhMPCvNSSt5rTRtoa0ydfAdmXd1
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/5233
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65Z8HX6_cB-1s0kqy8UhMPCvNSSt5rTRtoa0ydfAdmXd1
dc.language.iso tr
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Ebeveyn davranışı
dc.subject Ebeveyn etkisi
dc.subject Ebeveyn-çocuk ilişkisi
dc.subject Medya
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Parenting behaviors en_US
dc.subject Medya ilişkileri
dc.subject Parental influence en_US
dc.subject Okul öncesi dönem
dc.subject Parents-child relation en_US
dc.subject Media en_US
dc.subject Okul öncesi eğitim
dc.subject Media relations en_US
dc.subject Preschool period en_US
dc.subject Okul öncesi çocuklar
dc.subject Preschool education en_US
dc.subject Çocuk psikolojisi
dc.subject Preschool childrens en_US
dc.subject Child psychology en_US
dc.subject İçerik bilgisi
dc.subject Content knowledge en_US
dc.title 36-72 aylık çocukların medya içeriklerine erişiminde ebeveyn aracılıkları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title Investigation of the relationship between parental mediation and parental attitudes in access to media content by 36-72 month-old children en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files