Yetişkin bireylerde deneyimsel kaçınma, ruminasyon ve öz kontrolün çevrimiçi oyun bağımlılığına etkisinin incelenmesi

dc.contributor.advisorSoygür, Arif Haldun
dc.contributor.authorSoygür, Arif Haldun
dc.contributor.otherPsikoloji / Pshchology
dc.date.accessioned2024-08-07T20:22:08Z
dc.date.available2024-08-07T20:22:08Z
dc.date.issued2023
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstractAraştırma amacı, yetişkin bireylerde deneyimsel kaçınma, ruminasyon ve öz kontrolün çevrimiçi oyun bağımlılığına etkisinin incelenmesidir. Araştırma sonucunda 450 kişiye ulaşılmıştır. Araştırma örneklemini 18-35 yaş aralığı oluşturmakta olup bu örneklemin dışında kalan 32 kişi çıkarılarak 418 kişinin yanıtları kabul edilmiştir. Katılımcıların %79'u erkekken %20'si kadındır. Araştırmada kullanılan sosyo demografik formla katılımcılara ait kişisel bilgiler elde edilmiştir. Sosyo demografik formda katılımcıların cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, meslek, oyun tercihleri ve kaç saat oynadıklarına dair bilgilerin olduğu sorulardan oluşmaktadır. Araştırmada deneyimsel kaçınma düzeyinin belirlenmesi için Çok Boyutlu Yaşantısal Kaçınma Ölçeği, oyun bağımlılığının ölçülmesi için Çevrimiçi Oyun Bağımlılığı Ölçeği, ruminatif düşüncenin belirlenmesi için Ruminatif Yanıt Ölçeği ve öz kontrol seviyelerinin ölçülmesi içinse Kısa Öz Kontrol Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağıldığı sonucuna ulaşıldıktan sonra araştırma değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve yetişkin bireylerde deneyimsel kaçınma, ruminasyon ve öz kontrolün çevrimiçi oyun bağımlılığına etkisinin incelenmesi amacıyla çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Katılımcıların deneyimsel kaçınma, ruminasyon, öz kontrolün ve çevrimiçi oyun bağımlılığı düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Bağımsız değişkenler T testi, tek yönlü ANOVA ve Post-hoc tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre deneysel kaçınma ve öz kontrolün çevrimiçi oyun bağımlılığını yordadığı bulunurken, ruminasyonun çevrimiçi oyun bağımlılığı üzerinde etkisinin anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma değişkenlerinin birbirleriyle ilişkili olduğu bulunurken sosyodemografik açıdan farklılıklarda bazı değişkenlere göre farklılıklar mevcutken, bazılarında farkın olmadığı ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstractThe research aims to examine the effects of experiential avoidance, rumination, and self-control on online gaming addiction in adult individuals. The study reached 450 participants, and 418 responses were accepted by excluding 32 individuals who were not within the 18-35 age range that constituted the research sample. 79% of the participants were male, while 20% were female. Personal information of the participants was obtained using a socio-demographic form that included questions about their gender, age, education level, profession, gaming preferences, and the number of hours they spend playing games. The Multidimensional Experiential Avoidance Scale was used to determine the level of experiential avoidance in the study, the Online Gaming Addiction Scale was used to measure gaming addiction, the Ruminative Response Scale was used to determine ruminative thinking, and the Brief Self-Control Scale was used to measure the participants' self-control levels. After confirming that the data were normally distributed, Pearson's Moment Correlation Coefficient was used to examine the relationship between the research variables, and multiple regression analysis was used to investigate the effects of experiential avoidance, rumination, and self-control on online gaming addiction in adult individuals. Independent variables T-test, one way ANOVA, and Post-hoc technique was used to determine whether experiential avoidance, rumination, self-control, and online gaming addiction levels of the participants differed according to demographic variables. The findings of the study revealed that experiential avoidance and self-control predict online gaming addiction, while rumination has no significant effect on online gaming addiction. The study variables were found to be related to each other, and some differences were found based on certain demographic variables, while no differences were found in others.en
dc.identifier.endpage151en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShiO-ATXA2teefM_gw9SgxioAOqfCgrtEJnI4UYBmyHq0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5872
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShiO-ATXA2teefM_gw9SgxioAOqfCgrtEJnI4UYBmyHq0
dc.institutionauthorSoygür, Arif Haldun
dc.institutionauthorSoygür, Arif Haldun
dc.language.isotr
dc.subjectPsikoloji
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleYetişkin bireylerde deneyimsel kaçınma, ruminasyon ve öz kontrolün çevrimiçi oyun bağımlılığına etkisinin incelenmesi
dc.titleInvestigation of the effects of experiential avoidance, rumination and self-control on online gaming addiction in adultsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationfa700b7b-7110-4b0d-b96f-b7f906acadce
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryfa700b7b-7110-4b0d-b96f-b7f906acadce
relation.isOrgUnitOfPublication163dd872-1f33-4bd3-8385-07fd76e65ce9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery163dd872-1f33-4bd3-8385-07fd76e65ce9

Files