Okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarında insan figürü çizimindeki gelişimin incelenmesi

dc.contributor.advisor Arı, Meziyet
dc.contributor.author Okaylı, Mine
dc.date.accessioned 2024-05-27T22:41:51Z
dc.date.available 2024-05-27T22:41:51Z
dc.date.issued 2015
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı
dc.description.abstract Çocuk bize yaptığı resim ile kendisinden bir parça verir. Çocuk resimlerinin başlıca önemi çocuğun iç dünyasını yansıtıyor olmasıdır. Çocuk resimlerinin; çocukların psikolojik durumlarını, kişilerarası ilişkilerini ve çeşitli duyguları sergileyerek iç dünyalarını yansıttıkları düşünülmektedir. Çocuklar resim yaparak fikirlerine görsel bir biçim verir, aynı zamanda söz ile ifade edemedikleri duygularını bizlere resim yoluyla anlatırlar. Bu araştırmada, okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarının insan figürü çizimindeki gelişimin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için çocuklara Goodenough-Harris İnsan Çiz Testi uygulanmış ve çocuklardan bir insan resmi yapmaları istenmiştir. Her çocuktan bir kız, bir erkek figürü çizmeleri istenerek ve çizimler Goodenough-Harris testine göre puanlanarak çocukların insan çizimleri ile bilişsel gelişimleri arasındaki ilişki incelenmeye çalışılmıştır. Çocuk ile ilgili detaylı bilgi alabilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen 13 soruluk Çocuk Bilgi Formu hazırlanmıştır. İstanbul ilindeki Ataşehir ilçesine bağlı devlet okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş grubu 65 çocuk ve ilkokul 1.sınıf, 2.sınıf, 3.sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 230 çocuk araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.
dc.description.abstract The child gives us a piece of himself/herself with his/her painting. The main importance of childrens' paintings is that those paintings reflect the childrens' inner world. It is thought that children's paintings show their psychological situations, interpersonal relationships and various feelings. They give a visual form to their opinions, at the same time, they tell us their feelings that they cannot explain in real life. This research is aimed to evaluate childrens' human figure paintings between the ages of five to six (pre-school era), and seven to nine (elementary era). 'The Goodenough-Harris Draw-a-Person Test' was implemented with the children and they were asked to draw a human. A 13-question 'child information' form was prepared by the researcher to get more detailed information about the child. There are 230 children total from different state schools including 65 six years old. The remainder of the children were from elementary 1st, 2nd and 3rd grades. en_US
dc.identifier.endpage 123 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WBc656i315e2eV6-EZV1ot0Dey0xBh5acYpC48ivwNuEhr_2GYxWplpLPhBoDYes
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/2853
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WBc656i315e2eV6-EZV1ot0Dey0xBh5acYpC48ivwNuEhr_2GYxWplpLPhBoDYes
dc.language.iso tr
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Okul çağı dönemi
dc.subject Okul öncesi dönem
dc.subject Okul öncesi eğitim
dc.subject Resim eğitimi
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Latency period en_US
dc.subject Resim sanatı
dc.subject Preschool period en_US
dc.subject Resim çizme
dc.subject Preschool education en_US
dc.subject Painting education en_US
dc.subject Resimler
dc.subject Painting art en_US
dc.subject Drawing en_US
dc.subject İlköğretim
dc.subject Pictures en_US
dc.subject İlköğretim öğrencileri
dc.subject Primary education en_US
dc.subject Primary education students en_US
dc.subject İnsan figürleri
dc.subject Human figures en_US
dc.title Okul öncesi dönem (5-6 yaş) ve ilkokul dönemi (7-9 yaş) çocuklarında insan figürü çizimindeki gelişimin incelenmesi
dc.title Research about human figure drawings of pre-school kids of ages 5-6 and elementary kids of ages 7-9 en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files