Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişki (Kartal ilçesi örneği)

dc.contributor.advisorKara, Sultan Bilge Keskinkılıç
dc.contributor.authorKaymak, Mine Süren
dc.date.accessioned2024-05-27T22:44:25Z
dc.date.available2024-05-27T22:44:25Z
dc.date.issued2015
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmada ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerileri ile kullandıkları çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak; öğretmenlerin, çalıştıkları kurum türü değişkenine bağlı olarak ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejilerini algılamaları açısından anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesi sınırları içinde yer alan 25 resmi ilkokulda çalışan 980 öğretmen, 19 resmi ortaokulda çalışan 1195 öğretmen oluşturmaktadır. Tabakalı küme örneklemi yöntemine göre 15 resmi ilkokul ve 15 resmi ortaokulda çalışan 744 öğretmen örneklem olarak alınmıştır. Veriler, ' Kişisel Bilgi Formu', 'İletişim Becerileri Ölçeği' ve 'Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği' ile toplanmıştır. Verilerin alt gruplara dağılımı yüzde (%) olarak ifade edilmiş, ikili grup karşılaştırmasında t testi ve korelasyon testi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizlerde 0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerilerinin yüksek ve etkili düzeyde gerçekleştiği, çatışma yönetimi stratejilerinde de uyma-uzlaşma stratejisini kaçınma ve hükmetme stratejisine göre daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile kullandıkları çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişki incelendiğinde iletişim becerileri yüksek ve etkili düzeyde olan yöneticilerin uyma-uzlaşma stratejisini kullandıkları belirlenmiştir. İlkokul ve ortaokul yöneticilerinin iletişim becerileri öğretmenlerin kurum türüne göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ancak çatışma yönetimi stratejilerinin hükmetme boyutunda kurum türü değişkenine göre ortaokul öğretmenleri lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Analiz sonuçlarına göre kişiler arası iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, İletişim Becerileri, Çatışma Yönetimi :
dc.description.abstractIn this research it is aimed to reveal teacher perception towards the relationship between primary and secondary school managers' communication styles and conflict management strategies they use; and based on the school type variables to detect whether there is a significant difference between primary and secondary school managers' communication styles and perception of conflict management strategies. The target population of the research is composed of 980 teachers working at 25 official primary schools and 1195 teachers working at 19 official secondary schools in Kartal district of İstanbul during 2014-2015 academic year. According to cluster sampling method, 744 teachers working at 15 primary schools and 15 secondary schools were taken as samples. Data were collected by 'personal form', 'communication styles scale' and 'conflict strategies scale'. Data breakdown on the basis of sub-groups was expressed in percentage (%) and T-test and correlation test was used in group comparisons. Significance level was taken as 0,05 for the statistical analysis. As a result of this research, it has been detected that primary and secondary school managers' communication styles were high and effective and on conflict management strategies they use adaptation-reconciliation strategy more than avoidance-domination strategy. When the relationship between the managers' communication styles and their conflict management strategies is analyzed, it has been detected that managers with high and effective communication styles prefer adaptation-reconciliation strategy. No significant difference was recorded about the communication styles of the primary and secondary school managers on the basis of the teacher variables such as school type. But a significant difference was detected in favour of secondary school teachers in accordance with the school type about the domination of the conflict management strategies. According to the analysis results there is a positively significant relationship between interpersonal communication style and conflict management strategies. Keywords: School Manager, Communication Styles, Conflict Management Strategiesen_US
dc.identifier.endpage87en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0tzJLbtSh7sXrF5D7XC1ceTZsXJovRNhRXgX5pcY2MZQm
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3133
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0tzJLbtSh7sXrF5D7XC1ceTZsXJovRNhRXgX5pcY2MZQm
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectOkul yöneticileri
dc.subjectOkul yönetimi
dc.subjectYöneticiler
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectYönetim stratejileri
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectSchool administrationen_US
dc.subjectÇatışma
dc.subjectManagersen_US
dc.subjectManagement strategiesen_US
dc.subjectÇatışma yönetimi
dc.subjectConflicten_US
dc.subjectİletişim
dc.subjectConflict managementen_US
dc.subjectCommunicationen_US
dc.subjectİletişim becerisi
dc.subjectCommunication skillen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişki (Kartal ilçesi örneği)
dc.titleThe relationship between school managers' communication styles and conflict management strategies (The sample of Kartal district)en_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files