Okul yöneticilerinin gücü kullanma biçimleri ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişki

dc.contributor.advisorOğuz, Ebru
dc.contributor.authorApak, Fatma
dc.date.accessioned2024-05-27T22:46:09Z
dc.date.available2024-05-27T22:46:09Z
dc.date.issued2016
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin gücü kullanma biçimleri ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma ilişkisel araştırma modelindedir. Örneklem İstanbul ilinin Kartal merkez ilçesinde görev yapan 257 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler, Yılmaz ve Altınkurt (2013) tarafından geliştirilen Örgütsel Güç Kaynakları Ölçeği ve Dyne, Ang ve Botero (2003) tarafından geliştirilen, Taşkıran (2010) tarafından Türkçeye çevrilerek uyarlanan Örgütsel Sessizlik Ölçeği ile toplanmıştır. Analizlerde, betimsel istatistikler, t-testi, Anova, Tukey Post Hoc testi, Pearson Korelasyon ve Regresyon Analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenler, okul yöneticilerinin en çok yasal gücü en az da zorlayıcı gücü kullandığını düşünmektedir. Katılımcıların uzmanlık gücü, ödül gücü ve zorlayıcı güç ile ilgili görüşleri yaş ve mesleki kıdeme; karizma gücü ile ilgili görüşleri de yaş, mesleki kıdem, okulda çalışma süresi ve eğitim durumuna göre farklılaşmaktadır. Katılımcılar örgütsel sessizliğin alt boyutlarında korumacı sessizliği yüksek düzeyde, kabullenici ve korunmacı sessizliği zayıf düzeyde hissetmektedirler. Katılımcıların korumacı sessizlik ile ilgili görüşleri yaşa göre farklılaşmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin okul yöneticilerinden algıladıkları örgütsel gücün boyutları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasında düşük düzeylerde çeşitli ilişkiler vardır. Yapılan araştırma sonucunda bu ilişkiler göz önüne alındığında okul müdürlerinin zorlayıcı güç türünü kullanmamaları önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Örgütsel güç, Örgütsel sessizlik, Sınıf öğretmenleri
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine the relationship between school administrators' style of using power based on teacher perceptions and teachers' organizational silence level. The correlational research model was used in this study. The sample of the study consisted of 257 class teachers working in Kartal city center. In the study, the Organizational Power Sources Scale which was developed by Yılmaz and Altınkurt (2013) and Organizational Silence Scale which was developed by Dyne, Ang and Botero (2003) and adapted into Turkish by Taşkıran (2010) were used for data collection. In the analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, Tukey Post Hoc test, Pearson Correlation and Regression Analysis were used. According to the findings, teachers thought that school administrators use legitimate power at the most but they use coercive power at least. Participants' opinions about expert power, reward power and coercive power showed variation according to the age and professional seniority; their opinions about charisma power showed variation according to the age, professional seniority, professional service time at school and educational level. They felt the protectionist silence highly in organizational seniority sub-dimension, and felt the acquiescent and protector silence lowly. Participants'opinions about the protectionist silence showed variation according to age. There were various relationships between the dimensions of organizational power percieved by class teachers and teachers' organizational silence level. As a consequence of the searches, in the light of these relationships; it is suggested that school masters shouldn't use the coercive power type. Keywords: Organizational power, Organizational silence, Class teachersen_US
dc.identifier.endpage105en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3264
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEpTqHboshOTQwsChp-NA8kfdLF6WIj0ew8-EjRa8uVol
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEğitim yönetimi
dc.subjectGüç
dc.subjectOkul yöneticileri
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectEducational administrationen_US
dc.subjectÖrgütsel güç
dc.subjectPoweren_US
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectÖrgütsel sessizlik
dc.subjectOrganisational poweren_US
dc.subjectÖğretmen algısı
dc.subjectOrganizational silenceen_US
dc.subjectTeacher perceptionen_US
dc.subjectÖğretmenler
dc.subjectTeachersen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin gücü kullanma biçimleri ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişki
dc.titleRelationship between school administrators' style of using power and teachers' organizational silence levelsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files