Kriz sürecinde işletmelerin finansmanında katılım bankalarının rolü ve mevduat bankaları ile mukayesesi: Bir uygulama

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Özellikle kriz dönemlerinde reel sektör firmalarının en ciddi sorunu finansman sağlamak ve krizi bu yolla yönetebilmektir. Bilindiği gibi reel sektörün en önemli ve birincil finans kaynağı bankalardır. Son yıllarda gittikçe önemi artan ve bankalara benzer şekilde işletmelere finans sağlayan Katlım Bankalarıda bu sürecin bir parçası olmuştur. Çalışmamızda özellikle kriz dönemlerinde Reel sektör firmalarının Bankalar ve Katılım Bankaları ile çalışmaları irdelenmiş ve krizi atlatma ve krizde finansal sorunlarını çözme bağlamında bir değerlendirme yapılmıştır. Katılım Bankacılığın sektör içerisindeki payının düşük olması ve niceliksel bir analiz yapmaya yetecek seviyede bir tarihsel gelişimi bulunmaması çalışmanın en önemli kısıtı olmuştur. Buna bağlı olarak derinlemesine mülakat yöntemi tercih edilmiş olup, toplamda 18 firma ile derinlemesine mülakat yapılmıştır. Karşılaştırmanın sağlıklı bir şekilde yapılması için bu firmalardan 6 tanesi sadece Katılım Bankası ile çalışan firma, 6 tanesi sadece Mevduat Bankası ile çalışan, 6 tanesi ise hem Katılım hemde Mevduat Bankası ile çalışan firma seçilmiştir. Firmaların birbirine yakın özellikte olmasına azami gayret gösterilmiş ve firma temsilcilerininde benzer niteliklere sahip olmasına dikkat edilmiştir. Toplam 18 sorudan müteşekkil soru seti mülakat esnasında derinleştirilmiştir. Değerlendirme sonucunda Kriz dönemlerinde katılım bankaları ile çalışan işletmelerin mevduat bankaları ile çalışan işletmelere göre krizi daha kolay atlattıkları müşahade edilmiştir. İşletmelerin likidite konusundaki duyarlılıkları, kullanılan kredilerin karşılığının bilançoda yer alması (Asimetrik Enformasyon), kriz dönemlerinde mevcut kredilerin geri çağrılmıyor olması ve yine kriz dönemlerinde fon kullandırım oranlarında bir değişiklik yapılmıyor olması bu durumu ortaya çıkartan en önemli etkenler olarak görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Katılım Bankaları, Mevduat Bankaları, Kriz, Faizsiz Bankacılık, Reel Sektör İşletmeleri ve Kriz, Finansman, Asimetrik Enformasyon
The most serious problem of the real sector companies is to provide finance and manage the crisis in this way especially within a period of crisis. As it is already known, the banks are the primary and the most important finance source of the real sector. The Participation Banks, which have become increasingly important in recent years and provided finance to the enterprises in a manner similar of the banks, have also become a part of this process. In our study, the works of real sector companies with banks and participation banks in periods of crisis have specially been examined and an evaluation has been made in regard to issues such as overcoming the crisis and solving financial problems in crisis. The issues, such as participation banks having a low share in the sector and there isn't any historical development on them, which will be sufficient to carry out a quantitative analysis, have formed the most important part of the study. Therefore, an in-depth interviewing method has been preferred and a total of 18b companies were thoroughly interviewed. In order to have a healthy comparison, 6 companies have been selected from amongst those, which worked with participation banks only, 6 companies from amongst those, which worked with deposit banks only and 6 companies from amongst those, which worked both with participation banks and deposit banks. A maximum effort has been spent not to have any relation amongst the companies and not to have any similar characteristics amongst their representatives. A set of questions, which has been composed of a total of 18 questions, has been deepened during the interview. At the end of the evaluation, it has been observed that the real sectors, which worked with participation banks in periods of crisis, have overcome the crisis more smoothly than those, which preferred working with deposit banks. The sensibilities of the enterprises on the issue of liquidity, the mentioning of equivalence of the loans in balance sheets (Asymmetric Information), not calling back of the loans during the periods of crisis, and not making any changes on the usage ratio of the loans during the periods of crisis have been the most important factors in reaching to this conclusion. Keywords: Banking, Crisis, Noninterest Banking, Real Sector Establishment,Finance, Asymetric Information

Description

Keywords

İşletme, Ekonomik kriz, Faizsiz bankacılık, Finansal kriz, Finansman, Business Administration, Economic crisis, Karşılaştırmalı analiz, Interest-free banking, Katılım bankacılığı, Financial crisis, Financing, Kriz, Comparative analysis, Participation banking, Mevduat bankaları, Crisis, Reel sektör, Deposit banks, Real sector, İşletmeler, Businesses

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

126