Geleneksel içeceğimiz bozanın tüketim potansiyeli üzerine bir araştırma: İstanbul örneği

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Geçmişten günümüze bir kültürü barındıran bozanın Türk kültüründe önemli bir yerinin olduğu bilinmektedir. Tarihte popüler bir içecek olan boza günümüzde aynı parlak dönemi yaşamadığı düşünülmektedir. Bu anlayışa yola çıkılarak bozanın günümüzde var olan tüketim durumu incelenerek genel bilgi, kültürel tüketim, kimyasal yapı, ambalaj ve tüketim mevsimi boyutlarında araştırma yapılmıştır. Bu araştırmayı yaparken Türkiye'nin en kalabalık ili olan İstanbul seçilmiş veriler anket tekniği ile toplanıp 638 kişilik anket verisi SPSS paket programında analizleri yapılarak çıkan sonuçlar yorumlanmıştır. Demografik özellikler açısından katılımcıların % 52,7 si erkek % 47,3'ü kadın % 73,8'i bekâr % 58,5'i üniversite mezunu % 26,3'ünün özel sektör çalışanı ve aylık gelir olarak % 15,7'sinin 3001 ile 5000 TL arasında olduğu görülmüştür. Katılımcıların %74,5'i daha önce bozayı tükettiği ve % 48,6'sı yılda 1 veya 2 kez içtiğini beyan etmiştir. Bozayı daha önce tüketmeyenler ise % 60,4'ü bozayı bilmediğini, % 58,5'i kolay ulaşamadığını ifade etmişlerdir. Bozanın cam şişede satılması konusunda katılımcılar % 63'ü kesinlikle katılıyorum şeklinde ifade etmişlerdir. % 46,6 oranında bozanın kış içeceği olduğunu ifade eden katılımcılar, bozanın turistik yerlerde satılmasının boza tüketimin artıracağını belirterek % 67,5 oranında katılım sağlamışlardır. Anahtar Kelimeler: Boza, Fermente İçecek, Geleneksel İçecek,Tüketim
It is well known that boza, which has signified a culture of its own through ages, holds an important place in Turkish culture. However, boza has lost its historical popularity and no longer enjoys its former glory. Based on this premise, the present study scrutinises the contemporary consumption of boza through an analysis of its reception among people, its cultural consumption, chemical structure, package and season of consumption. The most populated city of Turkey, Istanbul, is chosen for the focus of the study's questionnaire and the data build from the questionnaire forms of 638 participants were analysed in the SPSS packaged software before interpretation. In terms of demographics, 52,7 % of the participants were male wheres 47,3 % were female; 73,8 % were single; 58,5 % were university graduates; and 26,3 % were private sector employees. In terms of monthly income, 15,7 % of them made between 3001 and 5000 Turkish Liras. 74,5 % of the participants declared to have consumed bozabefore, while 48,6 % of them did so once or twice a year. Among those who never consumed boza, 60,4 % declared to have no knowledge of boza, while 58,5 % expressed to have difficulty in having access to it. As for the sale of boza in glass bottles, 63 % of the participants lent 'definite support'. While 46,6 % of the participants took boza to be a winter beverage, 67,5 % supported the idea that the sale of boza in touristic places would boost its consumption. Key words: Boza, Fermented Beverages, Traditional Drink, Consumption

Description

Keywords

Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Turizm, Boza, Tüketim, Nutrition and Dietetics, Gastronomy and Culinary Arts, Tüketim alışkanlıkları, Tourism, Tüketim davranışları, Boza, Consumption, Türk kültürü, Consumption habits, Consumption behaviours, İstanbul, Turkish culture, İçecek sektörü, Istanbul, Beverage sector, İçecekler, Beverages

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page