Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin algılanan stres düzeyi ile ilişkisinin ve etkileyen diğer faktörlerin incelenmesi

dc.contributor.advisor Oflaz, Fahriye
dc.contributor.author Yıldız, Fatma
dc.date.accessioned 2024-05-27T22:44:53Z
dc.date.available 2024-05-27T22:44:53Z
dc.date.issued 2017
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu çalışma, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin, öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin, algılanan stres düzeyi ile ilişkisinin ve etkileyen diğer bazı sosyo-demografik özelliklerle (sınıf, yaş, cinsiyet, anne ve baba eğitim durumları, anne ve baba çalışma durumları, kardeş sayıları, yaşadığı yer, evde birlikte yaşadığı kişiler) ilişkisinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel desende kurgulanmıştır. Araştırmanın evren ve örneklemini 2016 – 2017 öğretim yılında, İstanbul'un Avrupa yakasında eğitim veren bir mesleki ve teknik anadolu lisesinde okumakta olan 345 kız, 89 erkek olmak üzere toplam 434 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini içeren 'Kişisel Bilgi Formu', 'Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği' ve 'Algılanan Stres Ölçeği ' ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yaş, cinsiyet değişkenleri ile öğrenilmiş güçlülük düzeyi arasında fark bulunmamış (p>0.05), sınıflara göre öğrenilmiş güçlülük puanlarının anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur(F=2,876;p=0.036). Öğrencilerin anne-babanın eğitim durumu, anne-babanın çalışma durumu, kardeş durumu, evde birlikte yaşadığı kişiler değişkenleri ile öğrenilmiş güçlülük düzeyleri arasında fark bulunmamıştır(p>0.05). Öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük puanları arttıkça algılanan stres puanlarının düştüğü saptanmıştır (r=-0,449; <0.001). Ergenlik döneminde sınıf değişkeni çerçevesinde öğrenilmiş güçlülüğü etkileyen diğer değişkenlerin incelenmesinin, ruh sağlığın korunması ve geliştirilmesi açısından önemli olduğu değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Öğrenilmiş güçlülük, Algılanan stres, Lise öğrencileri.
dc.description.abstract Study relation between learned resourcefulness levels and percived stress levels and affecting other factors among Vocational and Technical Anadolu High School students. The study is done descriptively to determine relation between learned resourcefulnes level and percived stress levels and other affecting demographic characteristic (grade level, age, parets educational status, parents work status, number of siblings, living conditionss, other living in the household) among Vocational and Technical Anadolu High school students. The universe and the sample of the resaarch consist of students in vocational and technical high school students, 343 grils, 89 boys, 434 in total, in Europion side of İstanbul, in 2016-2017 school year. Data abtained with the ''Personal İnformation Form'', ''Rosenbaum Learned Resourcefulnes Scale'' and ''Perceived Stress Scale'' containing the descriptive characteristics of the students. At the and of study, the cause-result of the relationship between the high student's learned resourcefulnes and percived stress levels were found to be statistically significant(p<0.05). İt is found that relation between perceived stress and learned resourcefulness is weak. Difference between learned resourcefulness and grade variance is meaningfull. Keywords: Learned resourcefulnes, Percived stress, High school studets. en_US
dc.identifier.endpage 73 en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/3201
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofukwfASZIJEeyoyhpPrAD3Oq2tl1h1LOX6CVZPD_s_OOGa
dc.language.iso tr
dc.subject Hemşirelik
dc.subject Anadolu liseleri
dc.subject Lise öğrencileri
dc.subject Nursing en_US
dc.subject Mesleki teknik eğitim
dc.subject Anatolia high schools en_US
dc.subject High schools students en_US
dc.subject Stres
dc.subject Vocational technical education en_US
dc.subject Öğrenciler
dc.subject Stress en_US
dc.subject Students en_US
dc.subject Öğrenilmiş güçlülük
dc.subject Learned resourcefulness en_US
dc.title Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin algılanan stres düzeyi ile ilişkisinin ve etkileyen diğer faktörlerin incelenmesi
dc.title Learned resourfulness, perceived stress and related features among vocational and technical anadolu high school students en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files