Browsing by Author "Özgen, Zeliha"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0Farklı Erken Çocukluk Yaklaşımlarında Aile Katılımına Yönelik Öğretmen Tutumlarının İncelenmesi(2021) Atay, Mesude; Özgen, ZelihaBu araştırmanın amacı, Montessori ve Reggio Emilia yaklaşımlarını temel alarak uygulamalar yapan okul öncesi öğretmenleri ile Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) programını uygulayan öğretmenlerin aile katılımına yönelik tutumlarını incelemektir. Bu çalışma, betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış ve İstanbul iline bağlı Kadıköy, Maltepe, Ataşehir ilçelerinde bulunan Montessori ve Reggio Emilia ilhamlı anaokullarında ve MEB okul öncesi eğitim programını uygulayan kurumlarda görev yapan toplam 81 öğretmen araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak \"Öğretmenler İçin Aile Katılım Çalışmaları Hakkında Tutum Ölçeği\" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ise Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testlerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; Reggio Emilia ilhamlı okul öncesi öğretmenlerinin tutum puanlarının Montessori yaklaşımını temel alarak uygulamalar yapan ve MEB okul öncesi eğitim programını uygulayan öğretmenlerin tutum puanlarından yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırmaya dahil edilen okul öncesi öğretmenlerinin aile katılım çalışmalarına yönelik tutumları üzerinde Reggio Emilia yaklaşımının belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda farklı eğitim yaklaşımlarına ait aile katılım çalışmalarının ülkemizde ihtiyaca göre bütünleştirilmiş yaklaşım olarak ele alınıp uygulanması ve desteklenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Montessori, Reggio Emilia ve MEB okul öncesi eğitim yaklaşımlarında aile katılımına yönelik öğretmen tutumlarının incelenmesi(2019) Özgen, Zeliha; Atay, MesudeBu çalışmanın amacı, Montessori, Reggio Emilia ve Milli Eğitim Bakanlığı eğitim programlarına ilişkin yaklaşımları benimseyen okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımına ilişkin öğretmen tutumlarının farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Ayrıca öğretmenlerin öğrenim düzeyi, yaşı, görev yaptıkları kurum çeşidi, mesleki ünvanları ve mesleki deneyimleri gibi özellikler de değişken olarak ele alınmıştır. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına yönelik görüşleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında İstanbul iline bağlı Kadıköy, Maltepe ve Ataşehir ilçelerinde bulunan Montessori, Reggio Emilia ve MEB eğitim programlarına ilişkin yaklaşımları benimseyen eğitim kurumlarında görev yapan 81 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan okul öncesi öğretmenlerine 'Öğretmenler İçin Aile Katılım Çalışmaları Hakkında Tutum Ölçeği' ile aile katılım çalışmalarındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya koymak amacıyla demografik bilgileri ve aile katılımına yönelik açık uçlu soruları içeren 'Kişisel Bilgi Formu' eş zamanlı olarak doldurtulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre; Montessori, Reggio Emilia ve MEB programlarına ilişkin yaklaşımları benimseyen okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin aile katılımına yönelik tutum puanları anlamlı farklılık göstermiştir. Bu bağlamda tutum ölçeğinden alınan puanların yaklaşımlara göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Reggio Emilia yaklaşımını benimseyen okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin tutum puanları Montessori ve MEB eğitim yaklaşlarımını benimseyen okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin tutum puanlarından yüksek çıkmıştır. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına yönelik tutumları yaş ve görev yaptıkları kurum çeşidi kategorilerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermiştir. Ancak okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına yönelik tutumlarının mesleki ünvan ve mesleki deneyim kategorilerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına yönelik görüşlerinin görev yaptıkları anaokulları tarafından benimsenen eğitim yaklaşımlarını yansıttığı sonucuna ulaşılmıştır.Article Citation Count: 17Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı: Öğretmenler Ne Düşünüyor, Ne Yapıyor?(2018) Toran, Mehmet; Özgen, ZelihaOkul öncesi eğitimde niteliğin belirleyici unsurlarından biri aile katılım çalışmalarının etkin birşekilde yürütülebilmesidir. Bu bağlamda aile katılım çalışmaları okul öncesi eğitimde büyük birönem taşımaktadır. Bu önem üzerinden mevcut araştırma okul öncesi eğitim kurumlarındauygulanan aile katılım çalışmalarına ilişkin öğretmen görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Buaraştırma, nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji deseni kullanılarak yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kartopu örnekleme yöntemi kullanılmış ve devletve özel anaokullarında çalışan 19 kadın okul öncesi öğretmeni araştırmanın çalışma grubunuoluşturmuştur. Araştırmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış veiçerik analizi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda “aile katılımçalışmalarına ilişkin farkındalık”, “aile katılım çalışmalarını engelleyen faktörler” ve “aile katılımıçalışmalarına yönelik geliştirilen uygulamalar ve stratejiler” olmak üzere üç tema saptanmıştır.Sonuç olarak okul öncesi öğretmenlerinin aile katılım çalışmalarına yönelik farkındalıklarınınolduğu, aile katılım çalışmaları ile çocuğun yüksek yararının gözetildiği ve çocuğun gelişimsel veakademik başarısı üzerinde etkisine yönelik inançlarının olduğu, bununla birlikte aile katılımçalışmalarını uygulamada engeller ile karşılaşıldığı ve buna yönelik uygulamalar ve stratejilergeliştirdikleri saptanmıştır.