Browsing by Author "Demir, Melek"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri(Trabzon ili örneği)(2014) Demir, Melek; Ural, AyhanOkul öncesi eğitim döneminin, çocuğun gelişimi açısından kritik bir süreç olduğu bilinmektedir. Bu dönemde kaynaştırma eğitimi yetersizliği olan çocukların gelişimi açısından da büyük önem taşır. Kaynaştırma eğitiminin başarısı özel eğitime gereksinim duyan çocuğun, erken dönemde gerekli özel eğitim hizmetlerinden yararlanmasına bağlıdır. Özel gereksinimli çocukların normal gelişim gösteren çocuklarla birlikte kaynaştırma eğitimine alınmalarında ve başarılı bir eğitim sürecinden geçmelerinde öğretmenin görüş ve tutumları önemlidir. Bu araştırma, okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Trabzon ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi bağımsız anaokulları, bünyesinde anasınıfı bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 579 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğretmenlerin kişisel bilgilerini içeren anket ile Antonak ve Larrivee (1995) tarafından geliştirilen Türkçe'ye uyarlama çalışmaları Kırcaali-İftar (1996), tarafından yapılan 'Opinions Relative to Mainstreaming Scale ' KİGÖ (Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği) kullanılmıştır. Araştırmada örneklem seçilme yoluna gidilmemiş olup tam sayım yapılarak söz konusu anasınıfı öğretmenlerinin tamamına ulaşılmaya çalışılmış anket uygulamasını kabul etmeyen öğretmenler ile birlikte eksik-hatalı ve düşük güvenirlikteki anketler çıkarılmış toplam 422 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin cinsiyet, yaş, medeni durum, kıdem, sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunup bulunmadığı, daha önce kaynaştırma eğitimi verip vermediği, özel eğitimle ilgili kurs ya da eğitim programına katılıp katılmadığı, yetersizliği olan bir yakının olup olmadığına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t testi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi ve çözümlenmesi için SPSS paket programı ve içerik analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin kişisel özelliklerini içeren değişkenlere göre kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin farklılaşmadığını ortaya koymuştur. Okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına yönelik öğretmen görüşlerinin daha önce kaynaştırma eğitimi verme durumuna göre karşılaştırılmasında önceden eğitim veren öğretmenlerin ortalama değerlerinin vermeyenlere oranla daha olumlu olduğu görülse de gruplar arasında istatistiksel olarak (p>0,05) anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Anahtar sözcükler: Özel Eğitim, Özel Eğitime Gereksinimi Olan Birey, Kaynaştırma Eğitimi , Okul Öncesi Öğretmeni, Okul Öncesi Eğitim. Tarih : Haziran, 2014