Browsing by Author "Kurnaz, Havva"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 60-66 aylık çocukların kendilik algıları ile annelerinin öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(2019) Kurnaz, Havva; Atay, MesudeBu çalışmada, 60-66 aylık çocukların kendilik algıları ile annelerinin öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ele alınmıştır. Aynı zamanda çocuğun cinsiyeti, annenin yaşı, öğrenim düzeyi, sahip olduğu çocuk sayısı, meslek sahibi olma durumu, çalışma durumu, gelir düzeyi ve çocuğun doğum sırasına göre 60-66 aylık çocukların kendilik algıları ile annelerin öz yeterliklerinin farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2017-2018 öğretim yılında İstanbul Anadolu yakası Ataşehir ilçesinde bulunan devlete bağlı bağımsız anaokulu, ilköğretim anasınıfları ve ortaokula bağlı anasınıfları içinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 5 bağımsız anaokulunda eğitim alan 60-66 ay arasındaki 224 kız, 212 erkek olmak üzere toplam 436 çocuk ve onların annelerinden oluşmaktadır. Örneklem grubunu oluşturan anneler araştırmacı tarafından geliştirilen 'Demografik Bilgi Formu' ve Priscilla K. Coleman ve Katherine H. Karraker (2000) tarafından geliştirilen (Self – Efficacy for Parenting Tasks Index) ve Çiğdem Kotil (2010) tarafından Türkiye'de kullanılmak üzere standardize edilen 'Ebeveyn Öz Yeterlik Ölçeği' formlarını doldurmuşlardır. Ayrıca araştırmacı tarafından çocuklara bireysel olarak Cicirelli (1974) tarafından geliştirilen ve Özcan, Gümüş ve Kotil (2009) tarafından yapı geçerliği çalışması yapılan 'Purdue Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği' uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, örneklemde bulunan 60-66 aylık çocukların kendilik algıları ile annelerinin öz yeterlikleri arasında genel puanlarda farklılık bulunmasa da alt boyut ve değişkenlere göre farklılıklar bulunmaktadır. Anne öz yeterlik alt boyutları olan ilgi, bakım, disiplin, katılım, sağlık puanlarının 60-66 aylık çocukların kendilik algısı üzerine etki etmediği görülmüştür. Annenin gelir düzeyi, yaşı, öğrenim düzeyi, mesleğe sahip olma durumu, çalışma durumu ve çocuğun doğum sırası annenin öz yeterliğini farklılaştırırken; çocuğun cinsiyetinin annenin öz yeterliğine etki etmediği tespit edilmiştir. Araştırmada yer alan değişkenlerin 60-66 aylık çocukların kendilik algılarını etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Temmuz 2019, xii + 125 sayfa Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, kendilik algısı, öz yeterlik, anne öz yeterliği