Browsing by Author "Polat, Mahmut Arda"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Üniversite öğrencilerinde kişilerarası problem çözme becerisinin depresyon, kaygı ve stres ile bağlantısı(2020) Polat, Mahmut Arda; Sercan, MustafaBu araştırma Türkiye'deki üniversite öğrencilerinin kişilerarası problem çözme becerileri ile depresyon, kaygı ve stres düzeyleri ve demografik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu amaçla İstanbul'da bulunan farklı üniversitelerden araştırmaya katılan toplam 469 öğrenciye araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu, depresyon, kaygı ve stresi ölçen DASS-21 ve Kişilerarası Problem Çözme Envanteri (KPÇE) uygulanmıştır. Analize alınan 438 katılımcının verisinden elde edilen bulgularda KPÇE'nin Probleme Olumsuz Yaklaşım, Kendine Güvensizlik ve Sorumluluk Almama alt ölçekleri ile depresyon, kaygı ve stres arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Israrcı-Sebatkar Yaklaşım alt ölçeği için sadece depresyon ile negatif yönde bir ilişki tespit edilirken, Yapıcı Problem Çözme alt ölçeği ile depresyon, kaygı ve stres arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Ek olarak Sorumluluk Almama alt ölçeği ile alkol kullanımı ile pozitif yönde, akademik başarı ile negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Alkol kullanımının aynı zamanda stres, sigara kullanımının ise depresyon, kaygı ve stres düzeyleri ile pozitif yönde ilişkisi olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin yaşı arttıkça kendilerine güvensizliklerinin ve kaygı oranlarının arttığı; kadınların kaygıları ve probleme olumsuz yaklaşımları daha yüksekken, erkeklerin kendilerine daha güvensiz oldukları görülmüştür. Son olarak vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrencilerin Kendine Güvensizlik, Sorumluluk Almama ve Israrcı-Sebatkar yaklaşım alt ölçek ortalama puanlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları bölüm, medeni durumları, gelirleri, aile gelirleri, yaşadıkları yer ve üniversite için taşınmış olmaları ile kişilerarası problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Toplanan veriler uyuşturucu kullanımı için analize uygun sayı ve dağılıma sahip olmadığı için bir sonuç elde edilememiştir. Bulgular tartışma ve sonuç bölümünde literatür ışığında tartışılmış, araştırmanın kısıtlamaları ele alınmış ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.