Browsing by Author "Sumeli, Filiz"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Karşılaştırmalı bir çalışma: İstanbul il merkezinde bulunan üniversitelere ve milli eğitim bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel ortamların incelenmesi(2015) Sumeli, Filiz; Atay, MesudeOkul öncesi dönem, çocuklar için en kritik dönem olması sebebiyle büyük önem teşkil etmektedir. Çocukların gelişimsel ihtiyaçlarını karşılar nitelikte, güvenli fiziksel ortamlar, çocuğa verilen eğitimin niteliğinin artmasını sağlamaktadır. Ülkemizde farklı kurumların çatısı altında olan birçok okul öncesi eğitim kurumları bulunmaktadır. Okul öncesi eğitim kuramlarının fiziksel ortamlarının incelenmesi araştırmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışma kapsamında, İstanbul İl Merkezinde Bulunan Üniversitelere ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel ortamlar incelenmiştir. Buna bağlı olarak araştırmanın temel problemini 'İstanbul İl merkezinde bulunan üniversitelere bağlı okul öncesi eğitim kurumları, üniversite çatısı altındaki vakfa ait okul öncesi eğitim kurumları ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel ortamları bağlı bulundukları kurumlara göre farklılık göstermekte midir?' sorusu oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini İstanbul il merkezinde bulunan, devlet üniversitelerine bağlı beş okul öncesi eğitim kurumu, vakfa ait beş okul öncesi eğitim kurumu, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız beş okul öncesi eğitim kurumu, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokul bünyesindeki beş okul öncesi eğitim kurumu olmak üzere toplam 20 okul öncesi eğitim kurumu oluşturmaktadır. Araştırmaya bu kurumlardan 190 yönetici ve öğretmen dahil olmuştur. 35 sorudan oluşan 'Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fiziksel Ortamların İncelenmesi 'İle İlgili Yönetici / Öğretmen Anketi uygulanmıştır. Araştırma ile ilgili veriler, SPSS ( Statistical packet for social sciences 21) istatistikî analiz programı kullanılarak yapılmış, bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Araştırma sonucunda, OÖEK türlerinde, fiziksel ortamlarla ilgili farklılıklar görülmektedir. MEB'na bağlı ilkokul bünyesindeki OÖEK'da, fiziksel güvenlik denetimi, lavabo ve klozetlerin güvenliğinin sağlanması, bahçe oyun alanlarının diğer OÖE'na göre daha yetersiz olduğu görülmektedir. MEB'na bağlı bağımsız OÖEK'ı ise, İlkokul bünyesindeki OÖEK'na göre daha iyi durumdadır. Üniversitelere bağlı OÖEK'ı, üniversite çatısı altındaki vakfa bağlı OÖEK'ı arasında çok fazla bir fark bulunmamıştır. Üniversite çatısı altındaki OÖEK'ı bütün okul türleri içinde fiziksel ortamlar açısından daha iyi durumdadır. Diğer bir ifade biçimi ile çocukların gereksinimlerine daha çok cevap vermektedir. Araştırmaya katılan OÖEK'ı incelendiğinde, bağlı bulundukları kurumlara göre, bina yeri ve binanın tasarımı açısından farklılıklar görülmektedir. Bundan dolayı, ülkemizde OÖEK'nın bina yapısının ve fiziksel ortamlarının belli bir standartlar yönergesinin olması, bina tasarım aşamasında farklı disiplinlerin bir arada çalışmasıyla ilgili önerilerde bulunulmuştur. Anahtar kelimeler: Okul öncesi eğitim, fiziksel ortamlar,