Karşılaştırmalı bir çalışma: İstanbul il merkezinde bulunan üniversitelere ve milli eğitim bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel ortamların incelenmesi
Abstract
Okul öncesi dönem, çocuklar için en kritik dönem olması sebebiyle büyük önem teşkil etmektedir. Çocukların gelişimsel ihtiyaçlarını karşılar nitelikte, güvenli fiziksel ortamlar, çocuğa verilen eğitimin niteliğinin artmasını sağlamaktadır. Ülkemizde farklı kurumların çatısı altında olan birçok okul öncesi eğitim kurumları bulunmaktadır. Okul öncesi eğitim kuramlarının fiziksel ortamlarının incelenmesi araştırmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışma kapsamında, İstanbul İl Merkezinde Bulunan Üniversitelere ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel ortamlar incelenmiştir. Buna bağlı olarak araştırmanın temel problemini 'İstanbul İl merkezinde bulunan üniversitelere bağlı okul öncesi eğitim kurumları, üniversite çatısı altındaki vakfa ait okul öncesi eğitim kurumları ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel ortamları bağlı bulundukları kurumlara göre farklılık göstermekte midir?' sorusu oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini İstanbul il merkezinde bulunan, devlet üniversitelerine bağlı beş okul öncesi eğitim kurumu, vakfa ait beş okul öncesi eğitim kurumu, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız beş okul öncesi eğitim kurumu, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokul bünyesindeki beş okul öncesi eğitim kurumu olmak üzere toplam 20 okul öncesi eğitim kurumu oluşturmaktadır. Araştırmaya bu kurumlardan 190 yönetici ve öğretmen dahil olmuştur. 35 sorudan oluşan 'Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fiziksel Ortamların İncelenmesi 'İle İlgili Yönetici / Öğretmen Anketi uygulanmıştır. Araştırma ile ilgili veriler, SPSS ( Statistical packet for social sciences 21) istatistikî analiz programı kullanılarak yapılmış, bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Araştırma sonucunda, OÖEK türlerinde, fiziksel ortamlarla ilgili farklılıklar görülmektedir. MEB'na bağlı ilkokul bünyesindeki OÖEK'da, fiziksel güvenlik denetimi, lavabo ve klozetlerin güvenliğinin sağlanması, bahçe oyun alanlarının diğer OÖE'na göre daha yetersiz olduğu görülmektedir. MEB'na bağlı bağımsız OÖEK'ı ise, İlkokul bünyesindeki OÖEK'na göre daha iyi durumdadır. Üniversitelere bağlı OÖEK'ı, üniversite çatısı altındaki vakfa bağlı OÖEK'ı arasında çok fazla bir fark bulunmamıştır. Üniversite çatısı altındaki OÖEK'ı bütün okul türleri içinde fiziksel ortamlar açısından daha iyi durumdadır. Diğer bir ifade biçimi ile çocukların gereksinimlerine daha çok cevap vermektedir. Araştırmaya katılan OÖEK'ı incelendiğinde, bağlı bulundukları kurumlara göre, bina yeri ve binanın tasarımı açısından farklılıklar görülmektedir. Bundan dolayı, ülkemizde OÖEK'nın bina yapısının ve fiziksel ortamlarının belli bir standartlar yönergesinin olması, bina tasarım aşamasında farklı disiplinlerin bir arada çalışmasıyla ilgili önerilerde bulunulmuştur. Anahtar kelimeler: Okul öncesi eğitim, fiziksel ortamlar,
Pre-school period is the most important period since being very critical with regard to children's first educational experience. In order to provide and promote quality education, and cater for their developmental needs, the physical conditions provided for the children should be safe and appropriate. In our country, there are a variety of intuitions which provide pre-school education. The source of this study is to analyze the physical conditions of pre-schools. In this study, the physical conditions of İstanbul's public, private and university pre-schools have been analyzed. Accordingly, the main problem of this study is to find out whether the physical conditions of public, private and university pre-schools show some differences or not. The sample group for this study includes 20 schools: 5 university, 5 private, 10 public schools (Ministry of Education, 5 dependent, 5 independent). 190 principals and teachers have participated in this study. A questionnaire which has 35 items has been conducted to find out the analysis of physical conditions of pre-schools. The data has been acquired through SPSS (Statistical packet for social sciences 21). According to this study, differences have been observed about physical conditions among different institutions. In public schools, it is seen that the control of physical safety, restroom and bathroom safety, and the gardens and playgrounds are insufficient than the other pre-school institutions. It is also seen that the public pre-schools (independent ones) are in a better condition than the pre-schools which are dependent. A significant difference has not been observed among private and public university pre-schools, and it is also observed that university pre-schools have the best physical conditions. In other words, they are better at catering for the needs of the students. Among these different pre-schools, differences have been observed with regard to their institution, location and design of the buildings and the age-range of the students. In the light of this data, it is seen that standardized regulations are necessary to guarantee physical safety and appropriateness of the pre-school buildings. Moreover, some suggestions have been made about the designing process of these buildings; it is recommended that people from different disciplines should come together while a pre-school building is structured. Key words: pre-school education, physical conditions
Pre-school period is the most important period since being very critical with regard to children's first educational experience. In order to provide and promote quality education, and cater for their developmental needs, the physical conditions provided for the children should be safe and appropriate. In our country, there are a variety of intuitions which provide pre-school education. The source of this study is to analyze the physical conditions of pre-schools. In this study, the physical conditions of İstanbul's public, private and university pre-schools have been analyzed. Accordingly, the main problem of this study is to find out whether the physical conditions of public, private and university pre-schools show some differences or not. The sample group for this study includes 20 schools: 5 university, 5 private, 10 public schools (Ministry of Education, 5 dependent, 5 independent). 190 principals and teachers have participated in this study. A questionnaire which has 35 items has been conducted to find out the analysis of physical conditions of pre-schools. The data has been acquired through SPSS (Statistical packet for social sciences 21). According to this study, differences have been observed about physical conditions among different institutions. In public schools, it is seen that the control of physical safety, restroom and bathroom safety, and the gardens and playgrounds are insufficient than the other pre-school institutions. It is also seen that the public pre-schools (independent ones) are in a better condition than the pre-schools which are dependent. A significant difference has not been observed among private and public university pre-schools, and it is also observed that university pre-schools have the best physical conditions. In other words, they are better at catering for the needs of the students. Among these different pre-schools, differences have been observed with regard to their institution, location and design of the buildings and the age-range of the students. In the light of this data, it is seen that standardized regulations are necessary to guarantee physical safety and appropriateness of the pre-school buildings. Moreover, some suggestions have been made about the designing process of these buildings; it is recommended that people from different disciplines should come together while a pre-school building is structured. Key words: pre-school education, physical conditions
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Eğitim kurumları, Fiziki yapı, Fiziksel mekan, Education and Training, Fiziksel çevre, Education establishments, Physical structure, Okul binaları, Physical space, Physical environment, Okul öncesi eğitim, School buildings, Yükseköğretim kurumları, Preschool education, Higher education institutions, Üniversiteler, Universities