Browsing by Author "Uzlar, Burcu"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis İstanbul'daki lise müdürlerinin öğretim liderliği görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algıları (Kadıköy ilçesi örneği)(2019) Gümüşeli, Ali İlker; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırma, okul müdürlerinin öğretim liderliği görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algılarını belirlemeye yöneliktir. Bu araştırmanın evrenini İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki özel ve devlet liseleri oluşturmaktadır. Çalışma evreni olarak araştırmanın örneklemini belirlemek için Kadıköy ilçesinde bulunan 4 özel ve 20 resmi lise tesadüfi olarak seçilmiştir. Bu liselerde görev yapan öğretmenler tarafından okul müdürlerinin öğretim liderliği boyutlarının ne düzeyde algılandığı araştırılmıştır. Gümüşeli'nin (1996) anketi izin alınarak kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında, SPSS programı kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. ANOVA testi sonucu istatistiksel anlamlı bulunan (p<0,05) değişkenlerin iki grup karşılaştırmaları Tukey testi ile yapılmıştır. Devlet lisesi öğretmenleri okul müdürlerinin öğretim liderliği ile ilgili tüm görevleri çoğunlukla, özel lise öğretmenleri de 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' ve 'okulun amaçlarının paydaşlar ile paylaşılması' görevlerini her zaman diğer görevlerini ise çoğunlukla yaptıklarını belirtmişlerdir. Kadın ve erkek öğretmenler okul müdürlerinin tüm görevlerini çoğunlukla yaptıklarını belirtmişlerdir. Sözel dersler, yabancı diller ve uygulamalı dersler öğretmenleri okul müdürlerinin 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' görevini her zaman diğer görevlerini ise çoğunlukla yaptığını belirtmişlerdir. Sözel, sayısal ve uygulamalı dersler ile yabancı diller branşlarındaki öğretmenler de okul müdürlerinin tüm görevlerini çoğunlukla yaptıklarını belirtmişlerdir. Sayısal dersler branşlarındaki öğretmenler okul müdürlerinin görevlerini çoğunlukla yerine getirdiğni ifade etmiştir. 6-10 ve 21 yıl ve üzeri yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre okul müdürleri 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' görevini her zaman yerine getirken diğer görevlerini çoğunlukla yerine getirirler.1-5 yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre okul müdürleri 'öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama' görevini ara sıra yerine getirirken diğer görevlerini çoğunlukla yaparlar. 11-15 yıl kıdeme sahip öğretmenlere göre okul müdürleri tüm görevlerini çoğunlukla yaparlar. Lise ve/veya önlisans mezunu öğretmenlere göre okul 'okulun amaçlarının paydaşlar ile paylaşılması', 'öğretimi denetleme ve değerlendirme', eğitim programını eşgüdümleme', 'öğrenci ilerlemesizi izleme', 'varlığını hissettirme', 'öğretmenlere özendirici ödüller verme' ve 'öğretmenlerin mesleki gelişimlerini' sağlama görevlerini ara sıra diğer görevlerini ise çoğunlukla yaparlar. Eğitim fakültesi mezunu öğretmenlere göre okul müdürleri tüm görevlerini çoğunlukla yaparlar. Diğer lisans ve lisansüstü mezunları öğretmenlere göre okul müdürleri 'öğrencileri öğrenmeye özendirme' görevini her zaman yaparken diğer görevlerini çoğunlukla yaparlar. Öğretmenlerin görüşleri genel olarak okul müdürlerininin öğretim liderliği görevlerini yerine getirmede olumludur. Anahtar Kelimeler: Liderlik, öğretim liderliği, okul müdürü, öğretmen Tarih: Ağustos 2019