Browsing by Author "Uzun, Aynur Lal"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Vaka analizi: savaş ve göç travmasına maruz kalmış Suriyeli bir kız çocuğunun bilişsel davranışçı temelli sanat terapisi seans süreci(2020) Uzun, Aynur Lal; Gökmoğol, Ayşe Özlem MestçioğluAraştırmada, savaş ve göç travmasına maruz kalmış Suriyeli bir kız çocuğu ile yapılan bilişsel davranışçı temelli sanat terapisi seanslarının etkinliği incelenmiştir. Araştırmaya katılan katılımcı Türkiye'de yaşayan, savaş ve göç travmasına maruz kalmış Suriyeli bir kız çocuğudur. Tek bir katılımcı hakkında derinlemesine bilgi almak amacıyla niteliksel çalışma deseni olan vaka analizinden yararlanılmıştır. Katılımcıyı bulmak için kolay ulaşılabilir durum örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada üçgenleme metodu kullanılmış, demografik bilgi formu ve travmatik yaşantıları ortaya çıkaran bilgi formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Katılımcının travmaya bağlı semptomları, seanslara başlamadan önce ve seanslar sonrasında DSM-5 Çocuk Tarafından Derecelendirilen Düzey 1 Kesitsel Belirti Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Seanslar araştırmacının notları, ses kayıtları ve katılımcının çizimleri kullanılarak sunulmuştur. Ses kaydına alınan seanslar araştırmacı tarafından transkripte dökülmüştür ve buradan her seansın ayrı ayrı amacı, içeriği belirlenmiş ve buna göre yorumlanmıştır. 16 hafta boyunca süren seanslar; amaçları, seans içerikleri, katılımcının çizimleri, araştırmacının yorumu ve seansın özeti bölümleri ile sunulmuş ve süpervizyon ile desteklenmiştir. Veri analizleri sonrası seans sürecinin katılıcımda yarattığı etkilere, katılımcının travmatik yaşantılarına olan etkilerine, seans sürecinde ortaya çıkan sanat eserlerinin değerlendirilmesi ve öncelik olmamakla beraber semptomlarına etkisine bakılmıştır. Bilişsel davranışçı temelli sanat terapisi seanslarında ortaya çıkan bulgular katılımcının, kültürel farklılıklardan dolayı, kendini ve yaşadıklarını ifade etmekte zorlandığını, yaşadığı travmatik deneyimlerden olumsuz olarak etkilendiğini ve yaşadığı kayıp nedeni ile yas sürecinde olduğunu ortaya koymuştur. Bulgular yaşadığı deneyimler ile negatif baş etme stratejilerini kullandığını da göstermiştir. Bilişsel davranışçı temelli sanat terapisi seans süreci sonrasında, katılımcının yaşadığı travmatik deneyim ve yas sürecini daha rahat ifade edebildiği, bunlara bağlı ortaya çıkan duyguları kabullendiği ve pozitif baş etme stratejilerine yer vermeye başladığı görülmüştür. Yapılan ön test ve son test karşılaştırıldığında bilişsel davranışçı temelli sanat terapisi seanslarının travma nedeniyle katılımcıda oluşan somatik semptomları, depresyon, dikkat eksikliği, öfke ve huzursuzluk, mani, yenilenen düşünce ve davranış alanları ile ilgili semptomlarını düşürmede etkili olduğu görülmüştür. Sonuç olarak yapılan araştırma, savaş ve göç travmasına maruz kalmış katılımcının deneyimleri ve bilişsel davranışçı temelli sanat terapisinin katılımcıdaki etkilerini derinlemesine incelemesi açısından önemlidir. Yapılan araştırma, bilişsel davranışçı temelli sanat terapisi seanslarının mülteci bir çocuğun yaşadığı travmatik deneyimleri ve yas sürecine etkisini derinlemesine bir perspektiften incelediği için önemlidir.