Browsing by Author "Yancar, Murat"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Halk eğitimi merkezlerinde düzenlenen mesleki ve teknik kurslara devam eden yetişkinlerin bu kursları tercih etme nedenleri ve kursa ilişkin beklentileri (Menemen örneği)(2014) Yancar, Murat; Sucuoğlu, HaleHALK EĞİTİMİ MERKEZLERİNDE DÜZENLENEN MESLEKİ VE TEKNİK KURSLARA DEVAM EDEN YETİŞKİNLERİN BU KURSLARI TERCİH ETME NEDENLERİ VE KURSA İLİŞKİN BEKLENTİLERİ Bu araştırma, Halk Eğitimi Merkezlerinde açılan Mesleki ve Teknik kurslara katılan yetişkinlerin kursları tercih etme nedenlerini ve kurslardan beklentilerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmanın evreni 2013–2014 eğitim öğretim yılında İzmir ili sınırları içinde açılan Mesleki ve Teknik kurslarına kayıtlı kursiyerledir. Araştırmanın örneklemini ise Menemen Halk Eğitimi Merkezinde açılan Mesleki ve Teknik kurslarına kayıtlı yetişkinler (n=1324) oluşturmaktadır. Araştırmada örneklemdeki kursiyerlerin tümüne ulaşılmaya çalışılmış, kurslara kayıtlı olan 544 kişiden geri dönüş alınmıştır. Veriler Demografik Bilgiler, Kursa Katılma Sebepleri ve Kursiyer Beklenti Anketi ile toplanmıştır. Üç kısımdan oluşan ölçeğin birinci kısmında kişisel bilgilere, ikinci kısmında kursu tercih etme nedenlerini ölçmek için toplam 16 ifade mevcuttur, üçüncü kısımda ise kursiyerlerin beklentilerini değerlendirmek için 7 soru yer almıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler kodlanarak bilgisayar ortamında SPSS for Windows 16.0 paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Ölçeğin birinci kısmıyla ilgili verilere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış, her bir değişken için anketler çapraz tablo kullanılarak karşılaştırılmıştır, kursiyer beklentilerinin betimsel yorumlamaları yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır; 1.Kursiyerlerin çoğunluğunun bayan, 36 yaş ve üzeri, evli, çocuk sahibi, lise mezunu, ev hanımı, orta gelire sahip olduğu, çoğunluğunun daha önce kursa katıldıkları tespit edilmiştir. 2.Kursiyerlerin kursları tercih etme nedenleri olarak en önemli buldukları; 'bireysel özelliklerimi geliştirmek için' ve 'meslek edinmek veya mesleğimi geliştirmek' ifadeleri olurken en az önemsedikleri ise, 'sadece merak ettiğim için' ve 'çevremde daha çok takdir görme isteği' ifadesidir. 3.Kursları tercih etme nedenleri olarak, yeni insanlarla tanışma ve yeni arkadaşlar edinme, bedensel ve ruhsal olarak daha sağlıklı olma, içinde bulunduğu stres ve sıkıntıdan kurtulma, toplumun hızlı değişmesine uyum sağlayabilme, boş zamanlarını değerlendirme, günlük yaşamında değişiklik yapma, bireysel özelliklerini geliştirme, asıl işinin yanında ek gelir sağlayacak ikinci bir iş için gerekli bilgi ve beceri edinme, ailesine, çevresine veya çalıştığı kuruma daha faydalı olma, katıldığı kursa çevre tarafından değer verilmesi, meslek edinmek veya mesleğini geliştirme, yeni bir iş için hazırlanma, sadece merak, çevresinde daha çok takdir görme, kurs sonunda alacağı belgeye ihtiyaç duyma, kendisinin ve ailesinin bazı ihtiyaçlarını evde karşılayarak, aile masraflarını azaltma, nedenlerini kursiyerler önemli bulmaktadır. 4.Kursiyerler kurslardan; öğretmen/usta öğretici, ilan, yönetici, internet/telefon arkadaş, eski kursiyerler, muhtarlık, komşu, sergi ziyaretlerinden haberdar olduklarını ifade etmektedirler. Kursiyerlerin %94,1'i istediği kursa, %2,3'ü istemediği kursa katıldığını ifade etmektedirler. İstemediği kursa katılanlar; mahallelerin de istediği kursun açılmamasını ve mesleğinin gereği olarak katıldığını neden olarak ifade etmektedirler. Kursiyerler; yeni şeyler öğrenmek, iyi bir iş sahibi olmak, belge sahibi olmak, el becerilerini geliştirmek, ek gelir sağlamak, dikiş nakış öğrenmek, sosyalleşmek, arkadaş edinmek, öğrendikleriyle evindeki işleri yapabilmek, başarmayı görmek, kendine bir şeyler üretmek, boş zamanlarını değerlendirmek (Hobi), ruhsal ve bedensel olarak rahatlamak amacıyla katıldıklarını ifade etmekteler ve yaz aylarında da kursların devam etmesini istemektedirler. Kursiyerlerin 499'u (%91,7'si)kursların beklentilerini karşıladığını, 24'ü (%4,4'ü) ise beklentilerini karşılamadığını ifade etmektedirler. Beklentilerinin karşılanmamasının nedeni olarak; sınıfların yetersiz olması, yöneticilerin ilgisizliği, sağlıksız şartların olması ve el becerilerini geliştirecek eğitim alamamalarını ifade etmektedirler. Kursiyerlerin 486'sı (%89,3'ü) kurslarda hayal kırıklığına uğramadıklarını, 38'i (%6,9'u) kurslarda hayal kırıklığına uğradıklarını ifade etmektedirler. Hayal kırıklığına uğrayanlar; sınıfların dar olması, toplam kurs saatlerinin uzun olması, makinelerin pis ve bakımsız olması, kurs malzemelerinin eksik olması, sınıfta ayrımcılık yapılması ve üretilen ürünleri satabilecekleri bir yerin olmamasını neden olarak ifade etmektedirler. Kursiyerler; makinelerin yenilenmesi ve bakımlarının yapılmasını, sınıf şartlarının iyileştirilmesini, kursiyerlere malzeme teminin yapılmasını, kurs toplam sürelerinin kısaltılmasını, ulaşım sağlanmasını, kurslar hakkında tanıtım ve reklam yapılmasını, daha çok kurs açılmasını, staj ve uygulama eğitiminin verilmesini ve yapılan ürünler için satış yeri yapılmasını öneri olarak ifade etmektedirler.