Sanatta Yeterlik Tezleri / Proficiency in Art Theses
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4175
Browse
Browsing Sanatta Yeterlik Tezleri / Proficiency in Art Theses by Department "Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Müzik Ana Sanat Dalı / Müzik Sanat Dalı"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Specialist Thesis Çamşıhı Dialect in the Context of Musical Performances and Identity Indicators(2025) Yamak, Sevim; Varlı, Özlem DoğuşBu tez çalışması,'Müzik Performansları ve Kimlik Göstergeleri Bağlamında Çamşıhı Ağzı' başlığı altında, Çamşıhı Bölgesi'nin müzik kültürü ve müzikal kimliği üzerinde yapılan sanatta yeterlilik tezidir. Söz konusu bu tezde şu soruların cevapları aranmıştır. Çamşıhı ağzı müzik performansları, toplumsal kimliklerin inşasında nasıl bir rol oynamaktadır ve müziklerin fonetik, spectrum ve spektogram analizi, bu kimlik gösterimlerini nasıl ortaya koymaktadır? Çamşıhı ağzı müzik performansları, yöresel ağız ve şiveyi kullanarak toplumsal kimliklerin inşasında nasıl bir rol oynamaktadır? Çamşıhı ağzı müzik performansları, günlük ritüeller ve bölge halkının müzik kültürü belleği bağlamında toplumsal kimliklerin inşasında nasıl bir rol oynamaktadır ve bölgenin müziksel farklılıkları, yakın çevreleriyle karşılaştırıldığında kimlik göstergelerini nasıl şekillendirmektedir? Literatürde Çamşıhı yöresi ozanlık geleneği üzerine çeşitli çalışmalar yapılmış olsa da, genel olarak Çamşıhı müzik kültürü ve Çamşıhı Ağzı üzerine yeterli kaynak ve araştırma olmadığı tespit edilmiştir. Sözlü kültürde sürekliliğini devam ettiren bu gelenekle ilgili özelliklerin yazılı hale getirilmesine duyulan ihtiyaç, tezin yapılmasında etki eden en önemli faktör olmuştur. Sözlü kültürü yazılı metin üzerinde anlatma ve anlama sürecinin gerçekleşmesinde, müzik performansını ve toplumsal kimlik üzerindeki etkilerini anlamaya yönelik olarak, yörede kullanılan ağız özellikleri ile vokalda kullanılan ses tekniklerinin analiz edilmesine özen gösterilerek gerçekleştirilen bir süreç olmuştur. Alan araştırmasında elde edilen verilerin fonetik açıdan incelenmesi ve spektrogram analizlerinin yapılmasıyla, kültürel bağlamın dinamiklerini anlamanın yanı sıra, somut gösterimlerle yazılı bir literatür oluşturulmasına katkı sağlamak hedeflenmiştir. Bu şekilde, müziğin toplumsal bağlamdaki performansını ve kimlik inşasını anlamak mümkün hale gelmektedir. Çamşıhı yöresi müziklerinin icraları Performans Teori kuramı ve kimlik kuramları kuramsal çerçevesi ile dinleyici, mekân, zaman ve aidiyet bağlamlarında ele alınmıştır. Çamşıhı yöresi müziklerinin diğer yöre müziklerinden farklılıkları, özel icra teknikleri kültürel kimlik bağlamında değerlendirilmiştir. Yörenin kendine özgü müzikal yapıları, yöresel ezgi kalıpları, yörede alan araştırması sırasında elde edilen müzik performansı örnekleri hem vokal icra hem de çalgısal icra olarak yörenin özel üslup ve tavrını ortaya koymaktadır. Araştırma sırasında karşılaşılan ve kaydedilen Türk Halk Müziği formları arasında bulunan uzun havalar, Çamşıhı yöresinde yaygın olarak karşımıza çıkmaktadır. Yörenin karakteristik özelliğini gösteren kalıp ezgilerin yanı sıra, ezgilere giydirilen söz kalıpları da yöreye ait müzik performansı ve müzik kimliğini yansıttığı gözlenmektedir. Sözü edilen uzun havaların vokal performanslarının ise yörenin üslup tavır özelliklerini en iyi yansıtan özelliğe sahip olduğu görülmektedir. Benzer biçimde çalgı icrası (baglama) esnasında kullanılan 'sarma' tekniği de yörenin müzik kimliğini yansıtan önemli unsurlardandır. Alan araştırması metodolojisi kullanılan çalışmada, yukarıda bahsedilen bulguların elde edilişi etnografi, netnografi tekniği ve bu tekniklerin içinde yer alan görüşme, yerinde gözlem, katılımcı gözlem yöntemleriyle gerçekleşmiştir.Specialist Thesis Frédéric Chopin'in si bemol minör sonatı ile Franz Liszt'in si minör sonatının stil ve virtüozite açısından karşılaştırılması(2022) Çevik, Elif Candaş; Feridunoğlu, Z. LaleBu sanatta yeterlik tezinde, Frédéric Chopin ve Franz Liszt'in stil ve virtüozite açısından karşılaştırmasının detaylı bir şekilde araştırma ve incelemesi yapılmaktadır. Romantik dönemin bu en önemli iki bestecisinin hayatları ve sanatsal gelişimleri ele alınarak müziğe yaptıkları büyük katkıları incelenmiştir. Romantizmin tüm Avrupa'da egemen olduğu dönemde besteler yapmış ve her ikisi de çok iyi piyanist ve besteci olmalarına rağmen, aralarında stil (üslup) ve virtüozite (çalgıda ustalık) bakımından önemli farklar mevcuttur. Mevzu bahis bu farkları tespit etmeye yönelik olarak, belli başlı eserleri arasından en önemlileri olan Chopin'in Si bemol minör no. 2 ve Liszt'in Si minör sonatlarının müziksel analizleri yapılmıştır. Chopin; genel olarak piyano müziğine yoğunlaşmış tek besteci olarak orkestrasyonu daha arka planda bırakmıştır. Ayrıca kendisi modern piyano tekniğinin kurucusu olarak anılmanın ötesinde, şahsına has rubatosu olan ve süs notalarını ezgi ile bütünleştiren ilk besteci ve piyanisttir. Liszt ise; piyano virtüozlerinin en parlağı olarak, piyanoyu sanki tek başına bir orkestra imiş gibi ele alarak orkestranın tüm renklerini piyanoda arayan besteci olarak bilinmektedir. Bunun dışında, 'senfonik şiir' adını alan yeni bir türü orkestra müziğine kazandırmıştır. Daha da ileri giderek, orkestranın bulunmadığı yerlerde halka orkestra eserlerini tanıtmak için bu eserleri solo piyanoya uyarlamıştır.Specialist Thesis Johannes Brahms op.38 çello piyano sonatına piyanistik açıdan yorum önerisi(2022) Kazancıoğlu, Didem; Feridunoğlu, Zeynep LaleJohannes Brahms Romantik Dönem'in en önemli bestecilerinden biridir. Çello piyano için yazılmış olan op.38 no'lu sonatı bestecinin baş yapıtlarından sayılır. Bu sonat, piyanonun da ön plana çıkarıldığı, Oda müziği geleneğine farklı bir bakış açısı getirmiş sonatları arasındadır. Araştırma için geniş bir literatür taraması yapılmıştır. Buna ek olarak, sonatın her bölümü müzikal olarak incelenmiştir. İncelemeler form açısından ve armonik açıdan yapılmış, nüanslar, tempolar belirtilmiş, her iki enstrümanın her bölüm içinde nasıl öne çıkarıldığına değinilmiştir. Bu belirlemelerin ışığında bestecinin piyanoyu çello kadar önemsediği, her iki enstrümanı eşit ağırlıklı düşünerek tasarladığı ve sonatı Barok, Klasik ve Romantik dönemlerin form ve armonik özellikleri göz önünde bulundurarak yazdığı sonucuna varılmıştır. Bu çalışmada piyanonun eşlik enstrüman olmanın dışında, solistik özellikler içeren yanlarına dikkat çekilmiştir. Bu tezde sonat analiz edildikten sonra bir piyanistin nasıl yorumlayacağına dair gerekli ve faydalı öneriler sunulmuştur. Yorum önerileri yapılırken; parmak numaraları, artikülasyon ve nüansların önemine değinilmiş, edisyonda yazan işaretlerin ne şekilde yorumlanması gerektiği belirtilirken, edisyonda yazmayan ancak pratikte kolaylık sağladığı gözlemlenen öneriler de eklenmiştir. Op. 38 no'lu Çello Piyano Sonatı'nın incelenmesine ek olarak, sonatın performans kaydı da tezle beraber sunulmuştur. Sonatı icra ederken pratikte piyanistlerin karşısına çıkan sorunları gidermek için çözümler üretilmiş, böylece önerilerden faydalanmak isteyen meslektaşlarım, performans kaydını da dinleyerek yapılan önerilerin icra esnasında nasıl sonuç verdiğini gözlemleyebileceklerdir.Specialist Thesis Musical Analysis of Buhûrizade Mustafa Efendi (Itri)'s Work Named Neva Kar in the Context of Differences in Interpretation(2024) Eyyüpoğlu, Özge; Özdemir, ErhanBu çalışmada Klasik Türk Müziği'nin bestekârlarından biri olan Buhurizade Mustafa (Itrî) Efendi'nin kısa hayatı ve dönemi araştırılmıştır. Neva makamında ve kâr formunda bestelemiş olduğu eserin, Bekir Sıtkı Sezgin'in ve Münir Nurettin Selçuk'un icraları ile Darülelhan İcra Korosu kayıtları incelenmiş, bu icralar notaya alınarak yorum farklılıkları üzerinden analizleri yapılmış ve bu farklılıklar tez içerisinde yer alan ilgili bölümlerde vurgulanmıştır. Bu konunun ele alınmasındaki amaç; Itrî ve Neva Kâr'ı hakkında güncel ve yazılı bir kaynak daha ortaya koymak ve araştırmada incelenen sanatçıların icraları aracılığı ile yorum farklılığı konusunun önemi üzerinde bir kez daha durmaktır. Çalışmamızın ikinci bölümünde tarihsel arka plan üzerinde durularak, Buhurizade Mustafa (Itrî) Efendi'nin hayatı, eserleri, yaşadığı yıllardaki siyasi yapı ve müzik etkileşimi hakkında bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde kuramsal çerçeve içerisinde Türk Müziği'nde yorum unsuruna değinilerek yorum unsurlarında kullanılan icra teknikleri tanımsal bağlamda ele alınmıştır. Dördüncü bölümde ise Kâr formu hakkında genel bilgi verilerek, eser farklı icracılardan ayrı ayrı dinlenerek dikte edilmiş ve elde edilen notalar üzerinden yorum farklılıklar belirlenmiştir. Belirlenen farklılıklar üç icra yapısı içinde karşılaştırmalı şekilde yapısalcı analize tabi tutularak detaylıca irdelenmiştir.Specialist Thesis Soprano repertuvarından seçme eserlerin çalışılmasına yönelik ısıtma egzersizleri ve performans sonrası ses soğutma(2021) Narin, Simge; Kürkçüoğlu, SetaVarolduğu ilk andan günümüze insanoğlu, diğer canlılara göre entelektüel olarak evrimleşmiş, dili bir iletişim aracı olarak kullanmayı öğrenmiştir. Şarkı söylemek, insan sesinin gelişiminin büyük bir parçası olmuş, bir iletişim aracı olarak duygu aktarımının en sanatsal yönlerinden biri sayılarak hayatlarımızın bir parçası olmuştur. Gösterdiği bu büyük gelişim ile şarkı söyleme eylemini de geliştiren insanoğlu, dini ritüellerden başlayan bu süreci Opera Sanatının yaratılmasına kadar sürdürmüş ve sesini geliştirerek eserleri icra edecek güce kavuşmayı başarmıştır. Opera icra etmek kesinlikle kolay bir eylem değildir. Büyük bir güç gerektirir. Bu gücü kontrol etmek de ayrıca uzun bir eğitim sürecini kapsamaktadır. Bir şan eğitmeninin öğrencisinin sesini olanakları doğrultusunda eğitmesi için elbette önce sesi oluşturan organların işlevlerini iyi bilmesi ve öğrencisine de kavratması gerekmektedir. Bu organların sağlıklı düzeyde yaşam boyu korunumunun sağlanması için gerekli olan tüm eylem ve alışkanlıkların kazandırılması ve bu davranışların rutin haline getirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada sesi oluşturan organlar ve bu organların sesin oluşumundaki fonksiyonel işlevleri sunulmuştur. Ayrıca ses eğitimine yeni başlamış soprano sesler konu edinilmiş ve bu seslerin belirli bir aşama kaydetmesi adına başlangıç seviyelerine yönelik seçilmiş eserler üzerinden teknik kazanımların sağlanması için hem sesi ısıtma hem de ses soğutma egzersizleri sunulmuştur. Sunulan ses egzersizleri, hem parçalara uygun olarak seçilmiş hem de tüm ses eğitimi öğrencilerinin faydalanabileceği egzersizlerden oluşturulmuştur. Ülkemizde son yıllarda önemi ortaya çıkan ve yeni yeni ses getirmeye başlayan performans sonrası ses soğutma egzersizlerinin gerekliliğine vurgu yapılarak, bilimsel çalışmalardan derlenmiş performans sonrası ses soğutma egzersizi önerilerinde bulunulmuştur. Bu çalışmada Türkçe kaynak sınırlılığı göz önüne alınarak geniş bir yabancı kaynak taramasına yer verilmiş, ses eğitimi alanına yönelik derlenmiş bir Türkçe kaynak sağlamak amaçlanmıştır.