Bal, Servet
Loading...
Name Variants
Servet Bal
Bal Servet
Servet BAL
Servet, Bal
Bal, Servet
S., Bal
BAL Servet
Bal, S.
Bal Servet
Servet BAL
Servet, Bal
Bal, Servet
S., Bal
BAL Servet
Bal, S.
Job Title
Prof.Dr.
Email Address
servet.bal@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output
2
Articles
0
Citation Count
0
Supervised Theses
2
2 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Master Thesis Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan eğitimcilerin Covıd-19 fobisi düzeylerinin demografik bilgilere göre incelenmesi(2022) Kalender, Funda; Bal, Servet; Bilgin, Hülya; Çocuk Gelişimi / Child DevelopmentBu araştırmanın amacı; özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde çalışan eğitimcilerin Covid-19 pandemisinde sahadaki aktif çalışmalarının devamlılığı sırasında Covid-19 fobi düzeylerinin demografik bilgilere göre incelenmesidir. Araştırmanın ulaşılabilir evrenini İstanbul'un Pendik, Sancaktepe, Ümraniye ilçelerinde yer alan toplam 30 kurumda çalışan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki eğitimciler oluşturmaktadır. Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklemini ise amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen bu okullarda çalışan gönüllülük ilkesiyle araştırmaya katılan 200 eğitimci oluşturmaktadır. Demografik Bilgiler Formu: Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan eğitimcilerin, Covid-19 Pandemi sürecinde içinde bulundukları koşulları belirlemeye yönelik, araştırmacı tarafından oluşturulan 21 soruluk 'demografik bilgiler' formundan oluşmaktadır. Araştırmada Arpacı, Baloğlu ve Karataş (2020) tarafından geliştirilen Covid-19 Fobisi Ölçeği kullanılmıştır. Ölçekte yer alan; Psikolojik etken, Psikosomatik etken, Ekonomik etken ve Sosyal etkenleri incelemek amacıyla 4 ana faktör altında incelemeler yapılmıştır. Her alt boyut için beş soruluk maddeler bulunmaktadır. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde çalışan eğitimcilerden demografik bilgiler formu ile beraber Covid-19 fobisi ölçeği kullanılarak yapılan çalışmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda eğitimcilerin belirlenen başlıklara göre Covid-19 pandemisinden etkilendikleri belirlenmiştir. Yapılan araştırma sonucunda ikili parametrik testler kullanılarak sonuçlara ulaşılmıştır. İç tutarlılık düzeyleri incelendiğinde Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısının Covid-19 Fobisi Ölçeği için 0,97 psikolojik boyut için 0,87: somatik boyut için 0,94; sosyal boyut için 0,92 ve ekonomik boyut için 0,92 olarak hesaplanmıştır. Eğitimcilerden toplanan bilgiler doğrultusunda yüksek güvenirliliğe sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Erkek eğitimcilerin Covid-19 fobisinden daha çok etkilendikleri ortaya çıkmıştır. Eğitimciler içerisinde psikolog unvanıyla çalışan eğitimcilerin Covid-19 fobisi ölçeğinden anlamlı şekilde puan ortalamaları yüksek bulunmuştur. Eğitimciler içerisinde Uzman Öğreticiler: somatik ve ekonomik boyutta en düşük Covid-19 fobisinden etkilenme düzeyine sahiptirler. Zihinsel engelli grup ile çalışmayan eğitimcilerin Covid-19 Fobisi ve alt toplam puan ortalamasının anlamlı şekilde yüksek olduğu gözlenmiştir. İşitme engelliler ve Yaygın bozukluk ile çalışan eğitimcilerin Covid-19 fobisinden etkilenme düzeylerinde anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Covid-19, kronik rahatsızlığı olan bireylerde ağır seyir eden hastalık süreci hatta ölümcül sonuçlara sebebiyet vermesinden dolayı kronik rahatsızlıkları olan bireylerin daha fazla etkilendiği görülmüştür. Eğitimciler, Covid-19 sebebiyle psikolojik desteğe ihtiyacı olduğuna inanmaktadır. Eğitimcilerin iş kaybı endişesiyle ekonomik olarak zarar görmekten kaygı duydukları ve çalıştıkları kurumdaki öğrencilerinden bulaşabilecek bir Covid-19 pozitif test sonucu doğrultusunda ailelerine bulaştırmaktan korktukları ortaya çıkan bulgulardandır. Covid-19 Pozitif test sonucu alan kişilerin, test sonucu negatif alan kişilere oranla Covid-19 fobisinden daha fazla etkilendikleri görülmüştür. Aşı yaptıran eğitimcilerin somatik ve ekonomik boyut ortalamasının anlamlı şekilde yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ailesinde Covid-19 pozitif test sonucu alan eğitimcilerin anlamlı şekilde Covid-19 fobisinden daha fazla etkilendikleri tespit edilmiştir. Özel gereksinimli bireylerin hijyen bilgisinin yetersiz olduğu ve eğitimcilerin çalıştıkları kurumda ortak kullanım alanlarında yeterli temizliğin olmamasından kaynaklı etkilendikleri ortaya çıkmaktadır. Öğrencileri içerisinde Covid-19 pozitif test sonucu alan öğretmenlerin Covid-19 fobisinden daha fazla etkilendiği görülmektedir. Özel gereksinimli bireylerin sosyal mesafe ve kurallarına uymamalarından endişe eden eğitimcilerin Covid-19 Fobisi ve alt boyut toplam puan ortalamasının anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Eğitimcilerin yaşları ve çocuk sayıları arttıkça Covid-19 fobisinden etkilendikleri görülmektedir. Haftalık girilen ders saati arttıkça öğrenciler ile bireysel temasın artmasından dolayı Covid-19 bulaşma riski artmaktadır. Bu sebeple eğitimcilerin Covid-19 fobisinden etkilenme düzeyleri daha yüksektir. 30 yaş üstü eğitimcilerin Covid-19'dan etkilenme oranları daha yüksek olduğu görülmüştür. Medeni durum ve çocuk sahibi olma değişkeninin Covid 19 fobisine anlamlı bir etkisi olmadığı gözlenmiştir. Dil ve konuşma bozukluğu ve öğrenme bozukluğu grupları ile çalışan eğitimcilerin Covid 19 fobisinden etkilenme düzeylerinin çok düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Covid-19, özel eğitim, özel eğitim ve rehabilitasyon merkeziMaster Thesis Farklı alanlardaki eğitimcilerin; mesleki olarak koronavirüsten etkilenme durumları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi(2022) Yusoğlu, Nida Nur; Bal, Servet; Köse, Nazife Hülya Bilgin; Çocuk Gelişimi / Child DevelopmentBu çalışmada, farklı alanlardaki eğitimcilerin (okul öncesi öğretmeni, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, rehber öğretmeni ve sınıf öğretmeni) mesleki olarak dünya genelinde yaşanan Covid-19 salgınından etkilenme durumlarının ve kaygı düzeylerinin incelenmesine yönelik olup tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu; İstanbul ilinin Anadolu yakasındaki Kadıköy, Ümraniye ve Üsküdar ilçelerindeki okul öncesi öğretmenleri, rehber öğretmenler, çocuk gelişimi ve eğitimcileri ile sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini 250 eğitimci oluşturmaktadır ve çalışma gönüllülük esasına dayanmaktadır. Çalışmada araştırmacı tarafından hazırlanan 29 tane kapalı uçlu sorudan oluşan 'bilgi formu' ve 'Koronavirüs Kaygı Ölçeği' kullanılmıştır. Koronavirüs Kaygı Ölçeği için; iç tutarlılık düzeylerinin incelenmesi sonucunda Cronbach Alpha değeri 0,80 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular ölçüm aracının güvenilirliğe sahip olduğunu göstermektedir. Çalışmada, Koronavirüs Kaygı Ölçeği için hesaplanan çarpıklık (1,02) ve basıklık (0,11) değerlerinin incelenmesinin sonucunda parametrik testlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Çalışmada en yüksek koronavirüs kaygısı hissedenlerin çocuk gelişimi ve eğitimcisi ünvanı ile çalışan eğitimciler olduğu görülmektedir. Kadın ve erkek olmanın koronavirüs kaygı durumuna bir etkisi bulunmamaktadır. Farklı yaş gruplarındaki eğitimcilerin, evli ve bekar eğitimcilerin, çocuk sayılarına göre eğitimcilerin, eğitim durumlarına (lisans/ön lisans ve yüksek lisans/doktora mezunu) göre eğitimcilerin, mesleki kıdem sürelerine göre eğitimcilerin, özelde ve devlette çalışan eğitimcilerin koronavirüs kaygı düzeyleri benzer bulunmuştur. Kronik rahatsızlığı olan eğitimcilerin kronik rahatsızlığı olmayanlara göre koronavirüs kaygısının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Covid-19'un hayatını 'oldukça etkilediğini' düşünen eğitimcilerin koronavirüs kaygısının 'biraz etkilediğini' düşünen eğitimcilerden daha yüksek olduğu görülmektedir. Covid-19 hastalığını geçiren ve geçirmeyen eğitimcilerin, karantinada kalmış ve kalmamış eğitimcilerin, ailesinde ve yakınlarında Covid-19 öyküsü olan ve olmayan eğitimcilerin, Covid-19 nedeni ile yakınını kaybeden ve kaybetmeyen eğitimcilerin koronavirüs kaygılarının benzer olduğu saptanmıştır. Covid-19 sürecinde mesleği ile ilgili 'oldukça kaygılanmış' olan eğitimcilerin koronavirüs kaygıları en yüksek, 'hiç kaygılanmayan' eğitimcilerin koronavirüs kaygıları ise en düşük bulunmuştur. Pandemi sürecinde çalışan veya çalışmayan eğitimcilerin, öğrencilerin eğitime ilgisinin azaldığını düşünen eğitimcilerin ve değişmediğini düşünen eğitimcilerin ve pandemide öğrencilerinin eğitime uyumlu veya uyumsuz olmaları koronavirüs kaygıları benzerdir. Eğitimcilerin pandemide eğitime uyumlarına bakıldığında 'uyumsuz' olduğunu düşünenlerin 'uyumlu' olduğunu düşünenlere göre daha yüksek koronavirüs kaygısı yaşadıkları görülmektedir. Pandemide mevcut bilgilerini eskisi gibi sunabildiğini veya sunamadığını düşünen eğitimcilerin, pandemi sürecinde derslerin veriminin öğrenciler için azaldığını ve değişmediğini düşünen eğitimcilerin, pandemide öğrencilerin derslerinde gerileme olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin, pandemide veliler ile iletişimde azalma olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin, öğrencilerle iletişimdeki değişimlerine göre eğitimcilerin ve öğrencilerin eşit imkana sahip olmasındaki değişim kategorileri (azaldı, arttı, değişmedi) için eğitimcilerin koronavirüs kaygı düzeyleri benzerdir. Pandemi sürecinde 'tüm öğrencileri' eğitim materyali sağlama sorunu yaşayan eğitimcilerin koronavirüs kaygıları anlamlı şekilde 'en yüksekken', 'bazı öğrencileri' sorun yaşayan eğitimcilerin anlamlı şekilde koronavirüs kaygılarının 'en düşük' olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Pandemi sürecinde öğrencilerin derse uyumunda azalma olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin koronavirüs kaygı puanlarında herhangi bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca pandemi sürecinde öğrencilerin derse isteksiz olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin koronavirüs kaygı puanlarında herhangi bir farklılık görülmemiştir. Bulunduğu kurumun pandemi dönemi içerisinde yeterli şekilde önlem almadığını düşünen eğitimcilerin koronavirüs kaygılarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: okul öncesi öğretmeni, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, rehber öğretmen (psikolojik danışman), sınıf öğretmeni, koronavirüs, kaygı, pandemi