Candan, Nazlı

Loading...
Profile Picture
Name Variants
CANDAN Nazli
Çandan Nazlı
Candan, Nazli.
Candan, Nazlı
Nazli CANDAN
Candan, N.
Nazli Candan
CANDAN Nazlı
N., Candan
Nazlı CANDAN
Nazlı, Candan
Nazlı Candan
Çandan, Nazlı.
Candan, Nazli
Candan Nazlı
Candan Nazli
Job Title
Dr.Öğr.Üyesi
Email Address
nazli.candan@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Bibliometrics summary could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Master Thesis
    Hemşirelerde bilinçli farkındalığa temelli programın algılanan stres ve öz-şefkat üzerine etkisi
    (2019) Candan, Nazlı; Yıldırım, Nazmiye
    Bu çalışma, Bilinçli Farkındalık Temelli Programın hemşirelerin farkındalığı, algıladıkları iş stresi ve öz-şefkat düzeyleri üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Ön-son test yarı deneysel desendeki bu araştırma, Mart ve Nisan 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bir eğitim ve araştırma hastanesinin Nöroşirurji Kliniği ve Yoğun Bakımı'nda çalışan toplam 29 hemşire oluşturmuştur. Power analizi (G*Power 3.1.9.2) ile hesaplanan minimum örneklem sayısına ulaşılarak, araştırma 18 hemşirenin dört haftalık Bilinçli Farkındalık Temelli Eğitim Programı'na katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistik yöntemleri, Wilcoxon Signed Ranks test, Mann Whitney U testi, Spearman's Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan hemşirelerin yaş ortalaması 30,33±9,61 (20-49), ortancası 25 yaştır. Çoğu (%72,2) lisans mezunu ve (%83,3) bekârdır. Meslekte çalışma süreleri 1 ile 28 yıl arasında değişmekte olup, ortalaması 9,39±10,47 yıldır. Hemşirelerin %27,8'i Nöroşirurji Kliniğinde ve %72,2'si Nöroşirurji Yoğun Bakım Ünitesinde çalışmaktadır. Mevcut birimde çalışma sürelerinin ortalaması 5,50±8,13 (1-27) yıl olarak saptanmıştır. Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Ölçeği toplam puanı ortalaması eğitim öncesi 57,44±12,81 (38-76), eğitim sonrası 64,22±13,93 (36-84) puandır. Hemşirelerin eğitim öncesine göre eğitim sonrası bilinçli farkındalık toplam puanındaki artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0,022). Hemşirelerin Algılanan Stres Ölçeği toplam puanı ortalaması eğitim öncesi 27,94±6,02 (19-37), eğitim sonrası 22,44±6,93 (9-31) puandır. Hemşirelerin eğitim öncesine göre eğitim sonrası algılanan stres toplam puanındaki düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0,009). Bu sonuç ölçeğin yetersiz öz-yeterlik (p=0,031) ve stres/rahatsızlık algısı (p=0,005) alt boyutları için de geçerlidir. Hemşirelerin Öz-Duyarlık Ölçeği toplam puanı ortalaması eğitim öncesi 70,06±18,20 (43-98), eğitim sonrası 88,50±19,46 (46-116) puandır. Hemşirelerin eğitim öncesine göre eğitim sonrası öz-duyarlık toplam puanındaki artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0,001). Eğitim sonrası ölçeğin öz-sevecenlik (p=0,001), öz-yargılama (p=0,001), paydaşımların bilincinde olma (p=0,001), izolasyon (p=0,002), bilinçlilik (p=0,001) ve aşırı özdeşleşme (p=0,001) alt boyut puanlarındaki değişim de istatistiksel olarak anlamlı saptanmıştır. Eğitim sonrası Algılanan Stres Ölçeği toplam puanı ile hemşirelerin yaşları, meslekte ve mevcut birimde çalışma süreleri arasında negatif yönde orta düzeyde ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca Nöroşirurji Yoğun Bakım Ünitesindeki hemşirelerin eğitim öncesine göre eğitim sonrası hem algılanan stres (p=0,011), hem de öz-duyarlılık (p=0,002) toplam puanındaki değişimin istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Sonuçta, dört haftalık Bilinçli Farkındalık Temelli Eğitim Programı'nın katılımcıların algıladıkları stres düzeyinin azalmasında, bilinçli farkındalık ve öz-şefkat düzeyinin artmasında etkili olduğu belirlenmiştir. Eğitimin, hemşirenin yaşı ve çalışma süresi artıkça stres düzeyinin azalmasında daha etkili olabileceği görülmüştür. Bilinçli Farkındalık Temelli Eğitim'in daha geniş örneklemde uygulanarak bu sonuçların test edilmesi önerilmektedir.