Kıvanç, Ömer Cihan

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Ömer Cihan, Kıvanç
Ö. C. Kıvanç
Kivanc Omer Cihan
Kivanc, Omer
Kivanc, Cihan
Kivanc O.
Ömer C. Kıvanç
KIVANÇ Ömer Cihan
Ömer Cihan Kıvanç
Kıvanç, Ömer
Kıvanç, C.
Kıvanç Ö.
Ö. C. KIVANÇ
Ömer Cihan KIVANÇ
Omer Cihan KiVANC
KiVANC Omer Cihan
Kıvanç, Ömer Cihan
O. C. Kivanc
Ö. Cihan Kıvanç
Omer C. Kivanc
Kıvanç Ömer Cihan
Kivanc, C.
O. Cihan Kivanc
Kıvanç, Ö.
Kıvanç, Cihan
O. C. KiVANC
Kivanc, O.
Kivanç Ö.
Omer Cihan Kivanc
Kivanc, Omer Cihan
Kivanc, O. Cihan
Kivane, Omer Cihan
Kıvanç, Ömer Cihan
Kivanc, O. C.
Kivanc,O.C.
Job Title
Doç.Dr.
Email Address
cihan.kivanc@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

42

Articles

19

Citation Count

0

Supervised Theses

10

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 42
  • Article
    Citation Count: 0
    Design and Implementation of an Electric Actuated Valve for Precise Fluid Control
    (2019) Kıvanç, Ömer Cihan; Üstün, Özgür; Tosun, Gürkan; Oğuz, Ender; Mutlu, Yaşar
    Fluid control is one of the essential automation application area in industry. In order to fluidcontrol effectively and precisely, valves which are crucial components, need a controlled rotatingmotion which leads to implement electric motors, electronic controller and gear systemsaltogether. In this study, an electric motor actuated valve system is designed and prototyped. Thedesign phases are including switch mode power supply (SMPS) design, motor controller circuitdesign, mechanical implementation and controller design. The designed valve system ismanufactured and tested using multi-disciplinary fashion. The application problems are solvedby using the proper control techniques and strategies. The precise position control of butterflydisc is also achieved. According to the related industrial standard and application requirements,the experimental results show the effectiveness of the design approach.
  • Master Thesis
    Load sharing strategy using intelligent controller of hybrid vehicle with fuel cell, battery and ultra-capacitor energy storage
    (2022) Kıvanç, Ömer Cihan; Kıvanç, Ömer Cihan; Ahmed, Oday Ali
    Bu çalışmada, yakıt hücresi, pil ve ultra kapasitör entegreli hidrojen yakıt hücreli hibrit elektrikli araçlar için yüksek dinamik yanıta ulaşmak ve enerji depolama kaynaklarının yüksek verimliliğini korumak için akıllı bir kontrolör önerilmiştir. Geliştirilen kontrolör, önerilen sistemin güç akışını, hidrojen yakıt hücreli hibrit elektrikli araçlar için optimal olacak şekilde akıllı bir izlemede yönetir. Bu çalışmanın başarısı bir Enerji yönetim sistemi (EMS) ile ilgilidir; bu sayede üç güç kaynağının mekanizma performansları ile yüksek verimde çalışmasını sağlamak için verimli yönetim geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Bu çalışmada, her bir güç kaynağının hızlı dinamik tepkisini korurken, bu üç güç kaynağı arasındaki dağılımın kontrol edilmesi ve yüke verimli, güvenilirlik ve memnuniyet olarak beslenmesi sağlanmıştır. Bulanık Mantık Denetleyicisi (FLC) ve Yapay Sinir Ağları (YSA), EMS gereksinimlerini karşılamak ve yük güç taleplerini verimli bir şekilde karşılamak ve daha az hidrojen tüketimi kullanmak için kullanılır. Ayrıca, önerilen Dalgacık Sinir Ağı ve Tekrarlayan Dalgacık Sinir Ağı'nın kontrol stratejileri, sırasıyla WNN-PI ve RWNN-PI olarak adlandırılan PI denetleyicisi ile bağlantılıdır; bu sayede parametreleri Parçacık Sürü Optimizasyonu (PSO) algoritması kullanılarak ayarlanır. Kontrol stratejileri, yakıt hücresinin ve pilin çıkışını kontrol eden ve DC barasının istenen voltaj seviyesini sağlayan ve aynı zamanda enerjiyi muhafaza eden güç koşullandırma birimi dönüştürücüleri ile pil ve ultra kapasitör şarj durumunu (SOC) dikkate almak için kullanılır. 300 voltta kararlı voltaj. Önerilen sistemin ADVISOR Simülatörü kullanılarak test edilmesi için çeşitli araç sürüş çevrimleri uygulanırken, sistemin analiz ve değerlendirmeleri MATLAB/Simulink ortamında yapılmıştır.
  • Article
    Citation Count: 1
    An integrated approach for the development of an electric vehicle powertrain: design, analysis, and implementation
    (Tubitak Scientific & Technological Research Council Turkey, 2018) Tuncay, Ramazan Nejat; Gökçe, Can; Kıvanç, Ömer Cihan; Kivanc, Omer Cihan; Tosun, Gurkan; Gokce, Can; Cakan, Murat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering; Otomotiv Mühendisliği / Automotive Engineering
    Electric motor and power electronic systems are essential elements for the performance and efficiency of electric vehicles (EVs) and hybrid electric vehicles. The inadequacy of the range due to battery limitations is compensated by powertrain solutions and innovative control algorithms. Future targets of electric powertrains are mostly based on weight, space, and efficiency issues. Highly efficient low-volume and lightweight propulsion systems increase the performance of EVs and also enhance their importance as an alternative to internal combustion engine vehicles. In this paper, a detailed propulsion system design study is presented by considering all of the important constraints of the electric powertrain. The design criteria and output, which are opposites of each other, are submitted in terms of their advantages and disadvantages. The tests of all constraints are conducted as a whole and discretely and then the effects of electrical machine and power electronics circuits are presented.
  • Master Thesis
    Detection of surface anomalies on electric motors based on visual deep learning methods
    (2022) Kıvanç, Ömer Cihan; Kıvanç, Ömer Cihan
    Otomotiv endüstrisi, mühendislik zorlukları, süreç sayısı ve diğer zorluklar nedeniyle diğerleri arasında en gelişmiş endüstrilerden biridir. Üretilen her bileşen, elektrik ve mekanik parça, monte edilebilmesi için kalite ve performans testlerinden geçmelidir. Bu denetim ve test amacıyla, küresel markalar (tier-one) ve ilgili şirketler (tier-two) üretim kalitesini standartlaştırmak ve marka değerine, ekonomik duruma ve insan güvenliğine zarar verebilecek riskleri en aza indirmek için çok sayıda endüstriyel otomasyon ekipmanına yatırım yapmaktadır. Buna ek olarak, dijitalleşme ve artan otomasyon sistemleri, küresel bir trend olan ve otomotivin lider sektör olduğu Endüstri 4.0 konseptinin temel özellikleridir. Bahsedilen tüm denetim görevleri, yan sanayiler de dahil olmak üzere tüm otomotiv endüstrisi için gereklidir, özellikle elektrikli otomobiller artan bir trenddir ve önümüzdeki 10 yıl içinde yakıtlı araçlara karşı baskın hale gelecektir. Yapay görme sistemleri, elektrikli araç üretimi sırasında elektrik motorlarının ve alt montajlarının denetlenmesi için giderek daha önemli hale gelmektedir. Bu sistemler, bileşenleri kusurlara karşı otomatik olarak incelemek ve analiz etmek için gelişmiş görüntüleme ve bilgisayarla görme tekniklerini kullanarak nihai üründe yalnızca yüksek kaliteli parçaların kullanılmasını sağlar. Elektrikli motor denetimi için yapay görme teknolojisini kullanmanın en önemli avantajlarından biri hızlı ve doğru bir şekilde çalışabilmesidir. Manuel görsel denetim gibi geleneksel denetim yöntemleri insan hatasına açıktır ve yavaş ve emek yoğun v olabilir. Öte yandan, yapay görme sistemleri yüzlerce veya binlerce bileşeni kısa bir süre içinde denetleyebilir ve üretim sürecinin verimli ve uygun maliyetli olmasını sağlar. Yapay görme sistemlerinin bir diğer avantajı da insan gözünün görmesinin zor olabileceği kusurları tespit edebilmesidir. Bu sistemler, bileşenleri mikroskobik düzeyde analiz ederek en küçük kusurları veya kusurları bile belirleyebilir. Küçük kusurlar bile önemli performans sorunlarına yol açabileceğinden, bu özellikle elektrik motorlarının üretiminde önemlidir. Sonuç olarak, elektrikli araç üretimi sırasında elektrik motorlarını ve alt montajlarını incelemek için yapay görme sistemlerinin kullanımı giderek daha önemli hale gelmektedir. Bu sistemler hızlı, doğru ve güvenilir denetim sağlayarak nihai üründe yalnızca yüksek kaliteli parçaların kullanılmasını sağlar.
  • Article
    Citation Count: 0
    Optimization of a Cluster-Based Energy Management System Using Deep Reinforcement Learning Without Affecting Prosumer Comfort: V2X Technologies and Peer-to-Peer Energy Trading
    (Ieee-inst Electrical Electronics Engineers inc, 2024) Kıvanç, Ömer Cihan; Kivanc, Omer Cihan
    The concept of Prosumer has enabled consumers to actively participate in Peer-to-Peer (P2P) energy trading, particularly as Renewable Energy Source (RES)s and Electric Vehicle (EV)s have become more accessible and cost-effective. In addition to the P2P energy trading, prosumers benefit from the relatively high energy capacity of EVs through the integration of Vehicle-to-X (V2X) technologies, such as Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Load (V2L), and Vehicle-to-Grid (V2G). Optimization of an Energy Management System (EMS) is required to allocate the required energy efficiently within the cluster, due to the complex pricing and energy exchange mechanism of P2P energy trading and multiple EVs with V2X technologies. In this paper, Deep Reinforcement Learning (DRL) based EMS optimization method is proposed to optimize the pricing and energy exchanging mechanisms of the P2P energy trading without affecting the comfort of prosumers. The proposed EMS is applied to a small-scale cluster-based environment, including multiple (6) prosumers, P2P energy trading with novel hybrid pricing and energy exchanging mechanisms, and V2X technologies (V2H, V2L, and V2G) to reduce the overall energy costs and increase the Self-Sufficiency Ratio (SSR)s. Multi Double Deep Q-Network (DDQN) agents based DRL algorithm is implemented and the environment is formulated as a Markov Decision Process (MDP) to optimize the decision-making process. Numerical results show that the proposed EMS reduces the overall energy costs by 19.18%, increases the SSRs by 9.39%, and achieves an overall 65.87% SSR. Additionally, numerical results indicates that model-free DRL, such as DDQN agent based Deep Q-Network (DQN) Reinforcement Learning (RL) algorithm, promise to eliminate the energy management complexities with multiple uncertainties.
  • Article
    Citation Count: 3
    Design and Implementation of an Electric Actuated Valve for Precise Fluid Control
    (Gazi Univ, 2019) Kıvanç, Ömer Cihan; Ustun, Ozgur; Tosun, Gurkan; Oguz, Ender; Mutlu, Yasar
    Fluid control is one of the essential automation application area in industry. In order to fluid control effectively and precisely, valves which are crucial components, need a controlled rotating motion which leads to implement electric motors, electronic controller and gear systems altogether. In this study, an electric motor actuated valve system is designed and prototyped. The design phases are including switch mode power supply (SMPS) design, motor controller circuit design, mechanical implementation and controller design. The designed valve system is manufactured and tested using multi-disciplinary fashion. The application problems are solved by using the proper control techniques and strategies. The precise position control of butterfly disc is also achieved. According to the related industrial standard and application requirements, the experimental results show the effectiveness of the design approach.
  • Article
    Citation Count: 2
    On-line dead time compensator for PMSM drive based on current observer
    (Elsevier - Division Reed Elsevier india Pvt Ltd, 2022) Kıvanç, Ömer Cihan; Ozturk, Salih Baris; Toliyat, Hamid A.
    An on-line compensation for the dead time strategy without the knowledge of the current direction is proposed for PMSM drive based on a current observer. The modifications of the motor reference voltages are achieved by an uncomplicated current observer working in conjunction with the feedforward dead time voltage estimator. Therefore, the distortions on phase currents and torque due to dead time are greatly reduced. The proposed method does not require look-up table and coordinate transformations. It also does not need phase current polarity information or calculation of dead time period. Since the proposed scheme requires no extra hardware and time consuming signal processing algorithms, it is appropriate to use in real-time implementation of AC drives. The proposed scheme has been validated in simulation and implemented using TMS320F28335 DSP. Simulation and practical results validate the effectiveness and the feasibility of the proposed scheme. (c) 2021 Karabuk University. Publishing services by Elsevier B.V. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
  • Master Thesis
    Development of an quadcopter planning algorithm
    (2023) Kıvanç, Ömer Cihan; Kıvanç, Ömer Cihan
    Bir quadcopter, birkaç insansız araç sisteminin (İHA) bir türüdür, yani insan operatörü olmadan çalıştırılabilir. Drone'u çevreleyen ortam, kesinlikle drone için bir rotada gezinme ve planlamada ek zorluklar yaratacak birçok engele sahip olabilir. Drone'un bir engelin nerede olduğunu tahmin etmesi gerekecek ve ona çarpmamak için buna göre manevra yapması gerekecek. Bahsedilen bu sorun çok önemli bir özellik gerektirmektedir: Engellerden kaçınma. Buradaki amaç, drone'nun öncelikle çevresinde ve özellikle yolu üzerindeki herhangi bir nesneyi algılamasıdır. Ardından, etrafından uçarak veya örneğin üzerinde uçarak ona çarpmaktan kaçınmalıdır. Bu görevin başarılı bir şekilde yapılabilmesi için birçok karmaşık görevin bir arada çalışması gerekir. Drone dinamiklerini doğru bir şekilde anlatabilmek için drone için matematiksel bir model yapılmalıdır. Bu, drone'ya yeni bir yörünge noktası seti verildiğinde, drone'u bu noktalara doğru bir şekilde hareket ettirebilecek bazı motor voltajlarına çevrilebilmelerini sağlar. Bu tez, temel olarak yaygın olarak kullanılan bir planlama algoritmasını, tanıtılan D* lite algoritmasını kullanma yaklaşımıyla karşılaştıracaktır. Bu arama algoritmasının, yol planlaması için kullanılan son algoritmalara göre birçok avantajı vardır. Yeni algılanan engellerden kaçınırken yeni bir yolu daha hızlı hesaplayabilir. Ayrıca, matematiksel model, yol planlama ve yol izleme algoritmaları daha ayrıntılı olarak açıklanacaktır.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Development of a Hybrid Energy Storage System for a Forklift Vehicle
    (Ieee, 2024) Tuncay, Ramazan Nejat; Kıvanç, Ömer Cihan; Kivanc, Omer Cihan; Tuncay, Ramazan Nejat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    This paper presents a prototype hybrid energy storage system with a Li-ion battery and a supercapacitor. Lithium-ion and supercapacitor sizing has been performed by testing the vehicle under different operating conditions (flat road take-off, flat road take-off with load, hill descent without load, hill ascent with load, and hill descent with load) to obtain the torque and power values required by the system. The longitudinal dynamics of the vehicle are analyzed, and the maximum power requirement is determined. Sizing equations have been used to find the ideal number of battery cells in addition to supercapacitors by considering the maximum operating currents. An interleaved buck/boost DC-DC converter is designed to charge and discharge the supercapacitor. Besides, the developed system is tested with different routes and speeds. Additionally, the results show that the hybrid system, especially the presence of a supercapacitor, leads to the reduction of the load on the battery and the increase in its lifetime.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Design and Analysis of Traction System for Electric Kick Scooters
    (Ieee, 2020) Kıvanç, Ömer Cihan; Kivanc, Omer Cihan; Ustun, Ozgur
    Today, an important part of the continuously developing electric vehicle technology is light electric vehicles. Electric kick scooters are one of the most basic types of light electric vehicles and their usage areas are increasing day by day. Especially for personal use and shared transportation systems, electric kick scooters have an important place. In this stuck the design of the electric motor of a standard electric kick scooter and the characteristics of the power electronics and battery system suitable for this motor are presented. The rated power and maximum power values are determined within the scope of the vehicle's basic parameters, road performance and standards. The electric motor designed in the brushless direct current motor topology has a rated power of 300W and a maximum power value of 600W. The motor has been designed for different number of slot pole ratios, and the most suitable motor has been selected considering the manufacturing, cost and performance values. The fundamental structures and values of motor driver and battery package are briefly investigated. A proper battery capacity is given for maximum allowable travel distance.