Kıvanç, Ömer Cihan

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Ömer Cihan, Kıvanç
Ö. C. Kıvanç
Kivanc Omer Cihan
Kivanc, Omer
Kivanc, Cihan
Kivanc O.
Ömer C. Kıvanç
KIVANÇ Ömer Cihan
Ömer Cihan Kıvanç
Kıvanç, Ömer
Kıvanç, C.
Kıvanç Ö.
Ö. C. KIVANÇ
Ömer Cihan KIVANÇ
Omer Cihan KiVANC
KiVANC Omer Cihan
Kıvanç, Ömer Cihan
O. C. Kivanc
Ö. Cihan Kıvanç
Omer C. Kivanc
Kıvanç Ömer Cihan
Kivanc, C.
O. Cihan Kivanc
Kıvanç, Ö.
Kıvanç, Cihan
O. C. KiVANC
Kivanc, O.
Kivanç Ö.
Omer Cihan Kivanc
Kivanc, Omer Cihan
Kivanc, O. Cihan
Kivane, Omer Cihan
Kıvanç, Ömer Cihan
Kivanc, O. C.
Kivanc,O.C.
Job Title
Doç.Dr.
Email Address
cihan.kivanc@okan.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

68

Articles

25

Citation Count

0

Supervised Theses

10

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 68
  • Master Thesis
    Load sharing strategy using intelligent controller of hybrid vehicle with fuel cell, battery and ultra-capacitor energy storage
    (2022) Kıvanç, Ömer Cihan; Kıvanç, Ömer Cihan; Ahmed, Oday Ali
    Bu çalışmada, yakıt hücresi, pil ve ultra kapasitör entegreli hidrojen yakıt hücreli hibrit elektrikli araçlar için yüksek dinamik yanıta ulaşmak ve enerji depolama kaynaklarının yüksek verimliliğini korumak için akıllı bir kontrolör önerilmiştir. Geliştirilen kontrolör, önerilen sistemin güç akışını, hidrojen yakıt hücreli hibrit elektrikli araçlar için optimal olacak şekilde akıllı bir izlemede yönetir. Bu çalışmanın başarısı bir Enerji yönetim sistemi (EMS) ile ilgilidir; bu sayede üç güç kaynağının mekanizma performansları ile yüksek verimde çalışmasını sağlamak için verimli yönetim geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Bu çalışmada, her bir güç kaynağının hızlı dinamik tepkisini korurken, bu üç güç kaynağı arasındaki dağılımın kontrol edilmesi ve yüke verimli, güvenilirlik ve memnuniyet olarak beslenmesi sağlanmıştır. Bulanık Mantık Denetleyicisi (FLC) ve Yapay Sinir Ağları (YSA), EMS gereksinimlerini karşılamak ve yük güç taleplerini verimli bir şekilde karşılamak ve daha az hidrojen tüketimi kullanmak için kullanılır. Ayrıca, önerilen Dalgacık Sinir Ağı ve Tekrarlayan Dalgacık Sinir Ağı'nın kontrol stratejileri, sırasıyla WNN-PI ve RWNN-PI olarak adlandırılan PI denetleyicisi ile bağlantılıdır; bu sayede parametreleri Parçacık Sürü Optimizasyonu (PSO) algoritması kullanılarak ayarlanır. Kontrol stratejileri, yakıt hücresinin ve pilin çıkışını kontrol eden ve DC barasının istenen voltaj seviyesini sağlayan ve aynı zamanda enerjiyi muhafaza eden güç koşullandırma birimi dönüştürücüleri ile pil ve ultra kapasitör şarj durumunu (SOC) dikkate almak için kullanılır. 300 voltta kararlı voltaj. Önerilen sistemin ADVISOR Simülatörü kullanılarak test edilmesi için çeşitli araç sürüş çevrimleri uygulanırken, sistemin analiz ve değerlendirmeleri MATLAB/Simulink ortamında yapılmıştır.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Design and Analysis of 240 Watt SEPIC Converter for LED Applications
    (Ieee, 2019) Kıvanç, Ömer Cihan; Tuncay, Ramazan Nejat; Kivanc, O. Cihan; Ozturk, S. Baris; Tuncay, R. Nejat; Citci, M. Oguz; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering
    A 240 Watt output power SEPIC converter with an output voltage of 24 V is proposed to be used in automotive and railway LED applications. The input voltage of the converter varies between 16 V and 36 V. The stability of the converter is guaranteed by moving one of the dominant pole to lower frequency and canceling the other pole with a zero. The phase margin is higher than 560 across all input voltage values. The transients of the switch is damped using a passive snubber circuit. Electromagnetic analyses are performed using Ansys SiWave (TM) to determine voltage drop, current distribution, near and far field and resonance behavior of SEPIC converter. Measurement results indicate that the SEPIC converter is stable under various operating conditions.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Design and Manufacture of Electric Powertrain and Its Cooling System for ITU EV Project
    (Ieee, 2014) Kıvanç, Ömer Cihan; Cakan, M.; Tuncay, R. N.; Mokukcu, M. S.; Kivanc, O. C.; Mutlu, Y.; Tosun, G.
    In recent years all expositions of cars show that every car manufacturing company is developing at least one electric vehicle. Recently, ITU ALEK (Istanbul Technical University Alternative Energy Club) members and its supervisor created an electric vehicle project called ITU EV (electric vehicle). This project is about developing a drive system for a conventional internal combustion engine (ICE) vehicle. The project which started in 2011, has four different main research areas. These are electric powertrain which includes water cooling design, battery part, controlling part, mechanical construction and outer design part. In this study, electric powertrain design, cooling calculations and design, and production parts of the project will be investigated. For electric drivetrain a special design of 70 kW BLDC (brushless dc) motor is produced and laboratory tests are made. The rated voltage is chosen as 355 V.
  • Article
    Citation Count: 7
    Investigation of Regenerative Braking Performance of Brushless Direct Current Machine Drive System
    (Mdpi, 2021) Kıvanç, Ömer Cihan; Ustun, Ozgur
    The brushless direct current (BLDC) machines which are preferred in light electric vehicles (LEVs) come forward as high regenerative braking capability machines due to their permanent magnet excitation and relatively simple operation. In this paper, the regenerative braking capability limits of BLDC machines and their drive circuits are examined by taking into account nonlinear circuit parameters and battery internal resistance variation. During energy recovery from mechanical port to electrical port, the inverter of BLDC machine is operated as a boost converter which enables power flow to a battery. However, the regeneration performance is also heavily dependant on the battery condition, particularly the temperature. By means of the developed detailed circuit model including the non-ideal effects of the boosting converter and the increase of the internal resistance variation which is caused by the temperature variation of the battery and ambient temperature, the specific duty cycle can be determined. The specific duty ratio is then applied in a proposed approach for various operation scenarios. The experimental tests are implemented by a 400 W BLDC machine drive system controlled via a TMS320F28335 digital signal processor. The experimental results show that the proposed comprehensive model presents a proper performance estimation of regenerative braking system under varying battery temperature.
  • Conference Object
    Citation Count: 9
    On Regenerative Braking Capability of BLDC Motor
    (Ieee, 2016) Kıvanç, Ömer Cihan; Ustun, O.; Tosun, G.; Tuncay, R. N.
    The solution for range problems in electric vehicles is implying two essential approaches: consuming electrical energy with maximised efficiency and regenerative braking. Regenerative braking can be implemented by using the any converter used for electric motor control without needing an extra power circuit. To accomplish recovering electrical energy from mechanical energy a voltage boosting operation is necessary which is causing the current flow from induced voltage due to the mechanical motion to battery. In this study, a brushless DC (BLDC) motor drive system used for light electric vehicle propulsion is modeled by considering non-linear effects. The developed model of the motor drive system is used for defining the upper limits and constraints of operation. Analytic calculations and simulation results represent the operation modes of the system when regenerative braking is applied.
  • Article
    Citation Count: 1
    An integrated approach for the development of an electric vehicle powertrain: design, analysis, and implementation
    (Tubitak Scientific & Technological Research Council Turkey, 2018) Tuncay, Ramazan Nejat; Gökçe, Can; Kıvanç, Ömer Cihan; Kivanc, Omer Cihan; Tosun, Gurkan; Gokce, Can; Cakan, Murat; Enerji Sistemleri Mühendisliği / Energy Systems Engineering; Otomotiv Mühendisliği / Automotive Engineering
    Electric motor and power electronic systems are essential elements for the performance and efficiency of electric vehicles (EVs) and hybrid electric vehicles. The inadequacy of the range due to battery limitations is compensated by powertrain solutions and innovative control algorithms. Future targets of electric powertrains are mostly based on weight, space, and efficiency issues. Highly efficient low-volume and lightweight propulsion systems increase the performance of EVs and also enhance their importance as an alternative to internal combustion engine vehicles. In this paper, a detailed propulsion system design study is presented by considering all of the important constraints of the electric powertrain. The design criteria and output, which are opposites of each other, are submitted in terms of their advantages and disadvantages. The tests of all constraints are conducted as a whole and discretely and then the effects of electrical machine and power electronics circuits are presented.
  • Master Thesis
    Detection of surface anomalies on electric motors based on visual deep learning methods
    (2022) Kıvanç, Ömer Cihan; Kıvanç, Ömer Cihan
    Otomotiv endüstrisi, mühendislik zorlukları, süreç sayısı ve diğer zorluklar nedeniyle diğerleri arasında en gelişmiş endüstrilerden biridir. Üretilen her bileşen, elektrik ve mekanik parça, monte edilebilmesi için kalite ve performans testlerinden geçmelidir. Bu denetim ve test amacıyla, küresel markalar (tier-one) ve ilgili şirketler (tier-two) üretim kalitesini standartlaştırmak ve marka değerine, ekonomik duruma ve insan güvenliğine zarar verebilecek riskleri en aza indirmek için çok sayıda endüstriyel otomasyon ekipmanına yatırım yapmaktadır. Buna ek olarak, dijitalleşme ve artan otomasyon sistemleri, küresel bir trend olan ve otomotivin lider sektör olduğu Endüstri 4.0 konseptinin temel özellikleridir. Bahsedilen tüm denetim görevleri, yan sanayiler de dahil olmak üzere tüm otomotiv endüstrisi için gereklidir, özellikle elektrikli otomobiller artan bir trenddir ve önümüzdeki 10 yıl içinde yakıtlı araçlara karşı baskın hale gelecektir. Yapay görme sistemleri, elektrikli araç üretimi sırasında elektrik motorlarının ve alt montajlarının denetlenmesi için giderek daha önemli hale gelmektedir. Bu sistemler, bileşenleri kusurlara karşı otomatik olarak incelemek ve analiz etmek için gelişmiş görüntüleme ve bilgisayarla görme tekniklerini kullanarak nihai üründe yalnızca yüksek kaliteli parçaların kullanılmasını sağlar. Elektrikli motor denetimi için yapay görme teknolojisini kullanmanın en önemli avantajlarından biri hızlı ve doğru bir şekilde çalışabilmesidir. Manuel görsel denetim gibi geleneksel denetim yöntemleri insan hatasına açıktır ve yavaş ve emek yoğun v olabilir. Öte yandan, yapay görme sistemleri yüzlerce veya binlerce bileşeni kısa bir süre içinde denetleyebilir ve üretim sürecinin verimli ve uygun maliyetli olmasını sağlar. Yapay görme sistemlerinin bir diğer avantajı da insan gözünün görmesinin zor olabileceği kusurları tespit edebilmesidir. Bu sistemler, bileşenleri mikroskobik düzeyde analiz ederek en küçük kusurları veya kusurları bile belirleyebilir. Küçük kusurlar bile önemli performans sorunlarına yol açabileceğinden, bu özellikle elektrik motorlarının üretiminde önemlidir. Sonuç olarak, elektrikli araç üretimi sırasında elektrik motorlarını ve alt montajlarını incelemek için yapay görme sistemlerinin kullanımı giderek daha önemli hale gelmektedir. Bu sistemler hızlı, doğru ve güvenilir denetim sağlayarak nihai üründe yalnızca yüksek kaliteli parçaların kullanılmasını sağlar.
  • Conference Object
    Citation Count: 1
    Different filter approaches and performance analysis of fundamental sensors in autonomous ground vehicles;
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2016) Kıvanç, Ömer Cihan; Mungan,T.E.; Kivanc,O.C.
    Autonomous ground vehicles are being designed and produced for industrial or military purposes. Since most of these vehicles are high cost the sensors used are high sensitive. However, sensors used in low cost robotic applications have low resolution. When non-precision sensor data added to measurement errors caused by different typical of geometry and drive methods, process functions of robots are hitching. To prevent this, five simple-structured filters are designed and compared in this study for low cost distance sensors and GPS sensors data. It has been observed that accuracy of hybrid-structured filters are more suitable than mono-structured filters in the results obtained. © 2016 IEEE.
  • Article
    Citation Count: 1
    Dynamic control of electronic differential in the field weakening region
    (Taylor & Francis Ltd, 2019) Kıvanç, Ömer Cihan; Ustun, O.
    A simple and dynamic electronic differential control method for an outer rotor motor driven electric vehicle based on fuzzy gain scheduling of PI gains method is proposed for constant torque and power region operation using brushless direct current (BLDC) machine. The proposed method is quite insensitive to torque fluctuations and transient speed oscillations due to surface mounted permanent magnet (SMPM) BLDC machines constraints in the field weakening region. To improve the dynamics and stability of the electronic differential system and eliminate the skidding of the wheels and reduce the heating of electric machine in the wide speed range operation, a robust control method is developed. Moreover, PI controller gains are updated continuously by fuzzy gain scheduling approach which has phase advance angle, steering angle and measured speed as controller input parameters in order to eliminate the errors caused from the variable road conditions and torque oscillations in the field weakening region. The proposed method is implemented with 2 x 1.5 kW BLDC motor drive controlled by a TMS320F28335 digital signal processor (DSP). The experimental results show that the proposed method exhibits greater stability under various load, road and vehicle speed conditions.
  • Article
    Citation Count: 4
    Design and implementation of an electric actuated valve for precise fluid control
    (Gazi Universitesi, 2019) Kıvanç, Ömer Cihan; Ustun,O.; Tosun,G.; Oguz,E.; Mutlu,Y.
    Fluid control is one of the essential automation application area in industry. In order to fluid control effectively and precisely, valves which are crucial components, need a controlled rotating motion which leads to implement electric motors, electronic controller and gear systems altogether. In this study, an electric motor actuated valve system is designed and prototyped. The design phases are including switch mode power supply (SMPS) design, motor controller circuit design, mechanical implementation and controller design. The designed valve system is manufactured and tested using multi-disciplinary fashion. The application problems are solved by using the proper control techniques and strategies. The precise position control of butterfly disc is also achieved. According to the related industrial standard and application requirements, the experimental results show the effectiveness of the design approach. © 2019, Gazi University Eti Mahallesi. All Rights Reserved.