Enneagram metodolojisi tekniğine göre okul yöneticilerinin mizaç dağılımının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi

dc.contributor.advisorGümüşeli, Ali İlker
dc.contributor.authorŞirin, Servet Gülsün
dc.contributor.otherEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And Economics
dc.date.accessioned2024-08-07T20:05:54Z
dc.date.available2024-08-07T20:05:54Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı Enneagram Metodolojisi tekniğiyle okul yöneticilerin mizaç tiplerini ve mizaç dağılımlarını belirlemek, Türkiye genelindeki mizaç dağılımı ile karşılaştırmak ve okul türleri ile mizaç dağılımları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanı evreni Türkiye'de devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan okul müdürleridir. Araştırmanın örneklemini kartopu örneklem modeli kullanılarak ulaşılan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 1.111 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada Türkiye'deki okul yöneticilerinin enneagram metodolojisine göre hangi mizaç özelliklerine sahip olduklarının belirlenmesine yönelik olarak nicel araştırma deseni olan betimsel ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklemi oluşturan 1111 okul yöneticisine CharacterIX kişilik envanteri online uygulanarak veriler toplanmıştır. Envanter aracılığı ile toplanan veriler bir istatistik paket programı yardımıyla çözümlenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Türkiye'deki okul yöneticilerinin çoğunluğunun Tip-2 mizaç tipine sahip olduğu görülmüştür. Ardından Tip-1,Tip-6,Tip-9,Tip-4,Tip-7,Tip8,Tip-5,Tip-3 şeklinde bir dağılım söz konusudur. Araştırma ilgi çekici bulgulardan vii birisi doğuştan liderlik özellikleri olan Tip-8 ve Tip-3'lerin dağılımda son sıralarda yer almalarıdır. Diğer yandan okul yöneticilerin mizaç dağılımı ile Türkiye diğer çalışanlarının mizaç dağlımı karşılaştırıldığında çok benzer sonuçlar elde edilmiştir. Bir başka ifadeyle, daha önce ilgili firma tarafından Türkiye çapında 34539 kişiye uygulanan envanter sonuçlarında da, çalışanların çoğunluğunun Tip-2 mizaç özelliğine sahip bireylerden oluştuğu bulunmuştur. Bu uygulamada tip 2 mizaç dağılımının ardından Tip-4,Ti6,Tip-1,Tip 9,Tip-8,Tip-7,Tip-5,Tip-3 şeklinde bir dağılımının geldiği anlaşılmıştır. Bu sonuçlara göre okul müdürlerinin mizaç türü bakımından oransal dağılımlarının ülke çalışanlarının genel mizaç dağılımı ile paralel olduğunu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Kişilik, Mizaç, Ennegaram Metodolojisi, Liderlik, Okul Yöneticiliği,
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to determine the personality types and distribution pattern of those personality types of school administrators with Enneagram Methodology, as well as to compare the results with general personality types and distribution patterns of those across in Turkey to exploit the significance of relationship among school types and personality types. The population of this study is compromised of school principals who work both in public schools and in private/foundation schools in Turkey. Out of this population the sample of the study is formed by using the snowball sampling model and is composed of responses from 1111 school managers who have agreed to participate in the survey. This research is designed with the quantitative research methods, descriptive and relational patterns to determine which personality type the school managers have according to the Enneagram methodology. Data collection is preceded through the CharacterIX personality inventory which was applied online to 1111 school managers ix who have agreed to participate. Within the research context, validity and reliability checked survey questionnaire is analyzed with Statistic Package Program. Results of the analysis indicate that the majority of school administrators in Turkey were found to have the personality type of Type-2. Respectively, then there is a distribution of Type-1, Type-6, Type-9, Type-4, Type-7, Type-8, Type-5, and Type-3 personality types. One of the significant findings accordingly is that Type-8 and Type-3 personality types -which are innate leadership characteristics-, are in the last places of the distribution. On the other hand, the comparison of the personality type distribution of school principals indicate quite ressemblance to those other Turkish profesionals' personality type distribution.The personality type distribution of the research sample and of those generic across Turkey embraces very similar results. The results of 34530 respondent covered generic Turkey also indicates that the majority of individuals is Type-2 followed by the distribution of Type 4, Type 6, Type 1, Type 9, Type 8, Type 7, Type 5 and Type3 respectively.. From this point of view, it can be concluded that the personalities of school principals is parallel with the general personality distribution of the country. Keywords: Personality, Temperament, Enneagram Methodology, Leadership, School Management,en
dc.identifier.endpage90en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=npGs9H39x7G6401x51yqpLADVBSPqcXNAgUF8NVO2f-b766B60tJH_PWb8IhpRGQ
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4872
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=npGs9H39x7G6401x51yqpLADVBSPqcXNAgUF8NVO2f-b766B60tJH_PWb8IhpRGQ
dc.institutionauthorGümüşeli, Ali İlker
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEnneagram
dc.subjectEğitim yönetimi
dc.subjectKişilik değerlendirme
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectEnneagramen_US
dc.subjectKişilik özellikleri
dc.subjectEducational administrationen_US
dc.subjectPersonality assessmenten_US
dc.subjectMizaç
dc.subjectPersonality traitsen_US
dc.subjectOkul yöneticileri
dc.subjectTemperamenten_US
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectYöneticiler
dc.subjectManagersen_US
dc.titleEnneagram metodolojisi tekniğine göre okul yöneticilerinin mizaç dağılımının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi
dc.titleA comparative analysis of the personality distribution of school administrators according to enneagram methodologyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication2f7bdcb0-81bd-462c-ad14-8fa3b64b85cf
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery2f7bdcb0-81bd-462c-ad14-8fa3b64b85cf
relation.isOrgUnitOfPublication85b2f7fa-57f0-4f5f-bb79-9a0c3f035969
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery85b2f7fa-57f0-4f5f-bb79-9a0c3f035969

Files