Milli Eğitim Müdürlüğü çalışanlarının mobbing ve tükenmişlik düzeyleri: İzmir ili örneği

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada; İzmir Büyükşehir Belediye sınırları içinde yer alan İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri çalışanlarının mobbing ve tükenmişlik düzeyleri, bu iki olgu arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı ile demografik özelliklere göre anlamlı farlılıklar gösterip göstermediklerinin açıklanması amaçlanmıştır. Araştırmanın Evreni; 2014 yılında İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile Aliağa, Balçova, Bayındır, Bayraklı, Bornova, Buca, Çiğli, Foça, Gaziemir, Güzelbahçe, Karabağlar, Karşıyaka, Kemalpaşa, Konak, Menderes, Menemen, Narlıdere, Seferihisar, Selçuk, Torbalı ve Urla İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinde görev yapan toplam 1301 kadrolu personelden oluşmuştur. Araştırmaya katılan çalışanların mobbing düzeylerinin ölçülmesi için 'İşyeri Zorbalığı Ölçeği'; tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi için ise 'Maslach Tükenmişlik Envanteri' uygulanmıştır. Ayrıca diğer bağımsız değişkenler hakkında bilgi toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Ölçek Formları evrenin tamamı olan 1301 personel için dağıtılmış olup dağıtılan ölçek formlarından eksiksiz olarak dönen 651'i değerlendirmeye alınmıştır. Çalışma sonucunda: İzmir İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Personelinde Mobbing ve Tükenmişlik olgusuna rastlandığı; yüksek düzeyde mobbinge maruz kalma ile tükenmişlik oranlarının genel olarak düşük olduğu; tükenmişlik yaşayan çalışan oranının mobbing mağduru çalışan oranından daha yüksek olduğu; mobbing ve tükenmişlik arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki bulunurken; mobbingin, tükenmişliğin her üç boyutu olan duygusal tükenme, kişisel başarı ve duyarsızlaşma düzeylerini anlamlı olarak etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca; mobbingde, demografik özelliklerden sadece yaş değişkeni açısından anlamlı olarak farklılık görülürken, tükenmişliğin her üç boyutunun farklı demografik özelliklere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Mobbing, Tükenmişlik, Duygusal Tükenme, Duyarsızlaşma ve Kişisel Başarı
In this study; it is aimed to Show the mobbing and burnout dimensions of the employees who are working in Provincial and District Education Departments that are within the limits of Izmir Metropolitan Municipality and to explain whether there is a significant and meaningful relationship between these two facts, again if they Show meaningful differences according to the demographic features. Research of the universe is composed of 1301 permanent staff who work in Izmir Provincial Directorate of National Education and Aliağa, Balçova, Bayındır, Bayraklı, Bornova, Buca, Çiğli, Foça, Gaziemir, Güzelbahçe, Karabağlar, Karşıyaka, Kemalpaşa, Konak, Menderes, Menemen, Narlıdere, Seferihisar, Selçuk, Torbalı and Urla District Directorate of Education which are within the limits of the İzmir Metropolitan Municipality In the year of 2014. In the study, it is applied Negative Act Questionnaire-R, to measure the mobbing levels of the employees who participated the research and Maslach Burnout Inventory to measure the burnout levels of the employees who participated the research. In addition, to collect information about other independent variables, it is used 'personel information form' that is prepared by the researcher. Questionnaire forms were distributed to 1301staff, that are the entire universe, but it is evaluated with 651 scale forms which are fully given. In the conclusion of the research it has been concluded that; there is mobbing and burnout facts among the staff of İzmir Provincial and District Education Directorate; exposure to high levels of mobbing and burnout rates are generally low; the rate of the staff who faces burnout is higher than the victims who faces mobbing; although there is a meaningful relationship between mobbing and burnout, mobbing affects meaningfully the three dimensions of burnout which are emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment levels. It is also determined that while mobbing shows meaningful differences only for the age dimension in case of demographic characteristics, burnout shows meaningful differences for all three dimensions in case of demographic Keywords: Mobbing, Burnout, Emotional Exhaustion, Depersonalization and Personal Accomplishment

Description

Keywords

Kamu Yönetimi, İşletme, Kamu kuruluşları, Milli Eğitim Müdürlüğü, Public Administration, Business Administration, Mobbing, Public institutions, Directorate of National Education, Tükenmişlik, Mobbing, Tükenmişlik düzeyi, Burnout, Burnout level, Çalışanlar, Workers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page